בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינויים קיצוניים במזג האוויר. אסון רודף אסון, בכל עונות השנה ובכל מקום בעולם. יש לכך כמה סיבות כשהעיקרית היא זיהום האוויר החמור וההתחממות הגלובלית שבאה כתוצאה מכך. חלק גדול מהזיהום הזה הגיע מהתחבורה המזהמת בעשורים האחרונים אך לשמחתנו, העולם החל לפעול לעצירת התופעה. אחד הדברים שנעשו הוא מהפכה תחבורתית דווקא אצל יצרניות הרכב הגדולות שהבינו שהעתיד לא יכול להמשיך בצורה הזאת ולכן הן שינו את המודלים שלהן והחלו לתכנן ולייצר יותר ויותר רכבים חשמליים על חשבון רכבים המונעים על ידי דלק. המהלך התקבל יפה והתפתח ברחבי העולם ובייחוד במקומות שבהם המודעות הסביבתית גדולה. אחת מהמדינות הללו היא נורבגיה שלפי נתוני מכירות עולמיים, הפכה לשיאנית המכירות של רכבים חשמליים. הצפי הוא שהמספרים יעלו ובקרוב לא יהיו בנורבגיה רכבים מזהמים בשימוש גבוה. למה זה קורה דווקא בנורבגיה? מכמה סיבות. גם עניין של מודעות ציבורית גבוהה לאיכות הסביבה, אך לא רק. לפני כמה שנים, החלה נורבגיה לסבסד את מחירי הרכבים החשמליים כך שהמחירים יהיו נוחים עד כמה שניתן לקהל הרחב.
בנוסף, החלו לתת גם תמריצים אחרים כמו: חניה וכבישי אגרה בתעריף נמוך יותר, נסיעה בנתיבים לתחבורה ציבורית והוזלה במחירי החשמל. מנגד, נעשו שתי פעולות לצמצום הרכבים המזהמים. פעולה ראשונה היא מיסוי גבוה יותר על רכב מזהם ופעולה שנייה היא ההחלטה שכל הרכבים החדשים במדינה יהיו לא מזהמים עד שנת 2025, שזה אומר שלא ניתן יהיה לקנות רכב המונע בדלק יותר. כל הפעולות הללו הביאו למצב שבו נמצאת נורבגיה כיום והנתונים של קנייה ושימוש ברכב חשמלי רק עולים כל פעם. אולם נורבגיה היא לא היחידה.
מדינות נוספות באירופה יאסרו על מכירת רכבים מזהמים בשנים הקרובות ותוך כעשור, לא ניתן יהיה לקנות רכב המונע על דלק באירופה. אז מה ניתן ללמוד מהמודל הנורווגי להפחתת הזיהום? ראשית, שזה אפשרי ולא רק בתיאוריה. שנית, שיש צורך להתערב בשוק ולעשות פעולות מיידיות כמו סבסוד, תמריצים שונים וגם הגבלות. צרכן ישראלי שירצה לקנות רכב שהמחיר שלו גבוה בעשרים אחוזים או יותר, יחשוב פעמיים ויתחיל להרהר יותר בכיוון של רכב חשמלי שהוא זול יותר. דבר נוסף הוא הרחבת התשתיות החשמליות. כדי שרכב חשמלי ינוע, יש צורך לטעון אותו בחשמל, בדרך כלל בעמדות טעינה ציבוריות.
בשנה האחרונה ישראל החלה להשקיע יותר בהקמה ופריסה של עמדות כאלה עם תכנון להגדיל את מספרן בעתיד. צעד חשוב שישראל יכולה לעמוד בו הוא יכולת הייצור החשמלית. במדינה שטופת שמש ברוב ימות השנה, אנרגיה סולארית היא מתבקשת וכמובן שלא מזהמת. ניתן לייצר כאן חשמל בכמות גבוהה יותר ובכך להוזיל עוד יותר את מחירי החשמל, דבר שייתן תמריץ נוסף לשימוש ברכב חשמלי שהתחזוקה שלו זולה משל רכב מזהם. אמנם נורבגיה היא שיאנית בשימוש ברכב חשמלי, אולם מדינות אחרות הולכות בעקבותיה וגם ישראל יכולה ללמוד לא מעט איך ניתן להפחית את הזיהום באופן מיידי ולבצע מהלכים שיתרמו לסביבה נקייה למען העתיד של כולנו כאן.
רוצים לדעת עוד? : https://www.evm.co.il
הוספת תגובה