עמוד הבית » פציעות ברכיים – המדריך המלא

פציעות ברכיים – המדריך המלא

צילום:pixabay
כמה אתם אוהבים לרוץ? אם הגעתם אלינו כנראה מאוד. הריצה היא חלק בלתי נפרד מחייהם של כל כך הרבה אנשים; היא משמחת, מרגיעה, עוזרת לנו לחשוב ועל הדרך גם טובה מאוד לבריאות שלנו. למרבה הצער, מסיבות שונות לעתים הגוף מסמן לנו שהגיע הזמן לעצור ולהירגע. איך הוא עושה זאת?

על ידי כאבים ואי נוחות. נעים מאוד, שמי דוקטור הרמן ואני מזמין גם אותך לאפשר לי לסייע לך להשלים עם הגוף שלך, שכעת מאותת לך שהוא נקלע למשבר פיזי; אולי בעקבות עומס, אולי אפילו בעקבות חוסר תנועה. על כל אלו, נלמד מיד.

סוגים שונים של פציעות ברכיים מאת דוקטור הרמן

כאורטופד מומחה, דוקטור הרמן ישמח להסביר לכם על סוגי הפציעות השונות שמאפיינות את הברכיים שלנו. בגדול, ישנם שני סוגים עיקריים:

  • פציעות משימוש יתר – אלו פציעות הנגרמות מפעולה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, וגם הן מחולקות לכמה סוגים. למשל, דלקת של גיד הפיקה, דלקת של השומן על שם הופה, כאבי גדילה, כאב ממקור פיקתי (נקרא גם 'ברך של אצנים'), דלקת ברצועה האיליו-טיביאלית המאופיינת בכאב המורגש בצד החיצוני של הברך, ועוד.
  • פציעות חריפות – אלו נגרמות בשל טראומה עקיפה או ישירה לברך; חבלות, פריקה של הפיקה, קריעה של רצועות שונות (הרצועה הצדדית המדיאלית, הרצועה הצולבת הקדמית, האחורית או הצדדית), קרע באחד המינסקוסים, מתיחה או קרע באחד השרירים או הגידים ואפילו מתיחה או קרע חלקי בלבד של אחת הרצועות הנ"ל.

באופן כללי, הטיפול הראשוני המומלץ ביותר הוא לתת מנוחה ארוכה לברך, לקרר אותה עם חבישות אלסטיות וקומפרסים, להרים את הרגל. ניתן ליטול משככי דלקות שאינם סטרואידים בכדי להקל על הכאב, ובעיקר להתאזר בסבלנות. על אחת כמה וכמה אם הנכם ספורטאים, סביר שתרצו לחזור לפעילות כמה שיותר מהר. ובכן, חזרה מהירה מידי לשגרה רק תעשה יותר נזק, ככה שכדאי לאפשר לעצמכם לנוח כמה שאפשר ורק לאחר מכן, לחזור לפעילות מלאה.

האם אפשר להימנע מפציעות בברכיים?

התשובה היא, כן! דוקטור הרמן ימליץ תמיד, מלבד הטיפול בבעיה, לשמר אורח חיים שמגן על הברכיים לאורך זמן. ישנן כמה פעולות שמומלץ לבצע, למשל:

  • גמישות וכושר במידה – בעיות ברכיים נוצרות לעתים בשל חוסר תנועה, או שרירים מתוחים שאינם מאוזנים. הקפידו על מתיחות לחיזוק השרירים ואלו יעזרו מאוד לכאב הברכיים.
  • השתדלו להגן על הברכיים – על אחת כמה וכמה אם ספורט הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, יש להשתמש באביזרים אורטופדיים לברכיים שיוכלו למנוע פציעות. למשל, אם משחקים במשחקי כדור או מבצעים תרגילים על מזרון כדאי להשתמש במגני או תומכי ברכיים. בעת רכיבה על אופניים או גלגליות השתמשו גם כן במגני ברכיים (ואל תשכחו גם את המרפקים והראש).
  • לתרגל בהתאמה – אם מדובר בכאבים כרוניים, לא מומלץ לקפוץ ישר לתרגילים קשים מידי, הדבר רק יעמיס יותר על הברכיים שלכם. התחילו בקטן ונעים, למשל תרגילים במים או אפילו שחייה בלבד. המים תומכים בחלק ממשקל הגוף בעזרת הציפה, כך שהברכיים לא סוחבות הכל ואתם אפילו מתחזקים תוך כדי. באופן עקרוני תמיד מומלץ להתאמן עם מאמן כושר מקצועי שיתאים את האימון ליכולות האישיות והמצב הבריאותי.

ואם בכל זאת צצה בעיה רפואית?

אני, דוקטור הרמן אשמח לעמוד לשירותכם וללוות אתכם בתהליך החזרה לשגרה – ללא כאבים ותחושת אי הנוחות המאפיינת כל כך את כאבי הברכיים. יחד, נבין מהו המסלול הנכון והמדויק ביותר עבורכם, כך שלא רק שתוכלו לחזור לעשות את מה שאתם הכי אוהבים, אלא שזה יקרה מהר יותר ממה שאתם חושבים.