עמוד הבית » קונצרט מיוחד של האנסמבל הקולי בבכורה עולמית

קונצרט מיוחד של האנסמבל הקולי בבכורה עולמית

האנסמבל הקולי הישראלי. צילם ניב שמעון
ביטולו של חג המוסיקה הישראלית והפסקת הקונצרטים החיים הביאו את האנסמבל הקולי הישראלי ליזום השנה פרויקט של "מעבדת מקהלה" בו יבוצעו ויוקלטו שלוש יצירות חדשות למקהלה אשר טרם בוצעו. הקונצרט שיכלול, בנוסף לביצוע היצירות, גם שיחות עם המלחינים וזמרי האנסמבל, יצולם וישודר בשידור חי לקהל מנויי האנסמבל ולקהל הרחב. הקהל אף יהיה שותף פעיל ויבחר את היצירה המועדפת עליו בהצבעה מקוונת, וזו תושמע בסיום פעם נוספת.

האנסמבל הקולי הישראלי יקיים באוקטובר קונצרט מיוחד בשידור חי, "ממגירה לשירה".

ביטולו של חג המוסיקה הישראלית והפסקת הקונצרטים החיים הביאו את האנסמבל הקולי הישראלי ליזום השנה פרויקט של "מעבדת מקהלה" (choir lab) בו יבוצעו ויוקלטו שלוש יצירות חדשות למקהלה אשר טרם בוצעו. הקונצרט שיכלול, בנוסף לביצוע היצירות, גם שיחות עם המלחינים וזמרי האנסמבל,  יצולם וישודר בשידור חי לקהל מנויי האנסמבל ולקהל הרחב. הקהל אף יהיה שותף פעיל ויבחר את היצירה המועדפת עליו בהצבעה מקוונת, וזו תושמע בסיום פעם נוספת.

"ביצוע מוסיקה ישראלית ומתן במה ליצירות שטרם בוצעו הם שני דברים שמאד חשובים לזמרי האנסמבל הקולי הישראלי ולי, כמנהלו המוסיקלי", אומר יובל בן עוזר, "בכל חגי המוסיקה הישראלית האחרונים לקחנו חלק וביצענו קונצרט של מוסיקה מקורית ישראלית למקהלה".

"גם, ואולי במיוחד בשנה הנוכחית, החלטנו לא לוותר וליזום פרויקט מיוחד שימלא את החלל שנוצר עקב ביטול אירועי חג המוסיקה הישראלית ובכך להמשיך את תמיכתנו במלחינים ישראלים", מוסיף בן עוזר, "בביצוע יצירות ישראליות למקהלה ובתוך כך, לספק עבודה והמשך היצירה האמנותית לזמרים המקצועיים שלנו. בחרנו שלוש יצירות מסקרנות וייחודיות, ולטעמי, יפהפיות, ואותן נבצע בשידור ישיר לקהל מאזינים גדול שגם יוזמן להשתתף בבחירה של היצירה אליה הוא או היא מתחבר".

היצירות שישתתפו ב"מעבדת המקהלה" (כולן בבכורה עולמית):

"בעין דור"  למקהלה, מיתרים/פסנתר ובסון- מלחין: אהרון חרל"פ, מילים: שאול טשרניחובסקי.

אהרון חרל"פ, מנצח, מורה ומהבולטים והפוריים שבמלחינים הישראלים הלחין את הפואמה שכתב המשורר שאול טשרניחובסקי ב1893, בהיותו בן 18, המתארת את ביקורו של המלך שאול אצל בעלת האוב בעין דור. המוסיקה של חרל"פ, שהתייחס בכמה מיצירותיו המקהלתיות הקודמות לסיפורים תנ"כיים דרמטיים (עקידת יצחק, דוד וגולית, בת יפתח) מתאר את המסע ואת המתח וצו הגורל המרחפים על המלך המבין כי גורלו נחרץ ומעניק לחזיון מימד נוסף.

היצירה נכתבה ביוזמתו של נגן הבסון של התזמורת הפילהרמונית הישראלית, עוזי שלו, בעצמו בן קיבוץ עין דור, והוא גם מבצע את התפקיד אשר נכתב במיוחד בשבילו.

היצירה השניה, "לא אירא רע" למקהלה א-קפלה, מלחינה: שרה שוהם, טקסט: תהילים

המזמור מפרק כ"ג בתהילים הוא מהטקסטים המולחנים ביותר במוסיקה האמנותית. המזמור, המביע בטחון באל ומדמה אותו לרועה השומר על עדרו- עם ישראל, נתן השראה למלחינים רבים, ביניהם שוברט, מנדלסון וליאונרד ברנשטיין. שרה שוהם, זוכת פרס אקו"ם למפעל חיים, כותבת יצירות למקהלה ויצירותיה מבוצעות בכל העולם.

היצירה השלישית, "לפני השער האפל" למקהלה א-קפלה, מלחין: אלון נחושתן, טקסט: דוד פוגל.

ספר שיריו הראשון של דויד פוגל, "לפני השער האפל" והיחיד שראה אור בחייו, נדפס בווינה לפני קרוב ל- 90 שנה, בשנת 1923, הוא ספר נדיר ויפהפה . יש בו 70 שירים הכתובים במקורם בעברית עשירה ומלאת דמיון. את כל שבעים השירים הלחין אלון נחושתן,  יליד ראשון לציון,  מלחין ופסנתרן ג'ז המתגורר ופועל בניו יורק.  נחושתן, הוציא יותר מ 10 אלבומי סולו ויצירותיו מנוגנות באולמות היוקרתיים ביותר כמו הקרנגי הול ולינקולן סנטר בניו-יורק, קנדי סנטר בוושינגטון ורבים אחרים. שיריו של פוגל עוסקים במגוון נושאים – אהבה, בדידות, משפחה, המולת העיר ואחרים.  כתיבתו של אלון נחושתן מאופיינת בגיוון רב ובכושר המצאה בלתי רגיל המביא לידי ביטוי את היכרותו עם ז'אנרים מוסיקליים שונים – ג'ז, בלדה, מקצבים לא סימטריים, אלתור, שימוש לא שגרתי בקול, דיבור ועוד.  היצירה בשלמותה אורכת 3 שעות ל 20 דק' אך הפעם האנסמבל יבצע רק 4 שירים מתוכה- כ 10 דק'.

אלון-נחושתן צילום-גורדון-ספנסר

במהלך השידור ישלח בדוא"ל טופס, וינתן זמן עבור הקהל הצופה בשידור החי לכתוב את דעתו, ולבחור ביצירה שדיברה אל ליבו מבין השלוש. היצירה שתקבל את מירב הקולות תבוצע בסיום פעם נוספת.

יום שישי 30 באוקטובר 2020, בשעה 13:00.

הרשמה לשידור בחינם ב"לוח המופעים" באתר nive.co.il