אור גרין
להתפרנס היום מהוראה זו לא משימה קלה, בכלל לא, בפרט לא של הוראת אומנות. בניסיון להגדיל את ההכנסות החלטתי להוסיף עסק מהצד: סדנאות יצירה למבוגרים בערבים. ההתחלה לא הייתה קלה, העסק צלע למדי. סיפרתי לחברות וביקשתי שיעבירו הלאה, ניסיתי לספר על הקורסים שאני מעבירה במתנ”ס בחוג לריקודי עם, סיפרתי לאח שלי וביקשתי שיתלה מודעה אצלו במשרד ועדיין – כל העסק דשדש. המהפך הגיע בערך אחרי שנה. עברנו בבית מסיבי מנחושת אל פייבר אחרי שבתי התחננה, אמרה שזה שהטכנולוגיה עוד לא הגיעה אלינו הביתה פוגע לה בתוצאות של המשחקים, שיש ניתוקים, שהכל עובד לאט, מדשדש, בדיוק כמו העסק שלי. אחרי שעברנו היא פתאום אמרה לי בארוחת הבוקר – “את יודעת אמא? זה לא רק המשחקים – גם את יכולה להרוויח מהסיבים האופטיים!”. חשבתי אז ש-נו באמת, מה כבר המהירות יכולה לתת לי? היא תגלף בשבילי בעץ? אבל הילדה התעקשה. אחרי יום כבר היה לי חשבון אינסטגרם, מחובר לחשבון פייסבוק וכמה רילס חדשים שהיא יצרה והעלתה. למחרת בחדר מורים פתאום פנה אליי אחד ההורים ואמר לי שהוא ראה שאני מעבירה קורס גילוף ושזה נראה מדהים – האם יש עוד מקומות? אחרי שבוע הקורס כבר היה עם רשימת המתנה. החלטתי לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים – עוד הזדמנות להרחבת היצירתיות במדיום חדש, אפשרי בזכות הסיבים. התחלתי ללמוד על הנושא במקביל ולהעלות את הסרטונים שאני בעצמי התחלתי ליצור והשאר, כמו שנאמר – זו היסטוריה. פתאום יש המון עוקבים והעסק פורח.
מה זה בעצם רילס?
לתקשורת יש הרבה מדיומים בהם היא יכולה לעבור – במילים, במוסיקה, בצבעים ותמונות וגם בתנועה – סרטונים. מפוסטים בטוויטר ופייסבוק, המעבר היה לתמונות באינסטגרם ולסרטים ביו-טיוב. טיק טוק עשו מיני מהפכה כאשר הם ביססו רשת חברתית על סרטונים קצרצרים ואינסטגרם החליטו לא להישאר מאחור – הם הוסיפו את הסטוריס ואחר כך את הרילס – ונתנו פייט רציני לטיקטוק. אז מה זה רילס? זה סרטונים, בדומה לטיקטוק מדובר בסרטונים קצרים. בהתחלה הם היו בני 15 שניות, אחר כך עברו למגבלה של 15-30 שניות והיום הם נותנים את האפשרות לערוך סרטונים של עד 90 שניות, אבל בואו נודה על האמת – למי יש כח לבהות במסך 90 שניות, 15-30 שניות הם די והותר להעביר רעיון – וגם עובדים טוב יותר עם הצופים. בניגוד לסרטונים בסטוריז – הרילס אינם נמחקים מהפיד אלא נשארים שם, ובניגוד לפוסטים הם גם יכולים להגיע לאנשים שאינם בין העוקבים שלכם. במילים אחרות אם אתם מחפשים להגדיל את מאגר העוקבים אז זהו כלי מצוין להגדלת התפוצה ומספר העוקבים והלקוחות.
מה אפשר לעשות עם רילס?
התשובה לשאלה הזו תלויה, בין היתר, בתחום שבו הסרטון עוסק ובמה שאתם מנסים להעביר. אפשר להדגים מוצרים ואופנה, ליצור סרטוני אווירה, להדגים טכניקות יצירה או להראות מה קורה מאחורי הקלעים, אפשר אפילו לתת את הטאצ’ האישי ולהכיר לעוקבים את השותפים לדרך. בסרטונים שלי אני אוהבת להדגים. אחרי כמה קורסים כבר הצטברו אצלי גם יצירות שהתחלתי למכור. אני משתמשת ברילס גם כדי להציג את היצירות ולאפשר לגולשים להגיע לעמוד המכירה בקלות כשהזיכרון עדיין טרי – השמיים הם הגבול.
איך עושים רילס?
העסק למען האמת הוא הרבה יותר פשוט ממה שחשבתי, אבל כמו כל דבר חדש דורש קצת משחק וניסיון. נכנסים לרילס דרך האפליקציה ובוחרים לצלם רילס חדש, בוחרים מוסיקה, אפקטים מיוחדים, מוסיפים כתוביות – מחליטים איזה מהחלקים שצילמנו להשאיר ואת מה “להשאיר על רצפת חדר העריכה” – רק שבמקרה הזה אין חדר, ואת כל העריכה אפשר לעשות עם הסלולרי. בתי אומרת שמי שיש לו קצת ניסיון עם טיקטוק זה מבחינתו משחק ילדים, אני אומרת שגם אם לילדים יש יותר ניסיון, זה לא מסובך גם עבור מי שעבר את גיל 20.
מה חשוב לזכור כשעושים רילס?
רילס הם רעיון ממוקד שעובר בתנועה, מוסיקה, צבע וצורה – ואל תשכחו גם את הכיתוב! כל אלמנט שמוסיפים – מוסיקה, כיתוב וכו’ אפשר לקבוע את משך הזמן בו הוא מופיע בסרטון. צילמתם ורוצים לערוך רק כמה שניות מהסרטון? אין בעיה. לשלב בין סרטונים שונים – בכיף. אפשר אפילו לחתוך מסרטונים שנעשו באפליקציות אחרות – רק אל תשכחו לשמור ולהוריד את הלוגו של האפליקציה האחרת במקום. אז מה באמת חשוב לזכור?
- מוסיקה עכשווית זה ה-דבר. בחרו מאופציות שאינסטגרם מציע. חשבון עסקי יגביל את האפשרויות אבל בחשבון יוצר תצטרכו לוודא שאין זכויות יוצרים על המוסיקה שבחרתם.
- כיתוב צריך להיות ממוקם במקום שיבלוט לעין אבל לא יסתיר שום דבר אחר.
- אפקטים ופילטרים מפתים אבל רק כשהם משרתים מטרה כלשהי
- אפשר להשתמש בכלי ה- Align כדי ליצור אפקטים מדהימים של שינוי – למשל ביגוד או לפני אחרי. הכלי יעזור לכם למקם הכל במדויק כדי שהמעבר יצא חלק
- אל תשכחו להגדיר Hashtags ! תיוג נכון יעזור מאד להגדלת התפוצה של הריל
- שתפו את הסרטון גם בפיד שלכם, וכמובן גם עם פייסבוק
- אם תצרו רילס על בסיס קבוע ותעלו אותם בזמנים קבועים (אחת לשבוע או כל יום שני וחמישי בתשע בבוקר לדוגמה) העוקבים שלכם ידעו למה לצפות.
- לא חייבים לעשות סרטון כל פעם שרוצים להעלות אחד – אפשר לשמור סטוק שלם של רילס שיצרתם בטיוטה וכל פעם להכנס ופשוט לבחור אחד מהטיוטות ולפרסם.
רילס היא שיטה מצוינת להגדלת תפוצה. האלגוריתם של פרסום פוסטים ורילס שונה. עם שימוש ברילס תגיעו ליותר גולשים, ולמשך יותר זמן, תיצרו יותר באזז, תהפכו ויראליים ובעיקר – תשווקו את עצמכם הרבה יותר ביעילות.
תודה רבה על השיתוף המעודד!