עוד מימי המהפכה הצרפתית והקומונה של פריז, נבנה דימוי של פועלים ככוח פוליטי משמעותי והסיסמא המשולשת חירות שוויון ואחווה הייתה בולטת בעיקר בערך השלישי בדמות האחווה, הסולידריות, שאיפיינה חברות מגובשות ועמדה בניגוד לחברות נעדרות אחווה כמו החברה האמריקאית שבמהפיכה שלה, עקרון האחווה לא מצא מקום, אלא תחתיו עקרון של איש איש לעצמו בדמות “הזכות לממש את האושר האישי”.

אירועי מאי 1968, שהתאפיינו בשביתות עצומות ממדים, שביתות נרחבות כנגד תכניות הפרטה, תנועת “האפודים הצהובים“ בעשור האחרון שהחלה כמחאה על מיסי דלק, אך הפכה להתקוממות חברתית רחבה נגד יוקר המחיה, אי-שוויון, ולבסוף המהומות כנגד מדיניות הנשיא מקרון ותנאי העבודה, כל אלה מצויים ברקע לסרט המייסר הזה שמנקז את המאבק לתזמורת כלי נשיפה של עובדי מכרות באחת מעיירות השדה הזנוחות של צרפת.

אבל כשהפועלים קשיי היום הללו, מוצאים לעצמם מפלט מצרותיהם, בדמות תחרות תזמורות חובבים מזייפות, נכנסת לתמונה דרמה אנושית. אח שמגלה שהוא מאומץ שהוא גם מנצח תזמורות אמיתי, בעל שם עולמי, נזקק לתרומת מח עצם וכמו באגדה אורבנית קסומה, אחד מן הכורים שגם מנגן בטרומבון כחובבן, מתגלה כאחיו של המנצח הנודע. מן ה”מלאנג'” הזה – המילה הצרפתית לערבוביה, עולה סרט שמשרטט דיוקן, לפרקים קודר ולפעמים משעשע של החברה הצרפתית העכשווית, עם סיפור אנושי קטן ומרגש.

בקיצור, לכו לראות!
החל מן ה2 באוקטובר בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ.
אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות’, כותב ומגיש סדרות הפודקאסט “משפט חוזר” ו”ישראל הראשונה” בתאגיד השידור “כאן”, ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.
ניתן להאזין לפודקאסטים של אורון שוורץ, ב”כאן הסכתים” בקישוריות:
“ישראל הראשונה”: https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-776284
“משפט חוזר”: https://www.kan.org.il/content/kan/podcasts/p-8222








הוספת תגובה