עמוד הבית » רכב שני למשפחה: יש עוד אפשרויות חוץ מלקנות

רכב שני למשפחה: יש עוד אפשרויות חוץ מלקנות

צילום: Shutterstock
גם במשפחות בהן חייבים שני רכבים, אין חובה לרכוש רכב שני, יש דרכים אחרות – בואו נעבור עליהן

גל זמיר

כיום קשה מאד להתנייד בישראל ברכב בודד, במיוחד עבור משפחות עם ילדים. רכב אחד עושה הלוך ושוב מהעבודה, השני משמש את ההורה השני, מיועד לכל הסידורים הנדרשים, הסעת ילדים, קניות בשוק וכדומה. כאשר התחבורה הציבורית  עדיין לא עונה על הדרישות לא מבחינת כמות ובוודאי שלא מבחינת איכות קשה להביא ילדים לחוג בשעה ידועה מראש כאשר מסתמכים עליה. מלבד האפשרות לרכוש רכב שני היום עומדות בפני משפחות כאלו אפשרות נוספת – לשלם על השימוש ברכב מבלי להפוך להיות הבעלים שלו בשום שלב.

בשנת 2022 מספר כלי הרכב הפרטיים בשוק עלה ב-3.6% לעומת השנה שקדמה לו, לעומת גידול של 4.4% בשנת 2021. אל תטעו עדיין מדובר בגידול משמעותי שכן 133.2 אלף כלי רכב נוספו לכבישי הארץ, לאחר החסרת אלו שנגרעו. ישנן עוד תזוזות באופי השימוש ברכבים פרטיים.

בשנת 2022 על פי נתוני הלמ”ס: 88.7% מהרכבים הפרטיים הם בבעלות פרטית אולם אם מסתכלים על רכבים חדשים שעלו לשוק בשנה החולפת בלבד, ללא רכבים פרטיים ישנים, 22.1% מהם הם בבעלות חברות ליסינג.

מנהלי חברות הליסינג יודעים להצביע על שינוי נוסף שחל ולפיו יותר ויותר מבעלי הרכבים הפרטיים הפונים לליסינג מעדיפים ליסינג תפעולי פרטי. במה בדיוק מדובר, מה זה נותן ומה צריך לבדוק לפני שחותמים?

שינוי בתפיסה – רכב כשירות

היום אנחנו נמצאים בתקופת מעבר בין תפיסות שונות לגבי רכבים. בעבר, בעלות על רכב נתפסה כסוג של סממן סטאטוס, השקעה אבל תפיסה זו הולכת ומשתנה עם הזמן. רכב לעולם לא יהיה השקעה במובן שערכו יעלה עם השנים, למעט אולי רכבי אספנות, כאלו שעברו 30 שנה ומעלה מאז מועד ייצורם – אבל רכבי אספנות מיועדים פחות לנסיעה ויותר לתצוגה. למעשה אסור להם לעלות על הכביש בשעות העומס. לגבי רכבים רגילים, כאלו שאנו מצפים שייקחו אותם מנקודה א’ לנקודה ב’ בכל שעה בה נזדקק להם – מחירם של אלו יורד ככל שאנו משתמשים בהם יותר.

אם רכב כבר אינו נתפס כסמל סטאטוס והשקעה, למה התפיסה משתנה? השינוי הוא במעבר לתפיסה על פי רכב הוא שירות, יקר אבל לכך הוא נועד – לשרת אותנו. אף אחד לא ישקול לרכוש מונית ולשלם את כל המחיר הנלווה לכך אם כל מה שהוא זקוק לו זו נסיעה בודדת, למה בעצם שהדבר יהיה שונה גם כאשר מדובר בנסיעות רבות?

מה זה ליסינג תפעולי פרטי ואיך הוא שונה מסוגי הליסינג האחרים?

נניח והזמנתם מונית להגיע לנמל התעופה ובדרך נהג המונית אומר לכם ש-“אין בעיה, רק נעצור לשעתיים שלוש, אולי זה ייקח יותר, ונכניס את הרכב לטסט שנתי. נתחלק חצי – חצי בעלויות?” בוודאי תחשבו שמדובר בבדיחה לא מצחיקה.

אם רכב הוא שירות, למה שאתם תהיו חלק מכל נושא הזמן והכסף הנלווים לכל אותם “סידורים” שיש לעשות ביחס לתחזוקה השוטפת של הרכב? הרי כל מה שאתם בעצם רוצים זה את האפשרות לנהוג בו ולהגיע למקומות. זו בדיוק המהות של ליסינג תפעולי פרטי.

בליסינג תפעולי פרטי אתם מקבלים רכב חדש לשימושכם הפרטי בלי כל כאבי הראש הנלווים – מישהו אחר דואג לרכוש עבורכם ביטוח, להכניס את הרכב למוסך לטיפול שוטף, להעביר טסט וכיוצא בזה. אתם רק מתדלקים ונוסעים, ויודעים בדיוק כמה השירות הזה יעלה לכם מדי חודש – אתם לא הבעלים של הרכב בשום שלב.

ישנם סוגי ליסינג אחרים המיועדים לשוק הפרטי, לדוגמה ליסינג מימוני. בסוג הליסינג הזה חברת הליסינג עוזרת במימון רכישת רכב חדש על ידי מתן הלוואה חוץ בנקאית בתנאים אטרקטיביים, למעשה. אתם משלמים מקדמה לא קטנה ותשלומים חודשיים. בסוף התקופה ניתנת לכם האפשרות להשלים את הרכישה בסכום שנותר, או לעשות טרייד אין לעסקה חדשה.

יתרונות בליסינג תפעולי פרטי

עסקת ליסינג תפעולי מלא או חלקי היא למעשה עסקת חכירה לתקופה ממושכת. הרכב אינו שלכם, אתם משלמים עבור הזכות להשתמש בו. כל עוד אתם משלמים – זכותכם להשתמש ברכב. לעסקה מסוג זה ישנם לא מעט יתרונות.

לדוגמה, כל כאב הראש הכרוך ברכישת רכב חדש, מכירת רכב ישן ותחזוקת הרכב – יורד מהראש שלכם. עסקה כזו נוחה מאד לאנשים המגיעים מתעשיות בהן קיבלו רכב פרטי לשימושם עם שירותי תפעול מלאים. הם יודעים כמה זמן הם חוסכים בכך שכל טרדות המוסך, הרישוי, הביטוח וכדומה אינן על ראשיהם.

שירות זה נוח במיוחד גם לבני הגיל השלישי שמעוניינים לחסוך לעצמם את כאבי הראש של טיפולי המוסכים, משפחות המחפשות פתרון עבור רכב שני במשפחה וגם עצמאיים שמחפשים להימנע מהוצאות גדולות בלתי צפויות.

למה חשוב לשים לב

אם החלטתם ללכת על פתרון של ליסינג תפעולי, אל תוותרו על שלב קריאת החוזה, כולל כל האותיות הקטנות שבו. לפעמים דווקא האותיות הקטנות יכולות לגלם הבדלים גדולים במחיר, בשירות או בשניהם.

  • השבה לקדמות – בסוף תקופת הליסינג תתבקשו להחזיר את הרכב לחברה, גם אם תמשיכו לתקופת ליסינג נוספת. לעתים, בעלי רכבים מחברת ליסינג מתייחסים אל הרכב פחות בזהירות מאשר אילו היה רכבם הפרטי אך שימו לב כי גישה כזו אינה הגיונית כי בסופו של דבר תשלמו אתם על הנזקים שנגרמו לרכב בתקופת השימוש בו, ובמחירים שחברת הליסינג תקבע. וודאו בחוזה מה הוא נזק “סביר” שלא תצטרכו לשלם עבורו, ומה נכלל בנזק שעליו תצטרכו לשלם.
  • הגבלת נסועה – רב החוזים מכילים הגבלת נסועה, עבור רב הלקוחות לא מדובר בבעיה כלשהי כיוון שהגבלת הנסועה היא גבוהה מהנסועה הממוצעת בשוק. במידה ואתם יודעים כי מספר הקילומטרים שאתם חורשים כל חודש הוא גבוה במיוחד – בדקו מה ההגבלה הקיימת, כמה תשלמו במידה ועברתם את המגבלה והאם התנאים מתאימים עבורכם.
  • טיפולים כלולים – יש מרווח רחב של שירותים שניתן לקבל במסגרת ליסינג תפעולי, לפני שאתם חותמים בדקו כי מה שאתם מצפים לו אכן מנוסח בחוזה. לדוגמה – האם אתם זכאים להחלפת צמיגים? כל כמה זמן? מה לגבי שטיפת הרכב? מה לגבי בעיות במצבר? החלפת מגבים?
  • שירותים נלווים – גם כאשר הדברים נוגעים לטיפולים הכלולים כדאי לשאול עוד כמה שאלות – מי אחראי לקחת את הרכב למוסך, לדוגמה, האם חברת הליסינג שולחת טקסט תזכורת בלבד? אולי מתאמת עבורכם מועד? או שאולי היא שולחת נהג שייקח את הרכב לטיפול במוסך ויחזיר אותו כאשר הטיפול יסתיים?
  • ביטוח – האם הביטוח מכסה נהג צעיר? מה גובה דמי ההשתתפות העצמאית? האם השירות כולל שירותי דרך, למשל גרירת הרכב במידת הצורך? ומה לגבי רכב חלופי?
  • סוג הרכב ואבזור – האם אתם יכולים להחליט על סוג הרכב ועל רמת האבזור, ואם לא – מה רמת האבזור שתקבלו? במה היא שונה מהאבזור שהייתם מקבלים מהיבואן? האם אתם זכאים לשדרג את האבזור והאם בהחלפת הרכב האבזור שתוסיפו ילך עם הרכב? מי רשאי להתקין אבזור נוסף?
  • סיום עסקה – לכמה זמן העסקה נחתמת? מה קורה אם אתם רוצים להפסיק את העסקה באמצע? האם יש קנסות או עמלות יציאה? כמה תדרשו לשלם אם בסוף התקופה תרצו לרכוש את הרכב?

לסיכום

עסקאות ליסינג תפעולי מתאימות לא רק לשוק המוסדי אלא גם לפרטי. בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מעדיפים לשלם על הנוחות והשקט הנפשי שמגולם בשירות ליסינג תפעולי פרטי כפי שניתן לראות על פי כמות הרכבים הפרטיים החדשים הנמצאים בבעלות חברות ליסינג.