עמוד הבית » בלעדי: אמריקה מצדיעה לגיבורי אנטבה

בלעדי: אמריקה מצדיעה לגיבורי אנטבה

אבנר אברהם ורמי שרמןצילום באדיבות אבנר אברהם
אירוע בינלאומי לציון 45 שנה למבצע אנטבה נערך בראשית החודש (יולי) בבית הכנסת 'מקווה ישראל' בלב פילדלפיה, סמוך לאנדרטה לזכר מפקד סיירת מטכ"ל שנפל בפעולה, סא"ל יוני נתניהו, ולזכר ארבעת הקורבנות מקרב בני הערובה.

תזכורת – ב-3-4 בחודש יולי 1976 ביצע צה'"ל את פעולת השחרור הנועזת של בני הערובה באנטבה, בירת אוגנדה. המטוס נחטף שבוע ימים קודם לכן, בעת המראתו מאתונה (יעד ביניים מתל אביב לצרפת). על המטוס היו מעל 250 נוסעים ואנשי צוות – רובם יהודים וישראלים. ביום השלישי לאותו שבוע גורלי בחרו המחבלים לפצל בין היהודים/ישראלים לבין האחרים, ולשחרר את הזרים לחופשי.

איש המוסד לשעבר, אבנר אברהם, מייסד ויו"ר סוכנות המרצים SPYLEGENDS  הוזמן להופיע בכנס ולהציג את חלקו העלום של 'המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים' במבצע. אבנר, שטרם פרישתו מהארגון החשאי הקים וניהל את מוזיאון המוסד, הפך מומחה לנושא. תערוכה שאצר נדדה מחוץ לכתלי הארגון החשאי, למוזיאון הישראלי במרכז רבין, תל אביב.

באירוע שנערך באולם ההרצאות בבית הכנסת הנחשב בין העתיקים בארצות הברית, בניהולו של הרב אלברט גבאי, הופיעו דוברים מישראל ומארצות הברית. במקביל שודר האירוע בזום.

בין הדוברים הרבים בכנס, שנוהל על ידי העיתונאי הבכיר מ'ג'רוזלם פוסט' – גיל הופמן: ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו; האלוף (במיל.) דורון אלמוג שהשתתף במבצע כמפקד סיירת צנחנים; שיקי שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, שהטיס את ההרקולס הראשון במבצע ואף עמד בראש טייסת ההרקולסים, שארבעה מהם נטלו חלק במבצע; רס"ן (מיל.) רמי שרמן, ששימש קצין המבצעים של סיירת מטכ"ל והיה בכוח הפורץ לטרמינל; בני דוידסון – ילד הבר מצווה שבמקום טיול מתנה לאמריקה מצא עצמו בן ערובה עם אחיו והוריו.

שני מימין לו באלצר יוזם האירוע בארצות הברית צילום באדיבות אבנר אברהם

אבנר הרחיב על חלקו של המוסד במבצע: חקירת בת הערובה הראשונה ששוחרה בלונדון, חקירת בני הערובה הזרים שהגיעו לפריז באמצע השבוע, שיגור סוכן מוסד – טייס, שצילם את שדה התעופה וסביבתו יום אחד לפני הפעולה – ותמונותיו הובילו את ראש הממשלה יצחק רבין לאשר את הפעולה, שהצליחה בין היתר בזכות המידע העדכני שסיפקו לכוחות הלוחמים בשטח. תדלוק המטוסים בניירובי בירת קניה – בלעדיו הפעולה לא יכלה להתקיים, עורף רפואי לטיפול בפצועים ואשפוזם בבתי חולים בניירובי, ולבסוף – במבצע ייחודי ונפרד, 3 שנים לאחר הפעולה, איתור והבאת שרידי גופתה של דורה בלוך, למנוחת עולמים בישראל. כזכור דורה בלוך אושפזה בבית חולים בקמפלה, בירת אוגנדה, יום אחד לפני פעולת החילוץ, ובכך נחרץ גורלה.

דמויות בולטות בחברה הישראלית והאמריקאית התייחסו בכנס לקשרי ישראל ארצות הברית. בין היתר השתתפו בחלק זה טל ברודי, השגריר לשעבר עידו אהרוני ובכירים מקומיים.

צילום דיוויד שוורץ

ריגשה במיוחד גב' הריט לווין, אימו של חלל צה"ל מייקל לווין, שהגיע ארצה כחייל בודד. מייקל גדל על סיפור הגבורה של אנטבה ושל יוני נתניהו, וספריו של יוני היו לו להשראה שהובילה אותה להתנדב ולהגיע ארצה כחייל בודד. את חלומו לעזור לחיילים בודדים מגשימים היום הוריו במגוון רחב של פעילויות וארגונים, מבנים ודיור לחיילים בודדים.

הרוח החיה מאחורי האירוע הוא ללא ספק יהודי אמריקאי מקומי בשם לו באלצ'ר, שמוביל את אירועי הזיכרון למבצע אנטבה, ולזכרו של יוני נתניהו שגדל ממש שם, לא הרחק מהאנדרטה.

האירוע כלל 3 חלקים נפרדים – סמינר בוקר, טקס זיכרון ולבסוף מפגש VIP שנערך במוזיאון היהודי המפואר הכולל מספר קומות תצוגה ושוכן בסמיכות לבית הכנסת.

ריגש את הקהל ניצול השואה סמי סטייגמן, שהגיע במיוחד מניו יורק ונטל חלק בהענקת מדליית מבצע אנטבה לנשיא בית הכנסת ולרב הראשי במקום.

סוכנות המרצים www.spylegends.co.il הייתה בין נותני החסות לאירוע ומספר מרצים מטעמה הופיעו בכנס.