עמוד הבית » ירושלים של זהב

ירושלים של זהב

צילום:pexels
בירת ישראל עוברת בשלוש השנים האחרונות מהפך משמעותי, עם התחדשות עירונית רחבת היקף, תנופת בנייה ושדרוג דרמטי של השטחים הירוקים והמרחב הציבורי. ממתגת הערים והנדל"ן עו"ד שיר הספרי מספקת סקירה על איכות חיים בתנופה במקום הקדוש לישראל.

אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני" – המשפט השגור בפי כל יהודי, מבטא גם כמיהה לחיות בעיר הקודש וליהנות מאופייה המיוחד. במהלך השנים מאז איחודה, הפכה בירת ישראל לעיר צפופה, וקיסמה הלך והתעמעם. אולם בשנים האחרונות המגמה הולכת ומתהפכת עם מתן דגש על חידוש העיר במסגרת התחדשות עירונית רחבת היקף וגם השקעה חסרת תקדים בשטחים פתוחים, פארקים וגינות. מהלך זה יחד עם פרויקטים נדל"ניים שתופסים תאוצה בעיר מאותת לתושבים הקיימים ולכל יהודי בעולם שחפץ לרכוש בה דירה, שההיצע צפוי לגדול ואיתו גם איכות החיים בעיר.

שירי הספרי עו"ד צילום: יוהנס פלטן

פנינות נדירות בלב העיר

כבר שנים ארוכות שירושלים מהווה בסיס איתן לרכישות של תושבי חוץ הכמהים להחזיק דירה בארץ הקודש, וככל שתהליכי ההתחדשות העירונית מבשילים מצידה של העירייה – אזורים נרחבים שפעם לא היו רלוונטיים לרוכשים, הופכים לפנינות נדירות. ניתן לראות כיצד תכניות התחדשות עירונית הפכו מחלום למציאות, ואחרי שנים ארוכות שבהן התנהלו בעיקר משאים ומתנים – בשנת 2021 הפכה ירושלים לעיר שבה אושרו תוכניות וניתנו היתרי בנייה למעל 570 דירות חדשות בפרויקטים במסלול פינוי־בינוי. מספר ההיתרים שהתקבלו בשנה החולפת, מציב את העיר במקום השני בכל הארץ.

גם בתחום תמ"א 38 נמצאת ירושלים במקום גבוה עם מאות היתרים שניתנו בשנה החולפת. כל פרויקט התחדשות עירונית מחליף את הבניינים הישנים בחדשים ומאפשר ניצול מיטבי של השטח שמתפנה. בעיר משקיעים גם בתעסוקה ומשרדים. פרויקטים נרחבים מתפתחים בפרויקט ענק בכניסה לעיר, שימשוך אליו עסקים רבים ויאפשר מקומות עבודה חדשים רבים.

צילום:pexels

במסגרת התנופה הנדל"נית אפשר למצוא את החברות הגדולות ביותר במשק. אחת מהן היא אפריקה ישראל מגורים, שמקדמת כעת שורה ארוכה של פרויקטים במגוון מסלולים עבור קהלי יעד שונים המבקשים לגור בעיר. בין היתר, מדובר בפרויקט ההתחדשות העירונית סביוני קטמון החדשה, שרק לאחרונה התקדם משמעותית כשהבניינים הישנים נהרסו ופינו מקומם לבניית המבנים החדשים. הפרויקט משתלב בסביבה הירוקה, בלב ההוויה הירושלמית, מרחק נגיעה ממרכזי התרבות, התעסוקה והתחבורה, וכולל  דירות 2 ו־4 חדרים מרווחות בעיצוב מוקפד. במסגרת הפרויקט נהרסו 34 דירות ישנות ומתוכננות להיבנות 122 דירות בשני מבני מגורים בני 10 ו־18 קומות.

מדובר בפרויקט ראשון של התחדשות עירונית בשכונה, ובשורה לבעלי הדירות הישנות וגם לרוכשי הדירות. באפריקה ישראל נחושים לחדש חלקים נרחבים נוספים בעיר, וכעת מקדמת החברה כ־1,400 יחידות דיור בשלבים שונים באזור זה. גם בחברה וגם בעירייה מקדישים תשומת לב משמעותית להתחדשות העירונית, וכראייה לכך באירוע הריסת המבנים נכחו ראש העירייה משה ליאון, מהנדס העיר יואל אבן, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר, לצד שדרת הניהול של החברה ובעלי הדירות שנהרסו.

צילום: pexels

במסגרת האירוע אמר ליאון: "תוכניות להתחדשות עירונית ממשיכות להיות חלק מהמענה האורבני והחברתי הנכון לירושלים. בעיר קיים פוטנציאל להקמת עשרות אלפי יחידות דיור, המגדילות את היצע הדיור עבור זוגות צעירים ומשפחות. העירייה ערוכה לתת מענה ולתמוך ביוזמות מבורכות שכאלה". מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, הוסיף: "אנחנו גאים להשתתף במימוש פוטנציאל העיר, שבה אנו פועלים בהיקפים נרחבים, הכוללים אלפי יחידות דיור למכירה, דיור להשכרה, שטחי מסחר, ומשרדים. אנחנו מאמינים שהביקוש למתחמי מגורים איכותיים בבירה יגבר בשנים הקרובות, ושמחים על יכולתנו להמשיך את מסורת שכונות הסביונים בירושלים על־פי ערכי היסוד של החברה: מקצוענות, אמינות תכנון ובנייה מוקפדים וקהילתיות, תוך שמירה על צביונה המיוחד".

מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים התייחס בדבריו לבנייה נוספת של החברה – Savyon View, מיזם יוקרה, הממוקם בליבה הפועם והמתעצם של העיר, בין הרחובות יפו, הנביאים וולנברג. גם כאן הפרויקט משתלב בחזון העיר ומאפשר לגור במיקום מרכזי ומיוחד – מתחם בית מפא"י ההיסטורי. מנקודה זו הגישה נוחה וקלה לתחבורה ציבורית בכלל ולרכבת הקלה בפרט. עוד מעניין לדעת על צפי להקמת מתחם בית הספר הגבוה לאומנויות העיצוב בצלאל באזור התוסס, המתאפיין באווירה צעירה וממגנטת. במרחק הליכה מהפרויקט נמצאות המסעדות הכי הטרנדיות והאטרקציות הכי שוות בעיר: שוק מחנה יהודה – חוויה תוססת וצבעונית הפעילה בכל ימות השבוע ובסופ"ש, מדרחוב בן־יהודה השוקק ואתרי תרבות, תיירות ובילוי שמושכים אליהם מבקרים רבים. מגדל המגורים Savyon View הוא בן 27 קומות, ולצידו בניין משרדים ומסחר בן 8 קומות, עם עיצוב שמשלב בנייה מודרנית עם בנייה ירושלמית מסורתית. במגדל המגורים המפואר 194 דירות בנות 2־4 חדרים, המיועדות למי שמחפש דירות יוקרה בטבורה של הבירה.

צילום: pexels

השוק שאין שני לו

הייחוד של העיר ירושלים, בירת ישראל, טמון בשילוב ההיסטוריה המרתקת והאינסופית, האותנטיות של השווקים הצבעוניים וסמטאות צרות לצד מוקדי בילוי ופנאי מודרניים ופינות חמדה ציוריות שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר. שוק מחנה יהודה, למשל, הוא נקודה שאין שנייה לה בכל רחבי הארץ. צעקות הרוכלים, ריחות התבלינים, המוזיקה והצבעים וגם המסעדות השונות שפזורות בכל פינה. כל אחד ואחת ימצאו משהו בשוק ובסביבתו, ודוכני המזון והחנויות יתאימו לכל כיס. האווירה המיוחדת של ירושלים משלבת גם בין העיר המסורתית והוותיקה ובין רחובות חדשים, רכבת קלה שמאפשרת למסיירים ברחובות לדמיין שהם בעיר אירופאית, ומתחמי קניות רחבי ידיים ומודרניים, הכוללים החל ממותגים בין לאומיים ועד חנויות קטנות ומיוחדות שרק בסמטאות הירושלמיות אפשר למצוא. הן לתושבים והן למבקרים בעיר מוצעות אפשרויות בלתי נגמרות. שלל אטרקציות לכל גיל, מופעי תרבות, מסלולי טיול עם סיפורים מרהיבים ומוזיאונים מרתקים.  החיבור של ההיסטוריה, הפינות הירוקות, נקודות התצפית המרהיבות והקהילתיות הופך את ירושלים למקום של איכות חיים שכל אחד שואף אליה.

כל הירוק במפה הירוקה

לצד התחדשות עירונית ובנייה חדשה, ירושלים עוברת תהליך נוסף בשנים האחרונות, שבמסגרתו פני העיר מתחדשים ופינות ירוקות מתווספות לנוף האורבני. בעוד העיר עצמה מוקפת בחורש טבעי ושמורות טבע, גם הפארקים והגינות הציבוריות זוכים לתשומת לב מיוחדת. מי שנכנס לאתר העירייה, יכול למצוא מפה ירוקה אינטראקטיבית, הכוללת מאוד נקודות של פארקים, גינות ציבוריות, גינות קהילתיות ואפילו גינות כלבים. בין 556 התוצאות השונות שהמפה הירוקה העירונית מציעה, אפשר למצוא למשל את גן איתרי בבית צפאפא, גן אגסי בשכונת הר נוף, גן אולסוונגר בשכונת עין כרם, גן אלמליח בשכונת מלחה ועוד רבים אחרים. בכל אחד מהנקודות הללו זמין חומר כתוב, המפרט את המיקום המדויק, מעניק לגולש פרטים חשובים על המקום, כמו האם הוא נגיש, האם יש בו ברזיות מים, הצללה או גם חנייה למבקרים ואף מאפשר לגולשים לדרג את המקום ולכתוב תגובות.

כמו בערים אחרות, גם בירושלים מפתחים לצד גני השעשועים והשטחים הירוקים גם גינות קהילתיות, שבהן מטפלים ולוקחים חלק תושבי השכונות. גם את פינות החמד הללו ניתן למצוא במפה הירוקה של ירושלים, באזורים שונים של העיר. לדוגמה – גינות קהילתיות הממוקמות בארנונה הצעירה, בעין כרם, בבית חנינא, בבית הכרם ועל-פי המפה הירוקה באתר העירייה, עוד רבות נוספות. תושב שמתעניין בנושא, יכול להתעדכן באמצעות האתר במידע חשוב כמו כתובת מדויקת, שעות הפעילות של הגינה הקהילתית ופרטי יצירת קשר.

צמצום הזיהום ודשן מפסולת ביתית

לצד הפארקים הקיימים, קיימת גם מודעות רחבה בעיר לסוגיית זיהום האוויר. בין היתר, ניתן למצוא יוזמה משותפת של העירייה יחד עם המשרד להגנת הסביבה, שבמסגרתה המשרד הממשלתי והעירייה מקדמים תוכנית רב-שנתית בין השנים 2021 ל-2026, שנועדה לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה בכבישי העיר. באתר העירוני מצוין, כי החל מאוקטובר 2021 אסורה כניסה של כלי רכב מזהמים לכל תחום בעיר שהוגדר כאזור מופחת פליטות, ותמרורים האוסרים כניסת רכב מזהם הוצבו בכניסות לעיר. עוד בהקשר של איכות הסביבה, מאפשר האתר העירוני לזהות את מיקומי מתקני המיחזור השונים המפוזרים ברחבי הבירה. מדובר במתקני מיחזור זכוכית, נייר, טקסטיל, פסולת אלקטרונית, קרטוניות ומתקני איסוף מתכות. צעד מתקדם נוסף בעיר, המשלב איכות סביבה וקהילתיות, הוא המיזם העירוני "מהפח ירוק" – בשיתוף של העירייה, המשרד להגנת הסביבה, המנהלים הקהילתיים ואגף התברואה העירוני. מכיוון שקרוב ל-40% מהאשפה הביתית היא פסולת אורגנית רטובה, הכוללת שאריות מזון, ניתן להפוך אותה בקלות יחסית לקומפוסט, שאיתו ניתן להעשיר את הגינות. כלומר, להשתמש שוב באשפה, במקום להעמיס עוד על מתקני פינוי האשפה ומקומות ההטמנה והאיסוף. באתר האינטרנט של המיזם תמצאו הסברים על מיחזור, חשיבות המהלך ואף מדריך להכנת קומפוסט.

188 ק"מ של שבילי אופניים

מהלך בריא שמקדמת עיריית ירושלים, כחלק מחזון איכות הסביבה והנגישות קשור להתניידות ירוקה ברחבי העיר באמצעות אופניים. כדי לאפשר לתושבים וגם למבקרים לעשות שימוש בכלי הרכב הדו גלגלי, מקדמת העירייה תוכנית אב אסטרטגית לתכנון וביצוע של שבילי אופניים בהיקף של כ-188 ק"מ. על-פי האתר העירוני, השבילים הנרחבים יוכלו לקשר את חלקיה השונים של העיר, יאפשרו גישה נוחה, בטוחה ומהירה למוקדי עניין, תרבות, פנאי ומורשת שונים. בין היתר מדובר בפרויקטים, הממוקמים בשדרות רופין מצומת מוזיאון ישראל ועד צומת הג'וינט ; שביל אופנים ממוזיאון ישראל לתחנת רכבת נבון (הצמודה לתחנה המרכזית ובנייני האומה) ; שביל רכיבה שיחבר בין תחנת רכבת מלחה לתחנת רכבת נבון והתחנה המרכזית ועוד. מסלול אופניים נוסף מקדמת העירייה והוא שביל סובב ירושלים. זאת במסגרת פיתוח פארק ירושלים, שיכלול גם מנהרת רכיבה, שתחבר בין פארק מוצא לפארק רפאים.

צילום: pexels

ובנימה זו, מאחלת חג עצמאות שמח בבנייה, קידום ופיתוח הארץ להישגים חדשים!

מאת: המאמר נכתב ע"י עו"ד שיר הספרי ממתגת ערים ונדל"ן

תגיות

הוספת תגובה

הוספת תגובה