עמוד הבית » תערוכת אוכל Food במוזיאון העיצוב חולון

תערוכת אוכל Food במוזיאון העיצוב חולון

תערוכת אוכל מוזיאון העיצוב חולון צילום: אלעד שריג
מוזיאון העיצוב חולון מציג את תערוכת "אוכל FOOD", הבוחנת את היחסים שבין האוכל לאדם ותפקיד העיצוב במערכת זו.

התערוכה מציגה את השפעת העיצוב על מערכת היחסים המורכבת שבין האדם לאוכל, דרך נרטיבים מרכזיים וביניהם: פיתוי, חשקים וצרכים, משיכה ודחייה. במערכת היחסים הזו יש לאדם תפקיד חמקמק וכפול – הוא גם הצייד וגם הניצוד. אנחנו "צדים" את רכיבי המזון שלנו, ובו בזמן מופעלים על ידי מניפולציות חושיות, כמו: ריחות, צבעים, צלילים, תאורה ותיאורים מילוליים מופרזים. הפיתוי הזה מציב אתנו בדילמה שבין צריך לרוצה, ומעורר בנו תחושות ורגשות כמו: סיפוק, שייכות, ביטחון ולעיתים אף אשמה.

התערוכה כוללת מעבדת חושית הבוחנת את עתיד המזון שלנו דרך עבודות אינטראקטיביות המשלבות  כלי  AI (בינה מלאכותית) ומזמינות את המבקרים לגעת ולהרגיש מה נאכל בעתיד ב־300 השנים הבאות.את התערוכה תלווה סדרת הרצאות מרתקות שיתקיים בהן דיאלוג בין שפים ומעצבים מהמובילים בישראל, בהנחיית עמית אהרונסון ובהשתתפות: השף אסף גרניט והמעצבת דניאל שמי, השף רז רהב והקרמיקאית עדי ניסני, השף חיים כהן והאדריכלים ברנוביץ'-קרוננברג, השף יוסי שטרית והמעצב עודד בן-יהודה, המסעדנית רותי ברודו והמעצבת שירי ארד, השף יובל בן נריה והמעצב עמית פרבר.

המעבדה החושית האינטראקטיבית טעימה מן העתיד צילום: אלעד שריג

התערוכה  ל-3 חלקים (תערוכות) העוסקים באוכל מזוויות שונות: 

אוכל  – תערוכה הבוחנת את היחסים שבין אוכל לבני האדם, ואת תפקידה.

צבועים –  תערוכה אשר תעסוק בצבעי המאכל ובתפקיד של חוש הראייה לקרוא, לפרש ולנתח את צבע המזון שלנו, טעמו ומשמעויותיו התרבותיות.  אוצרות: ליאור חרמוני  –  מנהלת, ספריית החומרים על שם אהרון פיינר עדן, מוזיאון העיצוב חולון / המסדרון ההיקפי.

טעימה מן העתיד:  – תערוכה אינטראקטיבית המתקיימת כמעבדה חושית ובוחנת את עתיד המזון שלנו דרך פרויקטים מפעילי חושים. אוצרות: טליא ינובר/ מעבדת העיצוב.

צילום: אלעד שריג

מערכת היחסים בין האדם למזונו מתאפיינת בפתיינות: צליל ביצת עין מטגנת על מחבת, ריח לחם טרי, סימני החריכה על גבי נתח בשר שנצרב בגריל ותחושת הבשלות של אבוקדו בכף היד – אלו הם רק חלק מהדרכים שהאוכל מפתה אותנו. באופן מפתיע, מבין חמשת החושים חוש הטעם הוא האחרון להשתתף בחוויית האכילה שלנו. למעשה ארבעת החושים האחרים, שמיעה, ריח, ראייה ומישוש, שמשמשים אותנו מבחינה אבולוציונית כאמצעי הגנה, הם שאחראים לתחושות התשוקה והדחייה שהאוכל מעורר בנו."

"בין האדם למזונו מתנהל דיאלוג בעל השפעה הדדית. האדם מתרבת את המזון – החל מתקופת האדם הקדמון שליקט, צד וגידל, וכלה בתהליכי ההשבחה, השימור והפיתוח שמתקיימים כיום; והמזון בתמורה מעצב, מפתה ומגדיר את האדם – אנו מקוטלגים אישית, קולקטיבית וחברתית, בהתאם לסוג המזון שאנו צורכים: צמחונים, טבעונים, קרניבורים; ועל פי הדרך שבה אנו צורכים אותו: אורגני או מעובד, מבשלים או מזמינים, לבד או ביחד. דרך המזון והעיסוק בו מתבטא סט הערכים שאנחנו מאמינים בו בחיי היום יום, ומתעצבת זהות החברה והיחיד – בעיני עצמו ובעיני אחרים. שכן אדם הוא מה שהוא אוכל, ולעיתים הוא מה שאחרים רואים אותו אוכל."

 "עבור עולם העיצוב אוכל הוא חומר גלם ממשי וסימבולי כאחד. מעצבים מעורבים כיום במחקר, בפיתוח ובעיצוב שלבים שונים במעגל החיים של המזון ומגיבים לתרבות הצריכה הנוכחית, לעיתים אף בביקורתיות. התערוכה בוחנת את היחסים הבסיסיים והסבוכים שבין האדם למזון, ואת המעמד המורכב של העיצוב במשוואה, דרך שלושה פרקים: צרכים וחשקים, משיכה ודחייה, איפוק, שימור ושחרור – מושגים דואליים שנמצאים בזיקה למונח ״פיתוי״. העבודות בתערוכה חושפות אסטרטגיות פיתוי שונות, טבעיות ומלאכותיות כאחד, ומציעות נרטיבים עכשוויים על אודות האדם ומזונו – סיפורים שמעוררים את הבטן ואת הראש."

צילום: אלעד שריג

 בתערוכה יוצגו גם פרויקטים מיוחדים שנוצרו במסגרת ״חממות פיס לאמנות ועיצוב״ בשיתוף מוזיאון העיצוב חולון. תכנית חממות פיס לאמנות ועיצוב נולדה כמענה לאתגרי הקורונה ומתוך כוונה לאפשר לאמנים ומעצבים להמשיך וליצור במסגרת 'עוטפת' מבחינה מקצועית, תקציבית וחברתית, גם כשעולם התרבות נעצר וחדל מפעילות וכשהמוזיאונים נסגרו.

בין העבודות המוצגות: Cloaca  (וים דלואה, 2000) – פס ייצור מכני המחקה את פעולת המעיים האנושית אשר תהיה במרכז התערוכה ותקבל מזון אמיתי פעמיים ביום; בשר העתיד – סטייק סרוג  (נקסט נייצ'ר נטוורק, 2016) העוסקת בעתיד הבשר ועיצובו, ג'אנק פוד מנדלה (עינת עריף גלנטי, 2021) בעבודת וידאו הכוללת 120 פריטי מזון מתועשים בתהליך התכלות תמידי; הום ביוגז מערכת שהופכת את שאריות המזון לגז בישול ודשן נוזלי במעגל אקולוגי לאנרגיה ירוקה;  חללי מים II (סיגלית לנדאו, 2020), אדוות (רון ארד, 2017);  פיקניק על המאדים (עומר פולק, 2022) הוא מיצב על תרבות אוכל עתידנית; סדרת יצירות פרובוקטיביות של ג'ו דאק ובומפאס ופאר – חורי עוגה,  וילהלמינה סוקול טומיטה בסמפורו – ויטרינת אוכל יפני, עבודה שנעשית במיוחד עבור התערוכה. קולקטיב זמנתגובה בעבודות אינטראקטיביות המשלבות בינה מלאכותית ועוד. בין העבודות של חממת מפעל הפיס נראה את חומוס ספקולטיבי של סטודיו REDDISH (נעמה שטיינבוק ועידן פרידמן), עבודתו של שחר קדם – אש אש, תנועת הבישול: מופע קוסקוס של איה בנטור ובילי רגב, אפקט רובינזון של מאיה בן דוד ואורי בן צבי, ודן פרץ ונטשה בוגוסלבסקי-  אוהלו II ועוד.

צילום: אלעד שריג

אוצרות: ליאורה רוזין ודנה בן שלום / גלריה עליונה ותחתונה

רכישת כרטיסים דרך אתר מוזיאון העיצוב חולון  https://www.dmh.org.il/

שעות פתיחת התערוכה:

ראשון: סגור; שני:  10:00–17:00; שלישי:  10:00–20:00; רביעי:  10:00–17:00; חמישי: 10:00–18:00

שישי:   10:00–14:00; שבת:  10:00–20:00