הוא יצא בעקבות האתונות וזכה במלוכה. את המחזה המקורי כתב והלחין במשך שנים רבות שלמה ארצי ותצליחו להנות ממנו רק אם לא תצפו לפגוש שם את שלמה ארצי ותהילתו כיוצר מוערך אלא, אם תסכימו להגיע למחזמר. פשוטו כמשמעו. אם תתמסרו לז’אנר תמצאו את עצמיכם לרגעים לא מעטים בתחושה שאתם באחד ממחזות הזמר בברודווי וככזה בו רגעים מוסיקליים ובימתיים מרשימים.

סיפור המסגרת מתבסס על הסיפור התנכ”י של שאול המלך שהיה המלך הראשון של ממלכת ישראל המאוחדת, כפי שמתואר בספר שמואל בתנ”ך. סיפורו מתחיל בהיותו נער המחפש אתונות שאבדו לאביו, קִיש ובסופו של מסע החיפושים הוא נמשח למלך על ידי שמואל הנביא. מלכותו התאפיינה במלחמות נגד אויבים רבים כמו פלשתים, עמלק ואחרים ולבסוף הוא הודח על ידי אלוהים עקב אי ציות לדבר ה’ במלחמה בעמלק, והמלוכה נמסרה לדוד והפכה את שניהם לאויבים.

במחזמר שכתב שלמה ארצי שאול הינו בחור פשוט מכפר חיטים, שיוצא למסע חייו בעקבות שלושה אופנועים כאמור, שנגנבו לאביו. הוא מוצא את עצמו מוכתר למלך על העיר בית אל ונשאב אל תוך מערבולת פוליטית ורגשית. פיגוע טרור קשה מפגיש אותו עם בעלת האוב שהינה נביאה מודרנית יפהפייה, חכמה, פצועה ועוצמתית וביניהם מתלקחת אהבת אמת, אך עם עלייתו לשלטון כמלך העיר בית אל, הם נפרדים כי מלך לא מתחתן עם מכשפה שלה כוחות מאגיים בהם הוא נעזר. ככל שהאהבה חומקת משאול, כך משתלטים עליו הפחד מאובדן השליטה והוא שרוי במרדף ארוך וחסר תקווה אחרי דוד, זמר הרוק שגדל בביתו והתחבר לילדיו המוזיקאים מיכל ויונתן. דוד מאיים כעת לרשת את מקומו והוא עושה הכל כדי למצוא חן בעיני אנשי העיר שגם הם גיבורי המחזה. מולם עומדת דמותו של שמואל חסר הפשרות שממליך את שאול בתחילת הדרך וגם מדיח אותו בסופה.

כאמור, את המחזה המקורי כתב והלחין במשך שנים שלמה ארצי, ובו גם מספר שירים שכתב יחד עם דני רובס ושני שירים נוספים שהלחינו אלעד פרץ ואיתמר זוהר. מסעו של שאול מתחיל בתום, גדל באמונה, ומסתיים באבדון גדול. דמותו של שאול מורכבת מאוד ומאיש, שיצא בסך הכל לחפש אופנועים שנעלמו, הוא הופך למנהיג ויש משהו מאוד אנושי, של אדם שיוצא בעקבות ייעודו ובעקבות גורלו ומצד שני יש בו מורכבות אישיותית של אדם הנע בין הצורך לאהוב לבין הצורך בשליטה.
המחזמר הוא סוג של מסע בזמן על ציר ההיסטוריה החל מהסיפור התנכ”י שכולנו מכירים ועד להתאמה אקטואלית למציאות בת זמננו. סיפור עתיק בעל פרשנות חדשה על סיפורי העבר ומעל לכל חיבור אקטואלי לימינו מגלה שאין חדש תחת השמש. כאן עוסקים כמו היום במלחמות, באויבים, בטרור, בצורך לאהוב ובצורך לשלוט וכמובן גם ביחסים מורכבים במשפחה. במחזמר, בבימויו של להב תימור ובניהולו האמנותי של לואי להב וניהולו המוזיקלי של גיל פלדמן לוהקו כישרונות מובילים ואנו הצופים זוכים לאנסמבל שחקנים מרשים.

צחי הלוי בתפקיד שאול שמפגין יכולות משחק ושירה מרשימות. בחירה ראויה.
אלישע בנאי בתפקיד דוד שמעצב דמות מעודנת עם יכולות ווקאליות מרשימות בעלות צבע קול ייחודי שמזכירות לא מעט את אביו יובל בנאי.
אלי דנקר בתפקיד שמואל הנביא מלא מוכחות בימתית.
מיכאל מושונוב בתפקיד הג’וקר המעודן שדמותו מעוצבת ברגישות ושומרת על עדינות נשית של פיירו.
תום כהן בתפקיד בעלת האוב מעפילה על כולם בקולה כזמרת אופרה ששרה מוסיקה קלה והתוצאה מופלאה. לא מעט שחקניות וזמרות מוכרות נבחנו לאורך השנים לתפקיד בעלת האוב במחזמר שאול, מי שזכתה בתפקיד הנחשק היא כאמור, תום כהן שהיא בוגרת בית הספר למוסיקה באוניברסיטת תל אביב זומרת אופרה מוכשרת שלא בטוח שהכרתם וכעת היא מגיעה אל קדמת הבמה לא רק על במת האופרה אלא במחזמר שדורש שירה אחרת. שירתה מהפנטת ללא ספק והשירה הקלאסית שלה מוסיפה גוון מסקרן למופע כולו ובהחלט רגעי השיא על הבמה קשורים ללא ספק בשירתה מלאת העוצמה. עוד ראינו את ניצה שאול בליהוק מפתיע אבל מוצלח בדמותה של מאמא פסיה ותזמורת חיה של תשעה נגנים.דמות המספר שמגלם אותו ליאור אשכנזי אחראית על ריחוק רגשי מסוים של הדמויות מהקהל וזוהי ללא ספק בחירה מעניינת.

הביקורות על המחזמר שנויות במחלוקת ואני רציתי לקרוא לכם לשים בצד את שמו של היוצר שמעלה את מפלס הציפייה ולהתייחס להפקה כאל מחזמר נטו. כמחזמר נטו יש בו רגעים מוסיקליים עוצרי נשימה וסיפור הסטורי מרתק עם פרשנות עכשווית שמעלה חומר למחשבה גם אם פה ושם ניתן היה להעמיק את הדמויות והיחסים ביניהם. ראוי בהחלט לצפייה.
ורד גרנדיר פרוכטמן. מגישת הפודקאסט ללטש את היהלום הפנימי ומנטורית ליחסים.








הוספת תגובה