עמוד הבית » אילת- יפה, חמה, חכמה

אילת- יפה, חמה, חכמה

צילום: pexels
3 מיליון מבקרים מדי שנה, משאבי טבע ייחודיים, נמל ימי ואווירי, אקדמיה משגשגת, אזורי תעסוקה מתפתחים ואוריינטציה ירוקה – אלה ועוד הופכים את אילת לפנינה מדברית, עם צפי ל-100 אלף תושבים בתוך עשור

רבים מגיעים לאילת כדי לצלול במימי ים סוף, בין שוניות האלמוגים למגוון אינסופי של בעלי חיים ימיים. אבל מתי בפעם ערכתם היכרות מעמיקה יותר עם השער הדרומי של ישראל, המחבר בין שלוש מדינות? הגיע הזמן "לצלול" לאילת 2022, ולהכיר את העיר היפה, החמה והחכמה בישראל.

שיר הספרי צילום: באדיבות שיר הספרי

אילת היא כיום עיר מודרנית ומבטיחה. בזכות התפתחות משמעותית והישגים בתחומים רבים, נהנים תושביה מאיכות חיים נדירה. גם 3 מיליון האורחים הפוקדים אותה מדי שנה נהנים מחופשה בלתי נשכחת, הנזקפת למיקומה האסטרטגי, מזג האוויר השמשי ומשאביה הטבעיים, לצד מקומות הבילוי והאטרקציות, בתי המלון ומרכזי הקניות הרבים. הפוטנציאל האדיר, ההטבות הנרחבות ועתודות הפיתוח מסמנים את אילת כיעד מעניין וייחודי להשקעה.

עיר בינלאומית מתפתחת

אילת בראשותו של אלי לנקרי, המשתרעת לשטח מוניציפלי של 100,000 דונם ומתגוררים בה כיום 67,000 תושבים, נמצאת בעיצומה של התפתחות אדירה עם בניית אלפי יחידות דיור ומלונאות, פיתוח רצועת החוף מטאבה לעקבה, קידום פיתוח שטח שדה התעופה שהתפנה, והקמת מגוון רחב של אטרקציות. עובדה זו מעודדת יזמים רבים להשקיע בתחומי התיירות, המגורים, המסחר והפנאי.

במסגרת תוכנית המיתאר החדשה – שצופה גידול אוכלוסייה ל-100,000 איש עד 2030 – מתוכננת בנייה של כ-14,500 יחידות דיור, לצד מאות אלפי מ"ר שטחי תעסוקה ומשרדים, מסחר ותיירות. פינוי שדה התעופה הישן מייצר אף הוא הזדמנות יוצאת דופן להנגיש ולפתח את מרכז העיר ולחבר בין חלקיה השונים. שטח השדה המשתרע על פני כ-800 דונם יחולק לשלושה חלקים: מלונות, מגורים ושטחי ציבור, כשבימים אלה מקודם פיתוח פארק הטרמינל – מתחם בילוי אטרקטיבי בחלקו הדרומי של השטח.

צילום:pexels

לצד התחדשות עירונית בשכונות ובמרכז העיר, מקדמת העירייה התחדשות גם בדרום אזור התעשייה הישן, בכניסה בצפונית לעיר. הכוונה להפוך את השטח, המשתרע על שטח של 735 דונם, לרובע במתכונת עירוב שימושים, הכולל מסחר, תעסוקה, מגורים, מלונאות ושטחי ציבור, שישרתו את תושבי השכונה החדשה שתיבנה במקום. חידוש האזור ייעשה תוך גמישות תכנונית מרבית, במטרה ליצור מקורות תעסוקה מגוונים ויצירתיים. גם נמל התעופה הבינלאומי החדש ע"ש "רמון" מייצר הזדמנויות רבות לפיתוח אזורי, ועתיד להשפיע משמעותית על העיר בהיבטים של כלכלה, תיירות ותעסוקה.

ואיך מושכים תושבים חדשים לעיר? כחלק מפעולות לגיוון מקורות התעסוקה ועל רקע משבר הקורונה, מתכוונת העירייה להפוך את אילת ליעד מועדף לרילוקיישן בעבור עובדים צעירים איכותיים מכל הארץ. קהל היעד הוא בעיקר צעירים בני 40-20, העובדים בחברות גלובליות המאפשרות עבודה היברידית, לצד חברות המחפשות עובדים למשרות בסיסיות או ראשוניות. המעוניינים שיצטרפו כתושבים עתידים ליהנות מדמי שכירות נמוכים, הטבות מס 10%, פטור ממע"מ, עמדות עבודה בחינם וקהילה עסקית תומכת בבית לעסקים, במרכז צעירים ובהאב אילת ליזמות.

אי ירוק בים האדום

אילת היא גם עיר ירוקה ומקיימת, עם משאבי טבע יוצאי דופן, שלצד היותם מתקני ספורט טבעיים לתחרויות בינלאומיות בשחייה, טריאתלון ועוד, הם משמשים כר פורה למחקר ופיתוח בתחומי הביולוגיה, הביוטכנולוגיה הימית ואנרגיה בת קיימא. בעיר פועלים מכוני מחקר מהמובילים בעולם: המכון לחקר ימים ואגמים לישראל, המכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים והשלוחה העירונית של אוניברסיטת בן גוריון. אלה לצד ים, קרקעות ושמש, הם כל מה שנדרש כדי להפוך את העיר למרכז בינלאומי לתעשיית הביוטכנולוגיה.

צילום:pexels

בזכות הפוטנציאל האדיר של אנרגיית השמש, מייצרת כיום העיר כ-90% מצריכת החשמל היומית שלה, זאת באמצעות שדות וגגות סולאריים על כל מבני הציבור וגם על גגות פרטיים. בד בבד יזמה העירייה חוק האוסר על שימוש בפלסטיק בים האדום, כחלק משמירה על מפרץ אילת, שהוכתר מבין היפים בעולם. כמו כן כדי לשמור על אוצרות הטבע הייחודיים של העיר, נרתמים מאות בני נוער מבתי הספר ותנועות הנוער למבצעי ניקיון הים, החופים ושמורות הטבע.

ניחוח של חו"ל

כל מי שמתקרב אל שערה הצפוני של אילת, מכיר את ההתרגשות לנוכח המראה עוצר הנשימה של מי המפרץ התכול על רקע המדבר החום-אדמדם. כעיר תיירות שוקקת, המתאפיינת טמפרטורה ממוצעת של 21 מעלות צלזיוס בחורף, אילת היא באופן טבעי יעד מועדף לחופשה עבור תיירים מכל העולם. ואכן כ-3 מיליון הנופשים, הפוקדים אותה מדי שנה, נהנים ממעל 12,000 חדרי מלון, חוף מושלם וים נקי, חיי לילה תוססים, מסעדות ובתי קפה, מרכזי קניות ללא מע"מ ומגוון אטרקציות ייחודיות בים, באוויר וביבשה.

שוניות האלמוגים המרהיבות מהוות מוקד משיכה לחובבי הצלילה, והמדבר רחב הידיים הוא כר פורה לפעילות מגוונת, דוגמת מסלולי הליכה, טיולי ג'יפים וטרקטורונים ומרכז צפרות למיליוני ציפורים נודדות בין אפריקה, אירופה ואסיה. עוד מוזמנים המבקרים ליהנות ממזרקה מוזיקלית, הפועלת כמופע אורקולי בלילה ומוקד שעשוע בין סילוני המים ביום, סקייטפארק אקסטרים, מצפה תת-ימי, ריף דולפינים, ספורט ימי, פארק אתגרים, פארק חבלים, חוות הגמלים, פארק קרח ומרכז החלקה על קרח, פארק שעשועים וגן בוטני.

צילום:pexels

כחלק מפיתוח העיר וקידומה כעיר תיירות וספורט בינלאומית, נבנים בימים אלה קריית ספורט בינלאומית ופארק מים גדול בחוף הדרומי, וכן מתוכננים בניית מרכז קונגרסים ומרכז גולף, פיתוח רצועת החוף, הקמת מתחם גלמפינג לתיירות מדברית, פארק קרוואנים ועוד.

המפרץ, שהוכתר כאחד מהיפים בעולם, הטיילת ורצועת החוף המרהיבה הנמשכת מעקבה ועד טאבה, הנמל הימי מדרום ושדה התעופה הבינלאומי מצפון, מוסדות האקדמיה והמחקר, הטכנולוגיות החכמות והירוקות ומשאבי הטבע הנדירים, המשלבים בין סביבה ייחודית של מדבר וים – כל אלה ועוד ממחישים את הפוטנציאל האדיר של אילת, כאשר ההטבות ועתודות הפיתוח מסמנים אותה כיעד מעניין וייחודי להשקעה.

ההישג הגדול ב-2021: התוכנית האסטרטגית החדשה לעיר, הקמת רצועת החוף והטיילת מטאבה עד עקבה בהיקף של 800 מיליון שקל, שטח שדה התעופה שפונה וישנה פניו בתוך שנה וחצי. "זו היתה שנת קורונה, וגם תוכנית 'האי הירוק' שיצרנו, לימדה עד כמה רשות, שרוצה להמשיך לקיים חיי שגרה, נדרשת למצוא פתרון יצירתי למצב".

חזון/תוכנית עבודה ל-2022: 

* "עם הפנים לתושב" – שיפור איכות החיים בכל התחומים – ניקיון, תחזוקה, טיפול מותאם במגוון האוכלוסיות, שיפור משמעותי בשירותי הבריאות, כדי שהתושבים לא יידרשו להרחיק למרכז.

* שדרוג המוצר התיירותי וגיוון הנופש, לרבות תשתיות, תוכן ואירועים, מחירים, גיוון במלונות ועוד.

מאת: עו"ד שיר הספרי, ממתגת ערים ונדל"ן

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה