עמוד הבית » קרפאטוס האותנטי באיי יוון

קרפאטוס האותנטי באיי יוון

צילום: עמוס סרי
קרפאטוס היא סוד שמור היטב. השוכן בין רודוס לכרתים, אי קטן שמעטים הם התיירים שגילו ומגיעים אליו.עדיין ניתן לראות נשים לבושות בבגדים מסורתיים.

הבתים מקושטים בעבודות יד של עץ, טקסטיל וקרמיקה, המשמרים את מסורות האי העתיקות. במיתולוגיה היוונית מוזכר האי קרפאטוס כביתם של הטיטאנים, אחד משלושת העמים הענקים.

קצת היסטוריה

ממצאים ארכיאולוגיים מצביעים על התיישבות באי כבר בתקופה הניאוליתית (תקופת האבן החדשה), ועל נוכחותה באי של התרבות המינואית (שהתפתחה באי השכן כרתים. במהלך השנים עברה השליטה באי מיד אל יד. החל מהמאה ה-16  שלטו באי במשך קרוב ל- 400 שנה העות'מנים הטורקים. בשנת 1912 האיטלקים פלשו לאי במלחמת איטליה-טורקיה, ובעקבותיה הועבר האי לידיהם בשנת 1923.במלחמת העולם השנייה חברו אליהם הגרמנים, שפלשו לאי בשנת 1943 ונטשו אותו.

ב 4/10/1944. תושבים רבים ברחו מהאי באותם ימים, והתיישבו מעבר לים לאמריקה, אוסטרליה ועוד. בשנת 1947 ויתרו האיטלקים על האי לטובת יוון, יחד עם שאר האיים הדודקאנסיים. האי צורף רשמית ליוון ב 7- למרץ 1948 האי נחשב לגן עדן זואולוגי ובוטאני. סביב האי חיים כלבי ים מסוג "כלב ים נזירי מצוי זן בסכנת הכחדה. בעלי המזל יוכלו לראות אותו במערות בין המצוקים בקרבת החוף.

מה עושים באי?

האי מציע פעילות אתגרית: טיפוס על הר לאסטוס, ההר הגבוה ביותר בקארפטוס ובאיים הדוֹדֶקָאנסִֶייִם כולם – 1,215 מ'. 15 ק"מ דרומית לפיגאדיה ישנה פעילות ענפה של  גלישת גלים בחוף אפיארטי אי קטן ובתולי מצפון לקרפאטוס . ,(Saria ) אופציה מומלצת שייט לאי הקטן והבלתי מיושב סֶרִייהָ, חופים חוליים או עם חלוקי אבן, מים כחולים וצלולים. שרידים ארכיאולוגיים פזורים ברחבי האי. תחנות רוח ציוריות. מערת נטיפים קטנה – מערת ליניאטיס ליד אפרי.

חיי לילה ותרבות

בחודשי הקיץ, ובעיקר באוגוסט, מתקיימים מופעים תחת כיפת השמיים. כל השנה פסטיבלים רבים, בעיקר בקיץ. אם יתמזל מזלכם אולי תזכו להשתתף בפסטיבל כזה באחד הכפרים. מאכלים אופייניים, המוכנים ביד, בהרבה סבלנות, ע"י הנשים – דגים, גבינות, זיתים, יין מקומי בכפרים.

צילום: עמוס סרי

באי כפרים שהזמן כמעט לא נגע בהם, חלקם במיקום מבודד, על מצוקים מעל הים, וחלקם בהרים. הציורי שבהם הוא אולימפוס – כפר מבודד בצפון האי בו הזמן עצר מלכת. עד לפני מספר שנים ניתן היה להגיע אליו רק בדרכי עפר דבר שהגן עליו משינויים רדיקליים והוא עדיין  תרבות חומרית ולבוש אותנטי.

בפיגאדיה עם זאת תמצאו מגוון של טברנות בארים, חנויות עם כל טוב ליד העיירה אתר עתיקות שנבנה בימי הביניים, ובו כנסייה,(Menetes) מעט דרומה לפיגאדיה, הכפר מנטס ובליבו כנסיה ביזנטית יפה..עוד מעט דרומה, ליד החוף, הכפר אמופי כפר תיירותי, עם בתי מלון, מסעדות וחופים מהיפים ותוססים באי. נמשיך מערבה, לחוף המערבי של האי, לכפר ארקאסה בו יש מוזיאון ארכיאולוגי.

מעט צפונה, תמצאו כפר הידוע במסעדות הדגים המשובחות שבו .(Finiki) פניקי עוד כפר הררי ששווה לעצור בו.

צילום: עמוס סרי

 

מוזיאון פולקלור – (Othos) אותוס בתים לבנים עם חלונות ודלתות צבעוניים ומרפסות עם עציצים פורחים.  אל תחמיצו את תצפית – (Piles) פילס לים.הים הקרפאטי המקיף את קרפאטוס מכל עבריו משתרע בין החוף המזרחי של כרתים.

פרטים נוספים באתר :https://www.ayala.co.il/

והזמנות: 03-9436000

מאת: עמוס סרי לוי

הוספת תגובה

הוספת תגובה