עמוד הבית » כוכבי הלכת במערכת השמש, צדק ושבתאי היום בתיעוד היסטורי

כוכבי הלכת במערכת השמש, צדק ושבתאי היום בתיעוד היסטורי

צדק ושבתאי - צילום - נאסא
צפוי להיות האירוע האסטרונומי הגדול של 2020, ובו נוכל לחזות בהתקבצות נדירה של כוכבי הלכת הגדולים במערכת השמש, צדק ושבתאי. השניים יהיו כל כך קרובים (זוויתית) שיהיה ניתן לראות את שני כוכבי הלכת יחד כמעט כמו כוכב אחד גדול.

יעל גלנץ, ממצפה הכוכבים "שירת הכוכבים" בירוחם מסבירה כי "שני כוכבי הלכת צדק ושבתאי, ענקי הגז הגדולים במערכת השמש נעים באיטיות יחסית סביב לשמש. צדק משלים הקפה אחת ל-12 שנים לערך ושבתאי מסיים הקפה בכל כ-30 שנים. לכן, התקבצויות בין שני כוכבי הלכת האלה מתרחשות בכל קצת פחות מ-20 שנים, כאשר צדק מסיים הקפה שלמה ועוד כשליש הדרך על מנת להשיג שוב את שבתאי.

גלנץ מציינת כי למרות שבכל כ-20 שנים השניים ייראו קרובים זוויתית אחד לשני (המרחק האמיתי ביניהם הוא מאות מיליוני קילומטרים), הקרבה הפעם צפויה להיות נדירה במיוחד. "הקרבה בין השניים תהיה הפעם כל כך קרובה – כחמישית של קוטר הירח המלא. מדובר באירוע שרבים מתושבי כדור הארץ החיים היום לא יזכו לראות שוב. הפעם האחרונה שהתקבצות בין השניים הייתה כה קרובה אירעה במאה ה-17 והפעם הבאה שצדק ושבתאי יופיעו בקרבה כזו תהיה במהלך 2080. למעשה אפשר לומר שזו תהיה גם הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה ניתן יהיה לצלם ולתעד את ההתקבצות של כוכבי הלכת הגדולים במערכת השמש בקרבה שכזו. צפויות לנו תמונות מרהיבות".

את ההתקבצות אפשר לראות מכל מקום בארץ, גם בעין. רק שימו לב שיש חלון זמן מוגבל מאוד של כשעה בלבד. מכיוון שצדק ושבתאי נראים עם דמדומי הערב כ-30 מעלות מעל האופק בכיוון דרום מערב, השניים גם שוקעים כשעה וחצי אחרי שקיעת השמש ויש כשעה בסך הכול לתפוס אותם לפני שהם ייעלמו מעבר לאופק. טלסקופ כמובן יעצים את החוויה כיוון שדרכו אפשר לראות את טבעותיו של שבתאי, את חגורות העננים של צדק וארבעת ירחיו הגדולים. גם משקפת שדה תראה את שני כוכבי הלכת ואת ארבעת ירחיו של צדק.