עמוד הבית » פסטיבלים בהודו – פונגל Pongal

פסטיבלים בהודו – פונגל Pongal

פסטיבל פונגל
כשמטיילים בהודו, נתקלים בהרבה שמחה וצבע והרבה פעמים רבות מתקבלת התחושה שגם שגרת החיים ההודית נראית כמו פסטיבל מתמשך ובלתי פוסק. יחד עם זאת, ישנם זמנים ומקומות בהם הססגוניות והשמחה מטפסת לשיאים חדשים.

רוב החגים העיקריים מתקשרים לאלים והאלות ההינדואים ולסיפורי המיתולוגיה המרתקים שלהם.

בסדרת הכתבות הזו רוכזו הפסטיבלים הצבעוניים והשמחים ביותר בהודו, שממש כדאי לכם להכיר. והפעם פסטיבל הפונגל של טאמיל נאדו, המדינה המרתקת והססגונית בקצה הדרומי של הפנינסולה ההודית.

 הפונגל Pongal בטאמיל נאדו

בכל שנה באמצע חודש ינואר, אזורים רבים בהודו לובשים חג. החג קשור לאל השמש 'סוריה' ומציין את המעבר של השמש למזל גדי ותחילת התקופה בשנה בה האנרגיה של השמש נחשבת בשיא עוצמתה.

באזורים שונים קוראים לחג בשמות שונים. המנהגים והדרך לחגוג קצת משתנה וגם המאכלים שנהוג להכין לכבודו, אך במהות ובמקור יש גם הרבה מן המשותף.

בישול הפונגל צילום רוני גורופי

זוהי גם עונת קציר חשובה, כאשר הרבה גידולים שנשתלו בעונת גשמי המונסונים מבשילים כעת.

במדינת טאמיל נאדו שבדרום הודו, החג נמשך 4 ימים ונקרא פונגל PONGAL. זהו אחד הפסטיבלים החשובים ביותר בשנה עבור הטאמילים.

היום הראשון של החג מכונה 'בהוגי פונגל' והוא יום שמוקדש בעיקר להכנות. ביום זה אנשים מנקים ומקשטים את הבית, מבעירים מדורה ושורפים דברים ישנים ומיותרים, קונים את מה שצריך ליתר ימי החג אם טרם עשו זאת ומכינים את כל מה שצריך לקראת היום העיקרי שיגיע למחרת עוד לפני הזריחה. זהו גם יום בו עורכים טקס לאל 'אינדרה' Indra שאחראי על המטרת הגשם בתפילה לשנה ברוכת גשמים.

רנגולי לכבוד הפונגל צילום רוני גורופי

ביום השני שנקרא 'סוריה פונגל' נהוג לקום לפני הזריחה, להתקלח במים קרים וללבוש בגדים חדשים. נשות המשפחה ייציירו בפתח הבית את יצירות הרנגולי המרהיבות בשלל דוגמאות מטריף חושים. לראות את מגוון הרנגולי (נקרא גם קולאם) החגיגיים זה אחד הדברים המדהימים ביותר בביקור בטאמיל נאדו בזמן הפונגל.

לאחר מכן יגיע זמנו של תבשיל הפונגל, שעל שמו נקרא החג.

הפונגל הוא בעצם אורז שמבושל עם חלב, סוכר והמון תבלינים ו'הפתעות'  כמו קשיו, צימוקים, שבבי קוקוס וכדומה. את הפונגל מבשלים בצורה מסורתית בסיר חרס חדש על כירת חרס חדשה ומקושטת אשר מניחים מתחת ל-3 קני סוכר שמחוברים למעלה.

הפונגל מוגש תחילה כמנחה לאלים. צילום רוני גורופי

כל בני הבית עומדים סביב הסיר ומחכים לראות את התבשיל שעולה על גדותיו ונשפך לאדמה וכמו מברך אותה. הרגע שבו התבשיל גולש נחשב לרגע מבורך. יש גם כאלו שאומרים שלפי הכיוון אליו הקצף נשפך אפשר לדעת איך הולכת להיות השנה הקרובה. את גלישת הקצף מלווה הצליל של הנשיפה בקונכייה הטכסית.

אחרי סיום הבישול, ראשית בני המשפחה יעניקו בצורה סימבולית את הפונגל ומנחות נוספות לאלים. מה שיוותר יחולק בין יתר בני הבית והאורחים ונחשב כמזון מלא ברכה. יתר היום יעבור בפעילויות קהילתיות ומנוחה.

היום השלישי של הפונגל נקרא 'מטו-פונגל' והוא מוקדש לחיות המשק כמו הפרות, הכבשים והעיזים שבאזורים הכפריים של טאמיל נאדו הם חלק משמעותי מכלכלת המשפחה וסדר היום. ביום זה נהוג לרחוץ, לקשט ולברך את בעלי החיים ואפילו לבשל במיוחד בשבילם אוכל מפנק.

היום הרביעי נקרא 'קנום פונגל' והוא מוקדש לביקור בבתי המשפחה המורחבת. לאחר הנישואים נהוג שהאישה עוברת לגור בבית בעלה וביום נהוג שהיא ביחד עם בעלה וילדיה יגיעו לבקר ולהחליף ברכות עם משפחת המקור שלה.

חשוב לציין שינואר זה זמן מצויין בעונה אופטימאלית לטיול בדרום הודו בכלל ובטאמיל נאדו בפרט, מבחינת מזג האוויר. אז אם אתם מתכננים לצאת לטיול בדרום הודו בהחלט מומלץ לכוון לתקופה זו ולזכות גם להשתתף בפסטיבל שמח וגם במזג אוויר נעים יחסית.

רוני ג'ורופי

מדריכת ומפיקת טיולים ותיקה להודו, ממקימי חברת הטיולים 'לגעת בהודו' ומנהלת קהילת הפייסבוק "לגעת בהודו – הקבוצה". מייעצת ומלווה אנשים בתכנון מסעות פרטיים להודו. רוני גורופי ארגנה והובילה את אהרוני וגידי במסעותיהם המופלאים בדרום הודו וברג'סטאן.רוני מחוברת להודו בלב ובנשמה כבר 20 שנים וב- 6 השנים האחרונות מבלה את רוב זמנה במדינת קראלה הטרופית שבדרום הודו.

ניתן ליצור קשר עם רוני בווטסאפ: 052-6220971 או במייל: roniinindia@gmail.com

תגובות 2

הוספת תגובה

  • תודה על התיאור הנפלא
    אנחנו מתכננים לטייל בדרום הודו בינואר, יוצאים מהארץ ב 11.1. היכן את ממליצה לחוות את הפסטיבל?
    תודה
    עירית
    iritnu@gmail.com