עמוד הבית » ביקורו הממלכתי של נשיא המדינה בטורקיה

ביקורו הממלכתי של נשיא המדינה בטורקיה

צילום: חיים צח/ לע"מ
הצהרת הנשיא ממעמד ההצהרות בארמון הנשיאות הטורקי

מכובדי הנשיא רגפ טאיפ ארדואן, Eşim ve ben Turkiye'de misafiriniz olarak bulunmaktan çok mutluyuz.

אני מודה לך על ההזמנה לביקור ממלכתי כאן ברפובליקה הטורקית, וגם על פגישתנו הפורייה שהסתיימה זה עתה. ההזמנה שלך וביקורי כאן הם המשך לדיאלוג והקשר המבורך שאותו יזמת מרגע שהתחלתי לכהן כנשיא מדינת ישראל. זה רגע חשוב מאד ביחסים בין מדינותינו, וזכות גדולה בשביל שנינו להניח יסודות לפיתוח יחסי ידידות בין מדינותינו ועמינו, ולבנות גשרים שחיוניים לכולנו. היחסים בין עמינו הם עתיקי יומין, עם שורשים היסטוריים, דתיים ותרבותיים חזקים. שורה ארוכה של מנהיגות ומנהיגים יהודיים נעלים, רבנים, משוררים, חכמים, סוחרים ויזמים, הם רק חלק מהעבר ההיסטורי של העם היהודי כאן בארץ הזאת.

צילום: חיים צח/ לע"מ

אדוני הנשיא, לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסויימת בשנים האחרונות. כעת, אני מאמין שהיחסים בין המדינות, ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי, ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים המשותפים לכולנו.

ישראל וטורקיה כמו שאמרת, יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו זוכים לקרוא לו "בית".

שר החוץ שלך, יבקר בישראל בחודש הבא ובטח ישוחח לעומק עם שר החוץ של מדינת ישראל על בניית המנגנונים הללו, ועל הנושאים שפירטת. אנחנו ננסה לקדם את הדיאלוג ולבחון אותו במעשים.

מכובדי הנשיא, המשורר הדגול נאזים חיכמת (Nazim Hikmet), מגדולי המשוררים הטורקים של העת החדשה, שאף אתה מצטט לא אחת משיריו מלאי האנושיות והכמהים לשלום, כתב בשירו "על החיים" את השורות הבאות: "אתה חייב לחיות את חייךָ ברצינות כל כך גדולה, עד שגם כשתהיה בן שבעים, למשל, אתה תיטע עצי זית; ולא רק למען ילדיך אחריך, אלא בגלל שעל אף שאתה מפחד מהמוות, אתה לא מאמין בו; בגלל שהחיים… משמעותיים יותר". היום, אדוני הנשיא, אנחנו כדברי המשורר – בוחרים בחיים משותפים ומשמעותיים יותר.

צילום: חיים צח/ לע"מ

משקעי עבר אינם מתבטלים מאליהם, אבל אנחנו שני העמים, שתי המדינות בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד שיכלול שיח מעמיק בכל התחומים. אנחנו בוחרים להביט במשותף קדימה. עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים, זה טבעם של יחסים עם עבר עשיר כשלנו. אבל את המחלוקות נשאף לפתור בכבוד הדדי ובגילוי לב, באמצעות המנגנונים והמערכות הנכונות, ובמבט אל עתיד משותף.מטרתנו המשותפת היא חיזוק המאחד בין שני העמים. גם אתה וגם אני, גם עמך וגם עמי, כולנו בני אברהם – אבי המאמינים באל.

כמו שאתה יודע, לקראת פגישתנו היום נפגשתי ושוחחתי עם עוד מנהיגי מדינות באזור; ואני מאמין שאתה ואני למעשה מוכיחים כאן את מה שכולנו מבינים: שותפות ושכנות טובה בינינו – כאן במזרח הים התיכון – חשובות לכולנו. אני מאמין שכולנו, בני כל הדתות – מוסלמים, יהודים ונוצרים – יכולים וצריכים לחיות בשלום במרחב היפהפה הזה, זה לצד זה, זה עם זה.

אני מצפה שנפעל יחד לביסוס היציבות, השגשוג, השלום והביטחון במרחב, ולמען כל עמי האיזור.

תגיות