סיפור המסגרת עוסק במשפחה היושבת סביב שולחן החג. זוג הורים, שתי בנות, האחת מארחת לראשונה בביתה החדש עם בן זוגה האוהב, האחרת לאחר פרידה כואבת מבת זוגתה וסבתא דימנטית שאיבדה את צלילותה. בין כוסית לכוסית עולים וצפים סודות, כעסים ופחדים מודחקים, שמאיימים לערער את התא המשפחתי. נוסיף לזה שהבית החדש הוא למעשה בית ישן ומתפרק גם ברמה הסימבולית ואנו הצופים נקבל תמונה מרגשת, כואבת ואפילו משעשעת לרגעים של יחסים במשפחה שלא באמת מנהלים בהם שיחות כנות ואט אט עולה האמת וחושפת רגשות כנים, כאב גדול, העדר איזון נפשי והחלמה מפצעי עבר מכאיבים.

ההצגה מותחת ביקורת על יחסי למראית עין במשפחה המאפיינים משפחות רבות.סעודת חג הוא אירוע משפחתי המסמל אחדות אך ללא שיח כנה, אותנטי וחשוף הקשר המשפחתי הוא למראית עין בלבד ובתוך התא המשפחתי נעות נפשות פצועות שלא משמיעות את קולן ובני המשפחה לא מקבלים הזדמנות להתייצב לצד בני המשפחה האחרים ברגעי משבר ושבר בהעדר שיח כנה לאורך השנים. זהו מחזה חשוב שמציג טקסטים נוקבים וביקורת כלפי כל הנושאים המודחקים במשפחה וכל השיחות שלא נאמרות הגורמות לתסכול, כאב, כעס ואובדן תחושת מסוגלות. המשפחה במקום להיות מקור כח הופכת להיות זירת הדחקות וכאב. הקהל שיושב באולם נחשף אט אט אל הדמויות המורכבות והאנושיות כשכל אחת מהן נושאת מטען רגשי מעברה כשהמחזה מציף ומעלה כאמור לקדמת הבמה ערכים חשובים ודן בהם באומץ ככל שהעלילה נחשפת ועימה גם הקונפליקטים הפנימיים בקונסטלציה המשפחתית.

הקול הביקורתי והחשוב שמשמיע המחזה עוסק בערכים מובילים במשפחה שלא תמיד מנוהלים ומדוברים ותורמים לחוויית בדידות בתוך תא משפחתי למראית עין. המחזה עוסק בשאלת הזוגיות במשפחה כשהוא נוגע בשאלת הנאמנות מול בגידה המעלה שאלות נוקבות על מוסד הנישואים ועל אהבה בתוך הקשר של הזוג הצעיר מול הזוג המבוגר. המחזה עוסק גם בשאלת קבלת האחר כשבת המשפחה חווה שברון לב ממערכת יחסים עם אישה ועולה שאלת הקבלה של מערכת יחסים לסבית והעדר שיח כנה על רגשות ושברון לב. המחזה עוסק גם בזקנה בדמותה של השחקנית הנפלאה אסתי קוסוביצקי שמעצבת דמות מאתגרת ונוגעת ללב ומשחקת הפעם את אימו של בן זוגה בחיים השחקן הנפלא רמי ברוך, המעלה שאלות נוקבות על תפקיד המשפחה בצילה של זקנה הפוגעת בקוגניטיביות של האדם. המחזה עוסק גם בשאלת מימוש עצמי בקריירה ובמקום העבודה ומול בטחון כלכלי לעומת דוחק כלכלי והשפעתו על קבלת ההחלטות בחיינו. מעל הכל המחזה עוסק בערך המשפחה מול ערך האמת ושואל שאלות נוקבות על מקומה של המשפחה כשהיא לא מצליחה לתת מעטפת תמיכה רגשית ואותנטית לכל בני המשפחה והופכת להיות רק משפחה למראית עין.

בהצגה נראים הבזקי אור ונשמע קול נפץ שמנפצים באופן סימבולי את האידיליה המשפחתית. התפאורה הריאליסטית שעיצבה אלכסנדרה נרדי מיטיבה להציב שני מפלסים בדירה קטנים המסמלים את המשקעים, הרבדים השונים והשכבות של היחסים המורכבים, הסודות וההדחקות. עבודת הוידאו ארט הנהדרת של אלדד בוגנים המשקפת את הדמויות כשהן נכנסות לחדר הרחצה ברגעים האותנטיים הבודדים שלהם על הבמה כשהם לא נדרשים להיות במופע עד לסצנות הסיום בהם כל האמת יוצאת לאור ומלמדת אותנו הצופים שוב ושוב שאמת מודחקת סופה בהתנפצות מציאות חיינו ולמשפחה יש תפקיד מהותי ביצירת מעטפת של חמלה, הקשבה, תמיכה ואהבה נטולת שיפוטיות המאפשרים לבני המשפחה קיום מבוסס חוסן ומסוגלות בעולם.

צוות השחקנים הנפלא צולח בחן מחזה היפר ריאליסטי ומצליח לשקף במשחק מצויין דמויות מלאות כאב. ההצגה תגרום לכם לנוע בחוסר נוחות על הכיסאות אולי או להתנתק רגשית ואם זה קורה תדעו שיש אמת על הבמה בתרגום עוצמתי של אלי ביז'אווי והיא נוגעת בכם כי בסוף כולנו בני אדם.
מחזה מאת סטיבן קאראם, בימוי – אמיר י. וולף
משתתפים: רמי ברוך, שרה פון שוורצה, אביגיל הררי, רוני נתנאל, טל וייס, אסתי קוסוביצקי
מאת ורד גרנדיר פרוכטמן – ייעוץ זוגי משפחתי, כתיבת תוכן, הנחייה ומגישת הפודקאסט ללטש את היהלום הפנימי
הוספת תגובה