עמוד הבית » צמרת המוזיקה שרים בוב מארלי

צמרת המוזיקה שרים בוב מארלי

אנטוני בי צילום יחצ
הולדת 75 וצמרת המוזיקה הישראלית מתייצבת לצד אמני רגאיי בינלאומיים לחלוק כבוד בחגיגה שתסמל את ה Road to zion 2020

שנת 2020 תציין 40 שנה למותו של נביא הרגאיי וכמו כן 40 שנה לאלבומו האחרון ואחד המשמעותיים שבהם :UPRISING.  באלבום זה שיצא בשנה בה עזב מארלי את העולם,  הוא מעורר לחיים פסוקים נבואיים מתוך התנ"ך והברית החדשה.

אחת הדוגמאות הבולטות  לכך נמצאת בשיר האחרון והמפורסם ביותר באלבום: Redemption Song- שיר הגאולה.

ב   Redemption Song  שיצא חודש לפני מותו של הוא יצר סדרה של אימג'ים עוקבים שנשזרים לסיפור נבואי שלא ניתן להתעלם ממסריו.

בשפתו הציורית הוא ממקם את עצמו על ספינת עבדים קולוניאלית, צולל למעמקי השאול בפסוק הלקוח מספר תהילים – "שתני בבור תחתיות במחשבים במצלות" –" "After they took I From the bottomless pit
מיד אחרי הוא מספר כיצד הוא מצליח לקום משם, כאשר ג'ה הכל יכול מחזק את ידיו בפסוק שלקוח מנבואת קיץ הימים של יעקוב בספר בראשית. כך הוא מצליח כגור אריה יהודה להעביר את הדור הזה מהחושך לאור בתרועת ניצחון.

מסר נוסף בשיר הוא מחביא באמירה : "How long shell we kill our prophets while we stand aside and look"    שנלקחה מפסקה מ"הבשורה על פי מתי" בברית החדשה המתארת את חזון אחרית הימים ומציגה דמיון מצמרר לתקופה בה אנו חיים היום.

הקטע בספר מספר על המשיח (שמוצג כישו)  יושב על הר הזיתים, ותלמידיו מגיעים  אליו בנמרצות ושואלים: "תגיד לנו, מתי יהיו הדברים האלה, ומה יהיה הסימן לבואך ולסוף העידן?"

ישו  מבקש מתלמידיו לא לאפשר לאף משיח שקר להטעות אותם.   מארלי אומר:  חלק אומרים שזה רק עניין חלקי אבל אנחנו חייבים לממש את הספר, את הנבואה.

הנבואה בספר מדברת על תחילתו של עידן חדש ובו משיחי שקר יצוצו על מנת לבלבל את העם,  שמועות על מלחמות ענק, עמים ומעצמות שיקומו אחד על השני ויגרמו למשברים כלכליים, בריאותיים וחברתיים חמורים, לצד רעידות אדמה ואסונות טבע ברחבי העולם.

לישראל הוא חוזה חרם שיגיע ממדינותיה השכנות,  כמו גם פילוג ומריבות בתוך העם עצמו.   ובשל ההפקרות השולטת בעם תצטנן האהבה בין אדם לחברו. יחד עם זאת הוא מפציר בתלמידיו, לא לפחד, ודואג לציין שאלה שידעו לאחוז באהבה גם בימים קשים אלה הם אלה שיזכו להגיע לעולם החדש ולראות את הגאולה ואת ממלכת האחדות שתוכרז בכל העמים.

עובדה מעניינת לגביי השיר, בנוסף לשלל מסרים מיסטיים שמסתתרים בטקסט של המופלא הזה, כמו גם שהשנה ה- 40 לשיר, לאלבום  ולמותו, שמתקיימת בשנת 2020  (40 =20+20) יכולה להוות רמז ליציאת מצרים והגעה לארץ ציון ( משאת נפשן של כל ראסטפרי),  היא שהשיר הזה שונה מוזיקלית בתכלית משאר יצירותיו של בוב. הוא הוקלט כבלדה אינטימית על ידי בוב עצמו כשהוא מלווה בגיטרה ללא להקת הגיבוי שהייתה חלק בלתי נפרד מהדרך שלו.   בוב לא ידע שהשיר האקוסטי הזה שנוצר ברגע האינטימי שחווה עם עצמו, במעין חשבון נפש, יהיה השיר האחרון שיוציא ויהפוך לאחת מיצירות המופת המפוארות ביותר שלו.

כשחושבים על בוב מארלי בזמנים אלה, קשה להתעלם מהשאלה המתבקשת מה בוב מארלי היה עושה אם היה חי היום?

התשובה  הכי הגיונית לך מגיעה די מהיר.  בוב מארלי היה השליח של האהבה והשלום. הוא נלחם בחוסר צדק בכל מקום והוא נתן קול לחסרי הקול. אם היה חי היום, הוא היה חורג מהרעש והפוליטיקה ומאיר אור על חייהם של אנשים הנמצאים במקומות מוכי אסון. הוא  היה אומר לנו את האמת. הוא היה מגיע לישראל ולעזה ומשתמש בכוח המוזיקה שלו כדי לרפא את האנשים. הוא היה בונה גשר מעבר לגבול עם מילות השיר שלו ומשתמש במוזיקה שלו כדי לעשות את מה שהפוליטיקאים לא הצליחו לעשות – לאחד שני אנשים שדמיונם  חזק יותר מאשר אי הסכמתם.

אמנם בוב מארלי כאן רק איתנו ברוחו אך המוזיקה שלו נצחית.  ובמילותיו האלמותיות הוא השאיר לנו מורשת שמזמינה את כולנו לראות את עצמנו ככלי להנעה של מסריו הדורשים שוויון אהבה ושלווה.

בר-דן  הפקות האמונה על הפסטיבל ובחרה לקרוא לפסטיבל בשם שיר הדגל של מארלי One Love,   עוסקת במהלך השנה במשימות שמטרתן להאיץ את מימוש האחדות והשלום בינינו ובין שכנינו על פי  מסריו של מארלי לאהבה אחת.   במסגרת פעילויות אלה נוצר שיתוף פעולה משגשג בין בר-דן הפקות לעמותת יוט קומיטי , צעירים למען שלום באוכלוסיות מוחלשות מעבר לגבול.    כחלק משיתופי הפעולה  הופק וידאו קליפ שמחבר ילדים ממגוון אוכלוסיות במזרח התיכון שרים  את השיר  ONE LOVE  כאשר לחלקם מילות השיר היו המילים הראשונות אליהן נחשפו באנגלית. כמו כן,  ביום הולדתו של מארלי שהתקיים שנה שעברה בתל אביב הוקרנו סרטונים של צעירים מצדו השני של הגבול מאחלים מזל טוב לבוב מארלי  ומסבירים מה זה בשבילם  "אהבה אחת".

לרוב האנשים בקהל ובישראל זו הייתה הפעם הראשונה שהם ראו צעירים מצדו השני של הגבול ללא עומס המלחמה. עבור רובם זה היה הלם!  אנשים מהצד השני של החומה חולקים עמם אינטרס ומאמינים במילים וברוח "אהבה אחת" של בוב מארלי. מוזיקה מאחדת את שני האנשים והחוט במוזיקה ההיא היה אהבה.

המופע שכבר הפך למסורת ומתקיים בפעם הארבע עשר בארץ, הספיק  במהלך השנים לארח על במותיו כמה וכמה אמנים מפסגת המוזיקה הישראלית. ביניהם: מוש בן ארי, אסף אבידן, ריף כהן, מוקי, קרולינה ועוד…

אירוע יום הולדתו של מארלי בישראל מגנט אליו במהלך השנים  אלפי חובבי מוזיקה מכל הארץ, מכל הגילאים ומכל הסוגים.

כל שנה מצטרפים מעריצים חדשים וצעירים אל הוותיקים וכולם חוגגים יחד ב"ONE LOVE" אמיתי, את הקסם שמתרחש באירועים האלו.

לפני שנתיים הבשורה אודות המופע  הישראלי התפשטה מעבר לים, הודות לגרסת האקפלה המיוחדת לשיר Could you be Loved, שבוצעה ללא כלי נגינה, אלא  אך ורק בעזרת קולותיהם של משתתפי המופע.   קליפ האקפלה גרף עשרים ושמונה מיליון  צפיות  ושיתופים ביו טיוב ובפייסבוק וזכה להכרה בכל אתרי הבאז העולמיים, בחברת התקליטים האגדית של מארלי טאף גונג העולמי ואף בעמוד הפרופיל  הרשמי של בוב מארלי.

השנה המופע יאחד את הקולות המושמעים ביותר בתקופה האחרונה בשחזורים ואינטרפרטציות מסקרנות ללהיטיו הגדולים האהובים והמוכרים של המלך ביניהם:‘One Love', ‘No Woman No Cry' ‘Buffalo Soldier', ‘Easy Skanking' ‘Exodus. לצד זמרים אורחים מארצות הברית וג'מייקה שמגיעים במיוחד לישראל על מנת לציין את יום הולדתו.

יום שישי – שבת  : 7-8.2.2020 רידינג 3

פ.דלתות: 20:30

מחיר:169-259 ₪

הוספת תגובה

הוספת תגובה