עמוד הבית » שדרוג הרכב – מה מותר ומה אסור

שדרוג הרכב – מה מותר ומה אסור

לא רבים יודעים זאת, אבל הכנסת שיפורים ברכב היא עניין המעוגן בחוק. החוק מפרט את השדרוגים והחילופים המותרים באופן מדוקדק למדי, והפרה של אחת מתקנותיו עלולה להביא את הרכב לבדיקה של בוחן משטרתי ואף לאיסור השימוש בו. במאמר הבא ננסה לעשות מעט סדר בעולם תוספי הרכב ונציג מה מותר ומה אסור.

מה השיפור שלכם?

מזל טוב! בדיוק רכשתם מכונית חדשה דרך יבואן או ליסינג תפעולי ואתם מעוניינים לתת לה קצת טאץ' אישי, שיהפוך אותה למכונית שהיא ללא ספק שלכם. לפני שתיסחפו ותהפכו את הרכב המשפחתי למטוס, כדאי לדעת מהם השיפורים המותרים למעשה בחוק.

לפני התקנה הישראלית, מותר להוסיף שפצורים קוסמטיים כגון חצאיות או ספוילרים, ובתנאי שהרוחב של כלי הרכב לא משתנה. כמו כן, מותר להחליף את בולמי הזעזועים כל עוד מידות היצרן המקורי נשמרות. שינוי נוסף שהחוק מתיר הוא החלפת הגלגלים והחישוקים, בהתאם לאישור יצרן הרכב. כלומר, ניתן לקבל אישור לצמיגים חדשים השונים בהיקפם ממשרד התחבורה, במידה ולפי פרסום היצרן קיים אישור מצידו למידה החדשה.

רכב אסור רכב מותר

לעומת כמות השיפורים המותרים בחוק, רשימת האיסורים לשינויים ברכב מקיפה וגדולה הרבה יותר. התקנה הישראלית מיושנת למדי (נערכה לאחרונה אי שם בשנות השבעים של המאה הקודמת) וגורסת למעשה כי כל שינוי מבני ברכב מחייב אישור של משרד התחבורה ורישום ברישיון הרכב. זאת בניגוד לתקנים מקבילים במדינות המערב, אשר מקלים יותר על אופציות השדרוג של הרכב ומאפשרים גמישות מסוימת בנושא.

כל שינוי מבני כלשהו ברכב בישראל מחייב את אישור משרד התחבורה. אם אין לכם את האישור המיוחל, לא ניתן לבצע שיפורים במנוע, שינויים במערכת היניקה והפליטה או עדכון של תוכנת ניהול המנוע ברכב. גם הוספת קפיצים לרכב מסוגים שונים היא אסורה בתכלית האיסור ללא האישור המתואר. באופן כללי ניתן לומר בהקשר זה, כי כשיש ספק אין ספק, ושיפורים רבים דורשים אישור מפורש ממשרד התחבורה.

חוקים שונים בשטח?

עולם רכבי השטח משמש כר נרחב לשדרוגים, אשר מיועדים לשיפור ביצועי הרכבים מחוץ לכביש הסטנדרטי. גם בעניין זה החוק המקומי מגביל למדי, אולם מאז 2016 חלה התקדמות מסוימת וכיום ניתן להתקין על רכבים אלו כננות וערכות להגבהת הרכב. כמובן שכל התקנה שכזו מחויבת באישור משרד התחבורה.

אל תהיה יפה, תהיה חכם

על אף הפיתוי להעניק לרכב טיפול מייקאובר רציני, העצה החכמה היא ככל הנראה להימנע מביצוע שדרוגים והחלפות משמעותיות בחלקי הרכב. שינויים אלו יכולים להסיר את אחריות היבואן לרכב במידה וישנה כזאת. בנוסף, שדרוגים בולטים לעין על הרכב עלולים לגרום לתשומת לב מוגברת ולא רצויה מצד שוטרי תנועה, וכך תזכו בעיכובים רבים יותר ואף בזימון המכונית לבוחן משטרתי שעלול לפסול את השימוש בה עקב השינויים שבוצעו. לכן בכל הנוגע לאוטו שלכם, אולי שווה לאמץ את הביטוי "הצנע לכת".

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה