עמוד הבית » לפרוס או לגמור עם זה? על כדאיות הפריסה לתשלומים

לפרוס או לגמור עם זה? על כדאיות הפריסה לתשלומים

צילום pixabay
הקונספט של פריסה לתשלומים מוכר לכולנו היטב. במקום לשלם את המחיר המלא של המוצר או השירות שאנחנו רוצים לרכוש, אנחנו פורסים את התשלום לתשלומים חודשיים קבועים לאורך מספר מסוים של חודשים, בחלוקה שווה של הסכום הכללי. לכאורה, מדובר בפתרון מצוין בשביל להוזיל את ההוצאות החודשיות, אבל מבט מעמיק יותר ולמידה של הנושא מגלים לנו שלא בהכרח כך הדבר. אז האם זה כדאי או לא? ננסה לענות.

ברמה הבסיסית – פריסה לתשלומים היא פתרון נדרש ומצוין בעת המודרנית

העולם המודרני הוא עולם שבו הרבה מאוד כסף מחליף ידיים בכל יום, והרבה מאוד מוצרים יקרים מאוד ושירותים ארוכי טווח נמכרים ללקוח בכל רגע נתון. במצב כזה, במיוחד עם התפתחות הטכנולוגיה, הפתרון של פריסה לתשלומים נראה לחלוטין כורח המציאות. כשאנחנו צריכים להוציא סכומים של אלפי ואפילו עשרות ומאות אלפי שקלים, אנחנו לא יכולים לספק סכום כזה של כסף במזומן. סביר להניח שגם חשבון העובר ושב שלנו לא יכול להרשות לעצמו הוצאה חד פעמית שכזאת. לכן אנחנו פורסים לתשלומים. מהלך זה הפך כבר לדרך חיים של ממש עבור אנשים רבים. לדרך החיים הזו  יש גם היבטים שליליים שצריך לקחת בחשבון.

 חסרונות הפריסה לתשלומים, והמצבים בהם כדאי להימנע מכך

פריסה לתשלומים היא פתרון טוב במצבים מסוימים, אך למעשה בהוצאות קבועות ומתמשכות מדובר בשגיאה משמעותית מאוד מבחינת ההתנהלות הכלכלית החודשית שלכם. כך, לדוגמה, אפשר להניח שסל הקניות של משפחה ממוצעת בת 5 נפשות עומד על כ-1,000 ₪, ושמדובר בהוצאה שצריך לבצע כל זמן ממוצע של שבוע. במצב זה, ההוצאה החודשית למשפחה הזאת על קניות תהיה 4,500 ₪. הסכום הזה הוא סכום יחסית קבוע, וההוצאה היא הוצאת מתמשכת. כלומר, אין סיבה לחשוב שבחודש הבא היכולת הכלכלית של משק הבית תהיה גבוהה יותר. מנגד, אין סיבה גם לחשוב שסל הקניות ישתנה באופן משמעותי. לכן, פריסת התשלומים תקל עלינו כלכלית רק לתקופה קצרה בסופו של יום,  התשלומים מהחודשים הקודמים יגרמו גם ככה לתשלום החודשי לעמוד בממוצע על הסכום שהיינו צריכים להוציא ממילא בכל חודש כהוצאה הקבועה של סל הקניות שלנו. הוצאות כאלה מקשות עלינו באופן משמעותי לתכנן את התקציב החודשי שלנו, כשלעתים אנחנו "שוכחים" מקנייה בתשלומים בסופר. לפיכך, כאשר מדובר בהוצאות יחסית קבועות וחוזרות על עצמן, כדאי מאוד להימנע מתשלומים.

 אז מתי בכל זאת כדאי לנו לפרוס לתשלומים?

כמובן שפריסה לתשלומים היא לא תמיד מהלך שלילי, ויש מצבים בהם היא אפילו נדרשת והכרחית. דוגמה טובה לכך היא כאשר יש לנו הוצאות גבוהות שחשבון העובר ושב שלנו לא יכול לשאת בהן בחודש אחד. קחו לדוגמה רכישה של רכב כולל הוצאות כמו ביטוחי רכב, רכישה של מחשב וכמובן שהדוגמה הברורה ביותר לכך היא פריסת התשלומים הארוכה ביותר של חיינו – המשכנתא. במצבים כאלה בדרך כלל לא תהיה לנו ממש ברירה אלא לפרוס לתשלומים כלשהם. הרי איש מאתנו כנראה לא מסתובב עם עשרות אלפי שקלים נזילים לטובת רכישת רכב, ועל אחת כמה וכמה מיליונים לרכישת דירה. במצבים כאלה, שהם גם כך הוצאות שאנחנו מתכננים לאורך זמן, עלינו להבין לכמה תשלומים כדאי לפרוס בהתאם ליכולת הכלכלית האמיתית שלנו בכל חודש. זאת  בניכוי ההוצאות הקבועות שאותן, כפי שהסברנו, לא כדאי לפרוס לתשלומים.

כל רכישה באשר היא, קטנה או גדולה, צריכה להיות מתוכננת ולהישקל בצורה נכונה – גם בהקשר של שיטת התשלום. כך תוכלו לנהל משק בית אחראי וחכם בהתאם להכנסות וההוצאות החודשיות שלכם.