עמוד הבית » איך אפשר לטפל בכאבים בברכיים

איך אפשר לטפל בכאבים בברכיים

צילום: unsplash
הברכיים שלנו הן מהמפרקים החשובים ביותר בגוף האדם. מדובר על מפרקים אשר למעשה נושאים את משקל גופינו ומעבר לכך, משמשים בתור בולמי זעזועים.

למעשה, בכל פעם כאשר אתם רצים, הולכים או מטיילים, הברכיים הן אלו שנושאות פעמים רבות את המשקל של התיק אותו אתם נושאים על הגב והברכיים הן אלו שמאפשרות לשלד לשאת את הזעזוע שנוצר במפגש בין כף הרגל ובין הקרקע. כאבי ברכיים הן תופעה שכיחה אמנם, אבל אתם ממש לא חייבים להמשיך לחיות חיים של סבל. במאמר הבא נסביר בהרחבה על המבנה של מפרק הברך ועל הפרקטיקות המקצועיות המשמשות אותנו כדי לטפל במקרים מהסוג הזה.

איך מפרק הברך נראה, הצצה מבפנים

אז אם היינו נכנסים לביקור קצר במפרק, היינו רואים מפגש בין שתי עצמות, בין עצם הירך ובין השוק. המפרק למעשה מזכיר בצורתו 'מכתש ועלי'. כלומר, עצם השוק מסתובבת כמו כדור אובלי על החלק התחתון של עצם הירך. בשביל שהממשק בין שתי העצמות לא יביא לשחיקתן, יש מערכת שלמה של שרירים, רצועות, רקמות וכלי דם, אשר תפקידם לאפשר לברך להתכופף ולהתיישר בלי שום בעיה. הסחוס, היא הרקמה הצפופה הממוקמת בין שתי העצמות. התפקיד  של הסחוס הוא קודם כל לעזור לשתי העצמות להישאר שלמות ולמנוע את שחיקתן. בנוסף, התפקיד של הסחוס הוא לאפשר לעצמות להתקרב ולהתרחק, במהלך פעולת הכיפוף והיישור של הברך, בלי שום בעיה. פעמים רבות, כאבים במפרק הברך מתחילים כאשר יש שחיקה של הסחוס. כמובן, יכולות להתפתח בעיות נוספות. קרע ברצועה למשל או דלקת אשר מביאה להתנפחות של כלי גם וכן הלאה, כל אלו יכולים להביא לכאבים עזים בברכיים, לירידה בטווח התנועה של המטופל ולסבל רב.

איך נראה תהליך הטיפול

אמנם, ניתוח החלפת ברך נחשב לניתוח קל יחסית וכזה שלא דורש יותר מדי זמן. אבל אנחנו בדרך כלל נפנה אליו כמוצא אחרון. בראש ובראשונה ננסה להבין מה מקור הבעיה ולטפל בה. יש מי שסובלים מכאבים בברכיים בגלל העליה בגיל ושימוש יתר במפרקים. יש מי שסובלים ממחלה אוטואימונית ויכולים להיעזר באיזון תרופתי. לעיתים, כאבים בברך מתפתחים בעקבות משקל עודף או פעילות גופנית מאומצת. כלומר, יש מקרים בהם שינויים באורח החיים וקבלת תכנית אימונים מאיש מקצוע, יכולים לעזור ולהקל על הכאב במידה משמעותית. התפקיד של אנשי המקצוע הוא לעשות הכל כדי שנראה שיפור באיכות החיים לאורך זמן. במקרים בהם אבחנה מסודרת, טיפול התנהגותי ואיזון תרופתי לא מביאים לתוצאה הרצויה, מגיע הרגע לערוך ניתוח.

מה מטרתו של הניתוח ומה כדאי לדעת

סיכויי הצלחת ניתוח החלפת ברך נחשבים גבוהים בסה"כ אך אינו מתאים לכל מטופל למרות שנחשב לניתוח קל יחסית ומבין הפרוצדורות הרפואיות הפשוטות שקיימות. בשביל להרגיע אתכם נגיד כי רוב משמעותי של המטופלים מדווחים על שיפור ניכר באיכות החיים לאחר הניתוח. הפרוצדורה עצמה מתחילה בהרדמה מלאה של המטופל. כך שלאורך הפרוצדורה הוא למעשה לא מרגיש כאב. בתהליך עצמו, יוצר המנתח חתך זעיר של בין 12-18 מילימטרים. לאחר יצירת החתך, מכניס המתנח חלקים סינטטיים אותם יצרו במיוחד כדי לדמות את החלקים הפגועים בברך ולהחליף אותם. בתום הפעולה הזו, יתפור הרופא את הפצע ולאחר שהמטופל יתעורר מההרדמה, הוא ידרש להישאר להשגחה ולהתאוששות. בימים שלאחר הניתוח יהיו כאבים וודאי ולכן, אפשר להשתמש במשככי כאבים על פי מרשם רופא, כמובן במידה ובעת הצורך. חשוב להתחיל ולקיים פעילות גופנית כמה ימים לאחר הניתוח ולהגדיל את פרק הזמן בו מקיימים את הפעילות בהדרגה. בתוך כמה שבועות אתם כבר תרגישו בהבדל.

לקבל מענה מאיש מקצוע מומחה זה הכי חשוב

בסופו של יום, הבריאות שלנו היא המשאב החשוב ביותר שיש לנו. גוף בריא מאפשר לנו למעשה לעשות כל מה שנרצה לעשות בעולם. ד"ר רמי כרדוש הוא סגן המחלקה האורתופדית בבית החולים אסף הרופא. הוא ישמח להיפגש אתכם, לאבחן את הבעיה וללוות אתכם לאורך כל תהליך הטיפול עד להחלמה מלאה.