עמוד הבית » הסכם ממון בין בני זוג לא נשואים

הסכם ממון בין בני זוג לא נשואים

צילום: pexels
בני זוג ידועים בציבור, אלה החיים ביחד ללא נישואים, וזו עבורם זוגיות שנייה, זקוקים בדרך כלל להסכם ממון. יש להם כבר רכוש וילדים מהנישואין הראשונים ולעיתים הם גרים בדירה של אחד מהם. הם בגיל מתקדם ולכן נוח להם לדבר בפתיחות על תנאי ההסכם.

על ידועים בציבור עשויה לחול "הלכת השיתוף", שהיא פסיקת בית המשפט העליון הקובעת כי כול הרכוש שמצטבר בתקופת החיים המשותפים ייחשב למשותף ויתחלק בשווה בעת הפירוד. הלכה זו חלה גם על ידועים בציבור. ואולם, בשונה מזוגות נשואים, שלגביהם די בעצם הנישואין כדי להקנות זכויות שוות ברכוש זה לשני הצדדים, אצל ידועים בציבור קיים צורך בהוכחת נטל ראיה" על האישה (שכן לרוב היא התובעת) שנוצרה בין הצדדים כוונה לראות בצבירות של הצד השני רכוש משותף.

לעתים קמה לאישה לאחר הפירוד זכות לקבל מעין מזונות מהידוע ציבור שלה. זכות רגילה למזונות קיימת רק לאישה נשואה אך הפסיקה פיתחה את המושג "מעין מזונות" או "מזונות שיקומיים" כדי לעשות צדק עם נשים שהיו תלויות כלכלית בבן זוגן, כדי שלא ימצאו את עצמן חסרות משענת כלכלית לאחר הפירוד. אם יש לידועים בציבור ילדים, חובת האב לכלכלם זהה לזו של בעל נשוי לגבי ילדיו.

טיפלתי פעם בזוג שחי ביחד שמונה שנים ללא נישואים ונפרד. הגבר התייעץ איתי לפני שהם התחילו לגור ביחד אם כדאי לעשות הסכם כדי להבטיח שכול מה שיצבור יהיה שייך לו בלבד. אמרתי לו שהדבר הכרחי. הוא טילפן אחרי כמה ימים ואמר שבת זוגתו נעלבה מדרישתו לחתום על הסכם ואמרה לו שלעולם לא תתבע מה שיהיה רשום על שמו. הוא אמר לי שהוא סומך עליה ולא רוצה לקלקל את האהבה ביניהם אם יתעקש על הסכם.

צילום: pexels

למרות הבטחתה, עם הפירוד תבעה האישה מחצית החסכונות הגבוהים שהאיש צבר בשנים אלה. הוא טען כנגד שהיא הבטיחה לא לתבוע, שהכסף רשום רק על שמו ושמעולם לא עלה בדעתו לראות בה שותפה לצבירות. עוד אמר שיש לו 3 ילדים מנישואיו הקודמים ושהחסכונות נועדו לתמוך גם בהם. התנגדותו נדחתה. לזוג נולדו שני ילדים, היה להם חשבון בנק משותף והאישה לא עבדה. בית המשפט סבר שצודק יהיה להתייחס לזוג כאילו היו נשואים וקבע כי ברור לו שהאיש ראה בבת זוגתו שותפה לכספיו שנצברו בעת שהיא ילדה, גידלה ילדים וניהלה את הבית.

צילום: pexels

 

בית המשפט החיל מה שמכונה "כוונה משוערת" של רצונו של האיש לראות בידועה בציבור לו שותפה לכספיו, שזו דרכם של שופטים לעשות צדק אם הוא היה חותם על הסכם ממון עם זוגתו ובהסכם היה מוסכם כי רכוש הרשום על שם אחד הצדדים יהיו שלו בלבד – כול כספו היה נשאר לו. מסקנה היא שזוגיות היא עניין של אהבה, אבל לא פעם – אהבה לכסף. לכן מי שחשוב לו לשמור על רכושו, שיתגבר על חוסר הנעימות וישכנע את בן זוגו לחתום על הסכם ממון.

מאת: עורך דין בני דון יחייא

הוספת תגובה

הוספת תגובה