עמוד הבית » יום בריאות הנפש הבינלאומי

יום בריאות הנפש הבינלאומי

שי קאופמן צילום: באדיבות שי קאופמן
סייניזם סטיגמות ודעות קדומות"

אמש (13.10.21) צוין יום הנפש בישראל בכנסת התקיימו דיונים בנושא בוועדות השונות משרד החינוך גופים אחרים וח"כ הציגו תוכניות שעל הנייר נשמעות יפות בתקווה שזה התבצע בפועל.

מרכז יה"ל – הציגו תערוכה מופלאה שליוותה את מרבית היום, תערוכת תמונות שצולמו על ידי בני משפחה.

מה זה סייניזם, אתם בטח שואלים, אז ככה – מדובר באפליה על רקע מחלה. מפלים מישהו לרעה בשל מחלתו. לדוגמא לא יקבלו לעבודה אדם המתמודד עם מחלה נפשית רק בשל מחלתו ועל אף שמחלתו לא פוגמת כהוא זה ביכולתו לבצע את אותה עבודה.ספר החוקים במדינת ישראל מלא בסייניזם. זכאי חוק השבות, לדוגמא ממלאים טפסים סטנדרטים בכדי לזכות במעמד עולה. בטפסים הללו אדם חייב לציין האם הוא קיבל אי פעם טיפול נפשי, האם הוא חולה במחלה נפשית. מדוע ? מה הקשר ?מדוע אדם שפנה פעם לפסיכולוג לא יזכה במעמד של עולה? באיזו זכות בכלל מדינת ישראל מזלזלת בזכויות הפרט ודורשת את המידע הזה. זה סייניזם!!! הפלייה מיותרת, פוגענית, אסורה!!!

שי קאופמן צילום: עצמי

לשם כך מטרת הכנס לדבר על סייניזם, על סטיגמות ודעות קדומות. הדברים שמטילים מעמסה מיותרת, מחבלת ולעיתים אף הורגת, על כאלה שחלשים וזקוקים כל-כך לסיוע, לחמלה והכלה.

מקצת דבריו של אלחנן יונס, מתמודד נפש, חבר בקהילת 'קלאבהאוס' שסיפר:"אני מתמודד עם סטיגמה אישית וחברתית …הרגע הכי משמעותי וכואב היה ביום שהגעתי לבית המרקחת בסניף קופת החולים הסמוך לביתי שם אני מוכר, כדי לרכוש לראשונה תרופות פסיכיאטריות.
לא רכשתי. לא הייתי מסוגל. החרדה שהציפה אותי והציבה אותי כחולה נפש מנעה ממני פעולה כל כך פשוטה".