עמוד הבית » יום השואה הבינלאומי – 27 בינואר – חדשנות ויצירתיות בהוראה

יום השואה הבינלאומי – 27 בינואר – חדשנות ויצירתיות בהוראה

צילום: פרטי
לצד יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הנחשב ליום אבל לאומי, ומצוין בישראל מדי שנה בכ"ז בניסן, הונהג על פי החלטת האו"ם, החל משנת 2006, יום זיכרון בינלאומי לשואה. ה-27 בינואר נבחר כיום השואה הבינלאומי, הואיל ובמועד זה, בשנת 1945, שוחרר מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ.

יש הרואים בשני ימי הזיכרון כפילות מיותרת. מעטים יחסית מכירים את יום השואה הבינלאומי, ולא פעם נערכו אירועי שגרתיים, לרבות שמחות, באותו יום ממש – מתוך חוסר ידיעה.

בעיני, כמי שעוסק בתחום הוראת השואה בדרכים חדשניות ויצירתיות, הכפילות הזו דווקא מבורכת. זו הזדמנות נוספת לכולנו, בארץ ובעולם, לזכור ולא לשכוח. לספר את מאורעות אותה מלחמה ארורה, על הפתרון הסופי שהואיל לשואת העם היהודי.מעטים מניצולי השואה שעוד חיים ביננו, יכולים לעמוד ולספר את סיפורם לקהל, ודאי לטוס למסעות והרצאות ברחבי העולם. חובה עלינו לספר את סיפורם.

ברחבי ארצות הברית פזורים עשרות רבות של מוזיאוני שואה גדולים. ברובם התמיכה והקיום של המוזיאונים נתמכת על ידי ניצולי שואה עשירים, ובהמשך על ידי בני המשפחות – מדור שני ושלישי. מוזיאונים ברובם אינם מוסדות רווחיים, ודאי לא מוזיאוני שואה. הקושי הכלכלי מצטרף גם לקושי בהבאת קהל – החל בקבוצות וכלה בבודדים.

עם ליאור רז שמגלם את ראש המוסד בסרט צילום: פרטי

אחת הדרכים בהן פעלתי בשנים האחרונות בארצות התבססה על הרעיון הפשוט – הרבה אנשים נמשכים לתחום ה-SPY, הריגול והמודיעין. זהו תחום מרתק שמושך המון אנשים בכל הגילאים. מי מאיתנו, בני גילי, לא גדל על סרטי ג'יימס בונד – המרגל המושלם בשרות הוד מלכותה?

דרך 'מבצע פינאלה' – סיפור לכידתו של אדולף אייכמן, באמצעות תערוכה גדולה המבוססת על חפצים ומסמכים מקוריים, בגיבוי סרטים קצרים שהופקו לכך, מספרים סיפור של ריגול. כיצד המוסד איתר את אייכמן, חטף ואותו ובהמשך הבריח אותו לישראל מתחת לאפו של המשטר הרודני בארגנטינה. סיפור המעשה מרתק אנשים רבים במדינות ערב, ואלו ממהרים לצפות בסרט 'מבצע פינאלה' שהופק על ידי ענקית הקולנוע ההוליוודית MGM בשיתוף עם NETFLIX.

פוסטר לסרט בפרסית

אך בסופו של יום, לא ניתן לצפות בסרט על לכידת אייכמן, מבלי להיחשף לזוועות השואה. לא ניתן לחמוק מפירוט מעשי הנאצים, אופן פעולתה של מכונת ההשמדה ודרכי ההמתה האכזריות. באחת הסצנות שצולמה בברילוצ'ה – אזור היערות הקסום של ארגנטינה, מוצגת קבוצה גדולה של יהודים בבור הריגה, ומעליהם עשרות חיילים נאצים המכוונים אליהם את רוביהם ופותחים באש. בסצנה אחרת מוצגת המתה במשאית, שהקורבנות ננעלו בה וצינור פליטת הגז הופנה פנימה וחנק את היושבים בתוך הרכב.

אחד הפוסטרים שמשכו את עיני נראה בהתחלה כאילו כתוב הוא בערבית, אך בדיקה מעמיקה יותר מגלה – השפה היא פרסית. כרזה מאיראן, המשווקת את הסרט 'מבצע פינאלה'.

בעיני זו דרך מקורית ושונה לספר לאויב הגדול ביותר שלנו – את סיפורנו, ואת סיפור השואה.

אבנר אברהם, איש מוסד לשעבר ומומחה למבצע אייכמן ומרדפים אחרי נאצים אחרים. יצר ואצר את תערוכת 'מבצע פינאלה' שהוצגה ברחבי העולם ושימש יועץ בכיר לענייני מוסד בסרט ההוליוודי.

אבנר מרצה בסוכנות הבינלאומית:www.spylegends.com