עמוד הבית » מהם הסוגים השונים של הפרעות אכילה?

מהם הסוגים השונים של הפרעות אכילה?

צילום: shutterstock
הפרעות אכילה מהוות תופעה די נפוצה בעולם המודרני בו אנו חיים וחיות, כאשר הפרעות אלו מייצגות שילוב מורכב של גורמים פסיכולוגיים, רגשיים ופיזיים. אשים רבים, בעיקר בנות ונשים אמנם אך בהחלט גם בנים וגברים, סובלות וסובלים מהפרעות אכילה, מה שללא ספק יוצר פגיעה מהותית באיכות החיים וכמובן בבריאות הנפשית והפיזית.

עולם הרפואה והטיפול כיום הרבה יותר מיומן ומודע בהקשר לתחום כולו ולאפשרויות טיפוליות אפקטיביות ומותאמות אישית, כאשר אמנם מדובר על תחום מורכב וכאמור מרובה גוונים וגורמים, אך אפשר בהחלט להשיג תוצאות טיפוליות טובות, לשפר את המצב והתחושות של הסובלות והסובלים מהפרעות אכילה ולהחזיר אותן ואותם למצב יותר תקין, בריא וחיובי של אכילה ודימוי גוף.

היום ניתן סקירה כללית של סוגים שונים של הפרעות אכילה, עם הסברים תמציתיים ושימושיים לגבי כל סוג שכזה. כמובן שאבחון וטיפול חייבים להתבצע עם גורמי מקצוע מוסמכים ומיומנים ולא על בסיס מידע אינטרנטי.

הסוגים הנפוצים והמרכזיים של הפרעות האכילה

אנורקסיה נרבוזה

הפרעת האכילה המוכרת ביותר היא אנורקסיה נרבוזה Anorexia Nervosa. אנורקסיה מאופיינת בהרעבה עצמית ואובדן משקל חריף, עד כדי פגיעה מהותית בבריאות , וזו גם הפרעת האכילה עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר. ההתנהגות התזונתית באנורקסיה מונעת בעיקר מחרדה, קיומית ממש, מעלייה במשקל או מראה שמן. צריכת המזון יורדת מאוד והאוכל שכן נצרך יהיה לרוב נמוך מאוד בקלוריות. למתמודדים.ות עם הפרעה זו, רובן נשים ונערות, יש נטייה לנסות לבצע הרבה פעילות ספורטיבית ולעיתים יש התקפי אכילה ו/או ניסיון להיפטר מהאוכל דרך הקאה או חומרים משלשלים.

בולימיה נרבוזה

בולימיה נתפסת לעיתים בציבור כהופכית לאנורקסיה, אך זהו לא המצב ולא ההגדרה המתאימה. הסובלות מבולימיה מאופיינות בשינויים תזונתיים תכופים ודיאטות משתנות, או אכילה רק של מזונות נמוכים בקלוריות אבל עם בולמוסי אכילה "אסורים" של צריכת כמויות גדולות של מזונות עתירים בקלוריות. התקפי האכילה יבוצעו לרוב בסתר ועם תחושות אשמה ובושה חזקות שמתלוות להם.

הבולימיה מאופיינת בפעולות פיצוי לאחר התקפי האכילה הכוללות כמו הקאה יזומה, נטילת חומרים משלשלים, צום ממושך, פעילות פיזית מוגזמת או שילוב של כמה מהפעולות הללו יחד.

המתמודדים.ות עם בולימיה הן בעיקר נערות ונשים, יכולות להיות בתת משקל, במשקל תקין ואף במשקל עודף, אפילו קיצוני, מה שלא אחת מקשה על זיהוי הבעיה בשלביה המוקדמים.

בולמוסי אכילה – Binge Eating

אנשים הסובלים מהפרעת אכילה של בולמוסי אכילה (או התקפי אכילה) חווים אירועים שבהם הם צורכים כמויות גדולות מאוד של מזון, לרוב עתיר בקלוריות וכזה הנחשב "אסור", משמין או לא בריא, בפרק זמן קצר ובליווי תחושת אובדן שליטה. בניגוד לבולימיה, בהפרעת אכילה זו, המוכרת גם כאכילת בינג', אין התנהגויות מפצות כמו הקאות בניסיון להיפטר מעודפי המזון שנצרך, בניגוד לבולימיה נרבוזה.

אנורקסיה לא טיפוסית בקרב מתבגרים

אנורקסיה לא טיפוסית (אנורקסיה אטיפית Atypical Anorexia) היא תת-סוג של אנורקסיה החולקת את אותם מאפיינים פסיכולוגיים והתנהגותיים כמו אנורקסיה נרבוזה, שהיא הפרעת אכילה נפוצה, אך ללא ירידה בולטת במשקל וללא רזון קיצוני, ומופיעה לרוב בקרב נערות/נשים הנמצאות בעודף משקל, ולכן הירידה במשקל אצלן נתפסת כרצויה ולא במסוכנת או מעוררת דאגה. עם זאת, קצב הירידה במשקל וההתנהגות ותפיסת הגוף המלווים אותו יכולים לרמז על אנורקסיה לא טיפוסית (בניגוד לדיאטה רגילה ובריאה). הדבר הופך את האנורקסיה הלא טיפוסית למאתגרת יותר לזיהוי, שכן מתבגרות אנורקסיות ומתבגרים אנורקסיים הסובלים מאנורקסיה לא טיפוסית עשויים להיות בעלי משקל גוף תקין או אפילו גבוה מהרגיל, תוך שהם עדיין סובלים מדפוסי אכילה מגבילים והם בעלי מחשבות מעוותות על גופם.

אנורקסיה לא טיפוסית כרוכה לרוב בעיסוק אינטנסיבי במזון, בצריכת קלוריות ובדימוי גוף, דבר  המוביל למגוון של תסמינים פיזיים ופסיכולוגיים. חשוב להבין שהיעדר רזון קיצוני אינו מפחית מחומרת ההפרעה או השפעתה על בריאותם ורווחתם של המתבגרים.

מכיוון שהסוגים השונים של הפרעות האכילה משתלטים על  כל היבט של חיי המתמודדים.ות איתן, ניהול וטיפול בהפרעת אכילה, בכל שלב, הוא מורכב ומחייב טיפול של צוות מנוסה ורב מקצועי בהיבט הרפואי, הנפשי, הסוציאלי, החברתי והמשפחתי. ברוב המוחלט של המקרים לא ניתן להתנהל עם המחלה לבד לאורך זמן, ולא מומלץ להגיע למצב המצריך אשפוז או טיפול מציל חיים.  לכן תמיד מומלץ לפנות לסיוע מקצועי וטיפולי מדויק ומותאם אישית, שמתמקד לא רק במטופלים.ות עצמם, אלא גם בסביבתם.