עמוד הבית » מחשבות בעקבות קריאת ספר הילדים "סיפורי תומי תום" מאת רונית סטלקול אברם (ספרי ניב)

מחשבות בעקבות קריאת ספר הילדים "סיפורי תומי תום" מאת רונית סטלקול אברם (ספרי ניב)

רונית סטלקול אברם עם בתה יובל, צילום: פרטי
מאת נטע ענבר סבן, פסיכולוגית קלינית ומטפלת משפחתית וזוגית, ומחברת הספרים "מחול התודעה והנפש – מבט פסיכולוגי על תהליכי התפתחות אישית וחברתית" (גלילי הוצאה לאור) ו"פסיפס אנושי – מבט פסיכולוגי על הגוונים המרכיבים את עם ישראל" (צמרת הוצאה לאור). בימים אלו נמצא ספרה השלישי "נשבר לי הלב, תעזרו לי – טיפול פסיכולוגי בילדים ונוער" (גלילי הוצאה לאור) בהליכים מתקדמים של הפקה ועימוד גרפי.

הספר "סיפורי תומי תום" עוסק ברגשות, בפחדים, בבעיות ובאתגרים שבהם נתקלים ילדים בגיל הגן ובית הספר היסודי נתקלים בהם וצריכים להתמודד איתם, ביניהם: פחדים מפעילות או בלילה, חלומות מפחידים, קבלת האחר והתגברות על כאב. מבחינה התפתחותית ילדים וילדות בגילים אלו יוצאים ממצב סימביוטי שהיו בו כתינוקות וכפעוטות. במצב הסימביוטי כל צרכיהם מולאו והם חשו מוגנים על ידי ההורים. יתרה מכך הם ייחסו לעצמם את כוחות האגו לפעולה, הגנה והתמודדות של ההורים.

עם ההתפתחות וההכרה בנפרדות מההורה מתמודד הילד הצעיר עם העובדה של הכרה בכוחות אגו מועטים והוא מבין שלא יוכל להתמודד עם בעיות וסכנות העומדות בפניו במהלך החיים. הכרה זו גורמת לו או לה להרגיש חסרי אונים. לעיתים הם בוחרים לחוש מחוברים לגיבור או גיבורת על. זה קורה בשלב הגרנדיוזי המופיע מבחינה התפתחותית בסביבות גיל חמש. כאשר ההבנה שאינם גיבורי על מחלחלת גובר הפחד אל מול תחושה של קטנות כוחות האגו.

הספר מתייחס לקבלת העצמי כפוחד, נופל, כואב ועל התגברות על כך מתוך חמלה עצמית המוגשת לילד על ידי האם. הוא עוסק בנושא חשוב לא פחות והוא קבלת האחר. ילדים וגם מבוגרים חוששים ממה שאינם מכירים, מהשונה. זהו חשש שנוצר בתהליך אבולוציוני של ניסיון לשמור על ביטחון העצמי והישרדות. עם זאת במידה ולא נתגמש במהלך האבולוציה והחיים, לא נוכל להתמודד עם תנאי חיים משתנים שהם חלק ממהלך החיים.

תבניות חשיבה מקובעות, שטוענות כי מי שלא דומה לי מהווה איום, תוקעות את ההתפתחות של העצמי. שינוי תבניות חשיבה קיימות למען קבלת האחר נכונות – לא רק מנקודת מבט מוסרית עבור החברה והשונים בה – אלא גם עבור הילד.ה עצמם, המפתחים מגיל צעיר גמישות מחשבתית, ובכך מתאפשר להם להיות יצירתיים כבוגרים בתהליכי התמודדות עם מצבי החיים.

תפקיד האם מבוטא בצורה תואמת ומדויקת: היא משמשת בעיקר דמות תומכת, מכילה, מעין אגו נוסף המכיל ומזין את האגו הצעיר של תומי ומעניק לו הגנה ופרספקטיבה. כך נבנה חוסן אישי ודימוי עצמי חיובי: אני יכול.ה. הוא מגיש עזרה במספר רמות: הן במתן פתרונות ודרכי חשיבה שתהיינה זמינות לילד.ה והן באמירה שניתן להיעזר בהורה כדי להתגבר על קשיים.

הרובד החשוב ביותר העובר בספר הוא האמונה בכוחות הילד.ה ובחוסנם להתגבר על קשיים. המסר החשוב בעיניי הוא שלא קיים מצב ללא בעיות, קשיים ואתגרים. החוכמה היא להכיר במצב זה ולהתגייס לבד או בעזרת הסביבה הקרובה כדי להתגבר על הקשיים.

הכתוב מוגש בצורה בהירה ומתנגנת, נעימה לאוזן ופנה לילדים בשפתם. האיורים יפים ומשקפים את הכתוב וביחד מקבלים הילד.ה מושג על דרכי התמודדות עם קשיים העולים בחייהם, איך ניתן להתגבר עליהם ולפתח חוסן וכיצד דמות ההורה יכולה לעזור בהקשבה ובליווי בעדינות וללא כפייה.


שם הספר: סיפורי תומי תום.
שם הסופרת: רונית סטלקול אברם.

איורים: יובל אברם.
הוצאת הספרים: ספרי ניב.
מספר עמודים: 70
.

תאריך הפקה: שנת 2022.
הספר נמכר בחנויות הספרים ברחבי הארץ:
https://www.booknet.co.il/%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%AA%D7%95%D7%9E%D7%99-%D7%AA%D7%95%D7%9D-127200014337

https://www.steimatzky.co.il/011787986

מאת יהורם גלילי