עמוד הבית » משוררים, יש לכם בית

משוררים, יש לכם בית

גלעד מאירי צילום יחצ
לסופרים יש את "בית הסופר", לעיתונאים את "בית העיתונאים" ולמשוררים? "מקום לשירה" בירושלים מזמין אתכם ללמוד את רזי השירה

איך שיר נולד? בדיוק כך: בירושלים מאמינים ששירה היא אקדמיה לכל דבר, שניתן ללמוד אותה ולזכות בהשראה ממי שכבר עשה זאת לפניהם: לפני 17 שנים הוקם "מקום לשירה", בית הספר לאמנויות המילה, שם מעבירים שיעורים, סדנאות והשתלמויות לסטודנטים המבקשים להרחיב אופקים בתחומי הכתיבה ואף להתפרנס מהמקצוע התובעני והלא פשוט. "קיימת אצלנו סדנת מעשית לכתיבת שירה", מספרת נועה שקרג'י, מנכ"לית משותפת ומשוררת בעצמה. "בסדנה נתחקה ונחקה את הדגמים המוצלחים והמצליחים ביותר של כתיבת שירה בכל הזמנים ובכל המקומות, מנתן אלתרמן ויהודה עמיחי, ועד אלן גינסברג ופרננדו פסואה, ודרך אלה נלמד להכיר ולשכלל את מלאכת השיר שלנו".

"גם סדנת שירים מושרים עשויה לסייע למי שמחפש להתקרב לתחום", מרחיב גלעד מאירי, מנכ"ל משותף ומשורר (זוכה פרס ראש הממשלה), שהוציא באחרונה ספר שירה נוסף בשם "סונט לבגט". "בשיעורים נלמד את עיקרי הז'אנר דרך קריאת טקסטים של משוררים מובילים בזמר העברי, בהתמקדות בתכנים, ביחסים בין טקסט למוזיקה, רובדי שפה ופיתוח שמיעה".

המשוררים המצטיינים זוכים בין היתר בהוצאת ספרי שירה במימון המקום, ועד כה הוצאו עשרות ספרים, בהם של משוררים מבטיחים (ומקיימים) כדוגמת אורית מיטל, ליאורה כהן, אלכס בן ארי, שי דותן, אוהד ובר, נועה ברקת ועוד. בנוסף, יוצא לאור כתב העת "ננופואטיקה" שבו משולבים שירי הסטודנטים, נערכות בו גם תערוכות שירה, תכנית שירה קהילתית בטלוויזיה ("שירה מכאן") ומאורגן פסטיבל ירושלים לשירה "מטר על מטר".
בית הספר לאמנויות המילה מסייע ליוצרים ויוצרות לשייף את היהלום שהם. מהלך השנתיים הן מנה מרוכזת של היכרות עם עולם הספרות והשירה, הליכה בשביליו, קריאה מרובה והתנסות במגוון צורות.

ללמוד לכתוב משמעו לכתוב. לקרוא, ואז לכתוב, ואז להיקרא ולקבל תגובה על מילותיך, ללמוד להשחיז אותן, לשלוט בכוחך.

"מקום לשירה" הוא בית. יש שהיוצרים הנכנסים בדלתו כתלמידים עוברים בחדר הדפוס – הזכות להרכיב ביחד את הספר, לעצב ולערוך אותו היא זכות הדדית. תמיד זה רגע מיוחד בהוצאת מקום לשירה כשאחד ממשורריה הוא בוגר בית הספר לאמנויות המילה.

 

רגע לפני שאתם מבקשים להצטרף למערכת הלימודים, ביקשנו משקרג'י וממאירי לתת עצות למי שחולם ללמוד שירה, ומתלבט אם לעשות את הצעד הדרמטי. הטקסט מנוסח בלשון נקבה אך מופנה גם למין השני:

מקום לשירה 1
צילום ריקי רחמן
  1. קראי ספרים.
  2. היחשפי לשירה.
  3. אל תוציאי לאור ספר שירה אם את לא אוהבת לקרוא שירה.
  4. כתבי בעקבות מה שאת אוהבת לקרוא.
  5. הרגישי בנוח לא לכתוב שירה שאת לא אוהבת, אפילו אם היא נחשבת לקלאסיקה או לרצינית.
  6. אל תבוזי למה שאת לא מבינה.
  7. חשפי את עצמך.
  8. היי אשת ספרות ולא רק משוררת.
  9. בקשי משוב על השירים הטובים ביותר.
  10. פגשי משוררים, למדי מהם.
  11. השתתפי בקהילה ספרותית.
  12. שמרי על השירה כמו על ביתך.

ב-21 ביוני ייערך יום פתוח ב"מקום לשירה" (המערבים 9, ירושלים), פרטים בפייסבוק.