עמוד הבית » "צימוקים – על יין ואנשים טובים"

"צימוקים – על יין ואנשים טובים"

צילום: עדיאל מזרחי
צימוקים מתארח – שבוע המטבח האיטלקי בישראל – טעימות יין מאזור פוליה.Week of the Italian Cuisine in the world Special Masterclass – “Taste of Puglia” – The new wine in town

נציבות הסחר האיטלקית בישראל ארגנה ערב טעימות יין מיוחד במינו שהוקדש לאזור יין פחות מוכר לנו הישראלים, איזור פוליה. הערב הינו במסגרת שבוע המטבח האיטלקי בישראל במסגרתו מסעדות ישראליות מוכרות מגישות תפריטים איטלקיים אופייניים, בעוד שהפוקוס על היין התמקד כאמור בחבל פוליה שבדרום-מזרח איטליה.

פוליה אזור יין ארוך ודק בפינה הדרום-מזרחית הרחוקה של 'המגף' האיטלקי, אל מול הים האדריאטי, מהאזורים הפחות מתויירים במדינה, מה שעוזר לו לשמור על אופיו הייחודי והאותנטי.פוליה מתחלקת לשלושה אזורי גידול גפנים עיקריים, התואמים בצורה מסודרת למחוזות המנהליים שלה: פוגיה בצפון, בארי וטרנטו באמצע וברנדיזי ולצ'ה בדרום.

צילום:עדיאל מזרחי

פוליה "האמיתית" נמצאת בדרום, מתחת לקו ברינדיזי-טארנטו. כאן היינות מיוצרים מזני ענבים כמעט ייחודיים לאזור (כמו Negroamaro ו-Primitivo) בעוד שבצפון הענבים הנפוצים הם אלו המשמשים בכל רחבי מרכז וצפון איטליה (כמו סנג'ובזה ומונטפולצ'יאנו).

12 יינות נטעמו במהלך הערב המקסים הזה שהתקיים באיש הענבים ביפו, אף אחד מהם לא נמכר עדיין בישראל. פיטר, שהנחה את הערב בחן רב, מספר שכל היינות שנבחרו הם מיקבי בוטיק, עד 600 אלף בקבוקים בשנה, יקבים שכבר הוכיחו את עצמם ומעוניינים לגדול. פיטר מוסיף ומספר על שינוי קל בהרגלי הצריכה של יין איטלקי לפיו יותר ויותר מחפשים את היין מהדרום, הנגיש יותר ביינותיו והיום אף מייצר יותר יין מהצפון.

צילום:עדיאל מזרחי

היינות שנטעמו :

רוזה

Rivera – Pungirosa 2021 – Castel del Monte Bambino Nero DOCG

100% בומבינו נרו המקומי מיקב המייצר כ- 350 א' בקבוקים בשנה. מתמחה ביינות אדומים, לאחרונה החל גם בייצור רוזה. גפנים בוגרות יחסית, בנות 20-30 שנה, 12% אלכוהול, חצי יבש. 22-24 שעות שהה על הקליפות שהעשירו מאד את היין הקליל הפרחוני, הפירותי והטעים הזה.

Rosaro 2021 – Salice Salentino Negroamaro Rosato

100% נגרו אמרו מיוצר ביקב משפחתי בוטיקי לא גדול, כ-80-100 א' בקבוקים בשנה, שהה 10-15 שעות בלבד על הקליפות. רוזה טוב, נבחר לרוזה הטוב באיטליה ב- 2018. מבריק בצבעו האדום המזכיר מיץ פטל ממותק. נעים על האף, פרי הדר אדום וכל פרי אדום אחר שתבחרו. סיום מפתיע באורכו. יין נחמד.

אדומים:

Pastini – VersoSud Susumaniello

100% סוסומניאלו המקומי מיקב לא גדול אשר הוקם ב-1996 ומייצר כ- 200 א' בקבוקים בשנה. צבע אדום עמוק ויפה, ארומה מורגשת, נוכחת של דובדבן מתקתק ושל וניל (היין יושן שישה חודשים בחביות אלון, 30% מהן חדשות). גוף מלא, 14% אלכוהול, רמת מתיקות די גבוהה אשר כמעט ואינה מורגשת, סיום די ארוך.

Menhir Salice Salento Riserva

80% נגרואמרו יחד עם 20% מלבזיה נרה של היקב הקטן והטוב הזה שמוכר את עיקר יינותיו בשאטו הגדול שביקב, בטברנה הפופולרית שלהם. גפנים ותיקות, 50-60 שנה, יישון של 18 חודש באלון צרפתי מלווה בשישה נוספים בבקבוק, טרום שיווקו. פרי כהה על האף, תיבול נעים, עוצמה עדינה על החך, 14.5%, סיום ארוך וטוב.

Mehir Salento – Calamuri 2019

100% פרימיטיבו מעניין מגפנים בוגרות בנות 80 שנה. 12 חודשים בחבית. סדרה ותיקה מאד ביקב הזה ומוצלחת מאד. פרי שחור עסיסי על האף, אולי דובדבן, מעט וניל, מעט תיבול. גוף מלא, 15% אלכוהול, מתיקות לא גבוהה במיוחד, סיום ארוך. יין מושקע.

Rivera – Il Falcon 2016 Castel del Monte Rosso Riserva DOCG

70% נרו די טרויה, 30% מונטפוליצ'יאנו, התיישן 14 חודש בחביות צרפתיות יחד עם שנה נוספת בבקבוק. טבק, אדמה והמון פרי בשל על האף, שחור. גוף בינוני, 13.5% אלכוהול, חמיצות מעניינת, מתיקות לא מורגשת, כמו שאני אוהב. יין מוצלח, טעים, נעים לשתייה, הייתי רוצה כמה כאלה שילוו אותי במונדיאל.

Danza della Contessa – Nardo

יקב לא גדול, מייצר כ- 250 א' בקבוקים בשנה, בדרך כלל אדום, בדרך כלל עם יבולים נמוכים. בלנד של מלבזיה נרה (20%) עם נגרואמרו (80%), שהה 6 חודשים בחביות בריק ישנות. ארומה נעימה, לא אופיינית, מעט תיבול מעט פרי אדום. גוף מלא, מתיקות די גבוהה יחסית, לקח לי זמן להתרגל אליה.

Cupone – Salice Salentino Negroamaro Riserva

100% נגרואמרו, יין הדגל המיוצר רק בשנים טובות של היקב הלא גדול הזה, שמייצר כ- 80-90 א' בקבוקים בשנה. גפנים בוגרות, יצור מסורתי תוך שימוש בחביות צרפתיות והונגריות, שילוב של עץ ובטון ובסך הכל 24 חודש. בנוסף, 12 חודש בבקבוק לפני שיווקו. נראה בעל פוטנציאל ליישון.

Mastricci – Solo Nero 2017

100% נרו די טרויה של היקב הזה המייצר כ- 200 א' בקבוקים בשנה. יש לו צבע מרשים מאד ליין. אדום כהה, סמיך עם נגיעות סגולות. פירותי על האף, מעט ריבתי, עוצמתי על החך, 14% אלכוהול, מתיקות מורגשת (חצי יבש), חמיצות טובה משתלבת היטב עם הטנינים. יין טוב, לאוהבי הג'אנר.

Villa Mottura – Rosone – Negroamaro del Salento

100% נגרואמרו מהיקב הקטן הזה, המייצר בין 80 ל- 150 א' בקבוקי פרימיום בשנה בסלנטו, מזרחית ללצ'ה. יין בומבסטי, מתיישן 8-10 חודשים בחביות עץ צרפתיות חדשות והן מורגשות היטב בארומה הונילית משהו יחד עם שוקולד ממולא בדובדבנים ואלכוהול. 14.5% של עוצמה, דורש ארוחה כבדה לצידו.

Fuoriclasse – Primitivo di Mnduria

יין אלכוהולי במיוחד, מגפנים ותיקות בנות 60 שנה. סך הכל מייצרים כ- 10 א' בקבוקים מהסדרה הזו מתוך 300 א של היקב. שילוב קרקעות מעניין של בזלת, גיר וטרה רוסה יותר יין מיוחד בטעמיו וריחותיו. הוא מיושן 12 חודש במיכלי נירוסטה ומעט מאד בעץ. אלכוהול מטורף, 19%, מסתתר מאחורי מתיקות. יין מיוחד במינו.

אז מה היה לנו?

ערב מיוחד במינו עם אוירה איטלקית שהביאה עימה עמנואלה החביבה, המון יין, שצריך לתת לו זמן, להתרגל אליו. הוא שונה, הוא לא מוכר לרובנו. אנחנו למדנו לאהוב  אותו במהלך הערב. את הזנים המקומיים, הארומות השונות, אלכוהול ומתיקות שרוקדים להם יחדיו. היה מעניין.

יין אחד שהייתי לוקח איתי לצפייה במונדיאל, אם היה בארץ, עם השם המרתק (IL FALCON), הבז, שהתחבב עלי במיוחד וגם את Pumgirusa, הרוזה שפתח את הטעימה והתחבב על שכנתי הנעימה לטעימה דניאלה.

ברוכים הבאים לישראל, יינות פוליה.

מאת: עדיאל מזרחי