עמוד הבית » קולות של יצירה: פסטיבל אומנים וקולינריה לשבועות 12-13.06 בקציר

קולות של יצירה: פסטיבל אומנים וקולינריה לשבועות 12-13.06 בקציר

גלריית גת, צילום: נעמה משיח כהן
פסטיבל קציר שבועות 2024 יוצא לדרך, והפעם יופיעו בו כ- 40 אמנים. הפסטיבל, שיימשך יומיים, יעסוק באומנות ובקולינריה ויתקיים בישוב קציר.

החלטה לקיים את הפסטיבל דווקא בחג השבועות נבעה מהיותו חג חקלאי, בהתאמה לאופי החקלאי של קציר. קציר מתאפיינת בבועה יוצאת דופן של החברה הישראלית – מיקרו קוסמוס הכולל 3 ישובים ערביים, 10 קיבוצים, 7 מושבים, 2 ישובים קהילתיים, 2 ישובים דתיים ומוסד ציבורי – בית החולים שער מנשה.

מיכל אברמוב, מנהלת מחלקת תיירות מועצה אזורית מנשה מסבירה: "באזור זה קיים מיקרו-קוסמוס של החברה הישראלית, ודבר זה מצליח לחיות כאן בסוג של שלום. חיים כאן כ-23,000 תושבים. החיים המשותפים יוצרים הזדמנות להכיר את המקום במרחב הכפרי, והפסטיבל זוהי יוזמה חשובה לכך ולהניע את הכלכלה של תושבי המקום.

>>> המטרה שלי להנגיש את התנך בגובה העיניים 

גלריית גת

אחד האמנים שיציג את עבודותיו בפסטיבל הוא יונתן גת חרש ברזל ויוצר, יליד ת"א וכיום מתגורר בקציר ועוסק בנפחות מעל 25 שנה. בביתו פתח גת גלריה ייחודית לנפחות. אשתו, ציונה גת, אוהבת לבשל מטבח ירושלמי מסורתי ולארח את המבקרים בביתם לא רק לצפייה בגלריה של יונתן, אלא גם לסעודות ביתיות אותנטיות. המבקרים מוזמנים לחוות את גלריית הנפחות ולהתרשם מהאוכל הטעים של ציונה ממטבחה הירושלמי. גת הוא אמן העוסק באומנות שימושית, כאשר יצירותיו באות מן הלב, כדבריו. כיום הוא מציג את עבודותיו הנפלאות בגלריה חדשה בנחלת בנימין בתל אביב, לצד גלריית הבית בקציר. במפגש עמו, הדגים גת כיצד מלאכת הנפחות, שבעבר היוותה מקצוע חשוב, יכולה להתממש כיום כאומנות יוצרת, כמו ביצירת מסמר מרשים בנפחות.

גלריית גת, צילום: פרטי

גלרית גת – משעול הפטל 5 קציר

נוני יבנאי אמנית קליעה

אמנית נוספת שתציג את יצירותיה בפסטיבל היא נוני (נורית) יבנאי, ילידת ירוחם ממוצא מרוקאי. מגיל צעיר מאוד אהבה נוני את האמנות, וכפי שהיא מספרת: "יצרתי אמנות מכל דבר – אבנים, בוץ, כל מה שנקרה בדרכי". לאחר שעברה עם משפחתה לצפון קרולינה והגיעה לעיירה אשוויל, מרכז ענק של אומנות שימושית, נחשפה לראשונה לאומנות קליעת הסלים. שם פגשה את מורתה שלימדה אותה קליעה, ומאז חזרתה לארץ היה ברור לה שזהו ייעודה.

נוני  יבנאי צילום: פרטי

 

בכניסה לביתה ניכרת אהבתה לקליעה – היא מייצרת סלים ייחודיים, עגלות תינוק, אהילי תאורה ופריטים שימושיים נוספים. נוני מקיימת גם סדנאות קליעה לקבוצות, וביתה יהיה פתוח לביקורים במהלך הפסטיבל. "בכל תיק היה לי צמר, זה היה מקום של נחמה", היא אומרת על אהבתה לסריגה שליוותה אותה גם כשעסקה בבימוי בטלוויזיה. נוני מקיימת סדנאות קליעה לקבוצות, ובמהלכן ניתן להתרשם ממגוון המוצרים האומנותיים שהיא מציגה וקולעת.

צילום: פרטי

סדנאות של נוני – הפטל 43 קציר.

ג'ולי אבישר – ציירת ומנחת סדנאות ציור מרתקות.

ג'ולי, שעלתה ארצה כציונית בגיל 25, מספרת בחיוך: "מגיל 4 רציתי להיות אמנית וציירתי בלי הפסקה". בעלת  תואר ראשון בעיצוב פנים ולאחר עבודה במקצועות שונים, בגיל 50, בתקופת הקורונה, החליטה לעשות שינוי מהותי בחייה. "כל מה שרציתי היה לצייר", היא מדגישה.

ביתה של ג'ולי אבישר, צילום: פרטי

 

כיום ביתה של ג'ולי פתוח לרווחה, כשהיא מנהלת בו סטודיו וסדנאות ציור חווייתיות. באחת הסדנאות, לאחר הרבה זמן שלא החזקתי  מכחול, ג'ולי גרמה לי לחזור ליצור. בהדרכתה הנעימה, הציירת הצליחה לגרום לי לצבוע ציפור לפי תמונה, תוך שימוש בצבעים אקריליים ועפרונות וגזירה והדבקה של הדגם כקולאז' . עברתי חוויה מרגשת וחווייתית של חזרה אל הציור בזכות ג'ולי.

בסדנאות מיוחדות אלו, משתפת ג'ולי את תהליך היצירה שלה ומזמינה את המשתתפים בפסטיבל לפתח בעצמם את כשרון הציור והביטוי האמנות לצד הצגת תערוכות בארץ.

גו'לי אבישר, צילום: פרטי

סדנת יצירה של ג'ולי – הזורע 41 קציר

יהודה אוזן אמן התאורה האלטרנטיבית

יהודה, שאביו היה חשמלאי הוא לא ראה במקצוע זה משהו מושך, החליט ללכת בדרך אחרת. לאחר לימודי צילום, הוא התחיל לייצר אמנות מצינורות גז ומשם התגלגל ליצירת גופי תאורה ייחודיים מעוצבים כעלים מפוליאסטר ומחוטי ברזל.

בית מלאכה של יהודה אוזן, צילום: פרטי

 

בפס הייצור הבוטיקי שלו בקריית האמנים בקציר, כל עלה הוא שונה ומיוחד. כיום יהודה מקבל הזמנות פרטניות מלקוחות  פרטיין לבקשותיהם ושולח את יצירותיו הייחודיות גם לחו"ל. בתהליך העבודה הייחודי שלו, הוא לומד בעצמו דרכים חדשות ומגלה טכניקות מקוריות לשילוב התאורה בתוך עיצובי העלים המיוחדים.

יהודה אוזן , צילום: פרטי

מסעדת שובולנה

לאחר סיורים מרגשים בגלריות ובסדנאות השונות ועולמם היצירתי של האמנים, הגיע הזמן לפנק את הבטן הרעבה במסעדת שובולנה שבפסטיבל. מסעדת שובולנה על טהרת האוכל הטבעוני, הוקמה לפני כשנה ושלושה חודשים על ידי שני גל ובן זוגה עמוס. שני, שמגיל 4 הייתה צמחונית ועברה בהמשך לאורח חיים טבעוני, חונכה מילדות על ידי סבתה לאהוב את המטבח. "במקום לשחק, הייתי במטבח עם סבתא ומכינה בוריקיטוס", היא מספרת. אהבתה זו התפתחה ללימודים במקצוע בתדמור, והמעבר לטבעונות היה קל עבורה. כפי שהיא מסבירה, "עשיית ההסברה לאוכל טבעוני נעשית דרך הבטן ואהבת בעלי חיים".

שני גל ובן זוגה, צילום: פרטי

 

השם "שובולנה" הוא שם חיבה של דודתה, אותה אימצה שני בשל אהבתה לאירוח ולקבלת השונה. התפריט במסעדה מבוסס על טהרת הצומח, וכפי שניתן להעיד – האוכל מרתק וטעים להפליא, עד כדי לקק את האצבעות מרוב הנאה סלט טונה ,לחם אגוזים, מנה תחליף בשר, מנה הודית ומגוון המנות הטבעוניות מפתיעות ואל תשכחו את הקינוחים הנפלאים. טיפ קטן תשאירו מקום בבטן.

החצר הגדולה והמרווחת של שובולנה מציעה מקום משחקים לילדים ואווירה כיפית ומשפחתית. בנוסף, אחת לשבועיים מתקיימת בשישי קבלת שבת עם שירה משותפת החל מהשעה 15:00. שני מסבירה את תפיסת עולמה לגבי העברת המסר והחינוך לאוכל טבעוני – דרך הטעימות והטעם העצמו ("דרך הבטן"), ודרך אהבת בעלי המקום שמובילה לרצון לאמץ צריכה ידידותית יותר כלפיהם.

המקום מתאים לילדים ואווירה כיפית ומשפחתית

מנות במסעדה, צילום: פרטי

 

שעות פעילות: ב'- ה' 09:30-18.00. שישי 10.00-17.00.שבת – 11.00-18.00. א' סגור

פאפא אנג'לו

חשקה נפשם בפיצה איכותית נפוליטנה אצל גולן הפיצריה במתחם החצר המיוחדתשל פאפא אנג'לו – פיצה נפוליטנית אותנטית היישר מתנור הטאבון, בעבודת יד מסורתית עם רוטב עגבניות, פרמג'ן , מוצרלה עם בזיליקום טרי ולצד פיצות טבעוניות.

מרחב הפיצריה , צילום: פרטי

 

הפיצות של פאפא אנג'לו מוכנות במקום באווירה מרשימה, והן מזמינות את כל המשפחה להתפנק בטעמים האיטלקים המושלמים.

פיצות של גולן, צילום: פרטי

 

אפשרות למשלוחים וישיבה במקום טל: 04-6831757

בוטיק יין קציר

סיפורם של אביגיל ובן זוגה, בעלי בוטיק יין קציר. נראה שהם הבינו את תעשיית היין והחליטו ליצור מקום מיוחד לחובבי יין. עם העזרה של חבר בתחום, הם הקימו את המקום ובחרו להתחיל ביקב חברתי. כעת, עם כניסתם לתחום, הם מביאים ללקוחותיהם מגוון רחב של יינות משובחים מרחבי העולם. טעמנו בקבוקי יין של יקב טוליפ רוזה ויין לבן מול נוף פסטורלי, וזה היה רגע של עונג.

אביגל ובן זוגה, צילום: פרטי

 

היקב פתוח בפסטיבל לצד גבינות ונקניקיות.

הבית על הואדי

המסלול האחרון הביא אותנו לביתם של טל רז ונעם זמיר, בית מיוחד במינו הבנוי כולו מעץ המזכיר בית של אבירים בתקופה העתיקה.  רז וזמיר היא משפחה יוצרת ומיוחדת באמנות העץ. ביתם המיוחד שנבנה כולו מעץ חביות של יין ובירות שימוש חוזר בעץ: מטבח, אמבטיה,כיסאות ועוד..  האומנות והיצירה קיימת במשפחה ומשקפת את עבודותיהם וכישרונם.טל רז עוסקת מורת דרך לצד צורפת עיצוב תכשיטים אותם היא מעצבת. הזוג מקיים סדנאות אירוח  על הבית הנעשה בתיאום מראש.

ביתם של טל רז ונעם זמיר,  צילום: פרטי

פסטיבל קציר אומנים אירוע חגיגי, שמח וקהילתי, המזכיר לנו את העבר ומחבר את האנשים לשורשיהם ולקרקע לצד הופעות חיות, סדנאות, סיורים מודרכים ומרבית הפעילויות ללא תשלום. בקציר יופעלו שאטלים שיהיו נגשים לקהל הרחב.

אמבטיה בית העץ משפחת רז זמיר, צילום: פרטי

 

לינק לאתר הפסטיבל: https://www.katzirartist.com/

תחנת מידע : 09.00-19.00 – 074-7449967