עמוד הבית » אקנה? כך תטפלו בעור הפנים שלכם

אקנה? כך תטפלו בעור הפנים שלכם

צילום: pexels
לצד פתרונות מוכרים או מוכרים פחות, בייתים או רפואיים מחלת האקנה כבר אינה מזוהה עם גיל ההתבגרות בלבד ויתרה מכך הרפואה האסתטית מעמידה בפנינו כיום מגוון פתרונות המתאימים לבעיית האקנה בכל גיל וכמעט תחת כל השפעה.

יתרה מכך, עידן המסכה יצר את המונח MASKNE, המתייחס להתפרצות של אקנה כתוצאה מעטיית מסכה בשילוב קיץ וזיעה. נתון חדש מצביע על כך  ש85% מכלל האוכלוסייה בעולם המערבי סבלו ממחלת האקנה.

אקנה אמנם נחשבת אחת ממחלות העור הנפוצות בגיל ההתבגרות ושכיחה בעיקר בצמוד לתקופת גיל ההתבגרות, אך היא נפוצה גם בגילים מתקדמים בעקבות שינויים הורמונליים.  לא מעט ידועניות בגילאים בוגרים כבר הצהירו ברשתות החברתיות על הבעיה שפחדו לחשוף – אקנה בגיל בוגר. בין אותן הידועניות ניתן למצוא את קנדל ג'נר, שהגיעה למספר טקסים והשקות כשעל פניה פצעי אקנה ואף העלתה לסטורי תמונה נטולת איפור ושיתפה במאבק שלה במחלת העור. הזמרת קייטי פרי, שסיפרה בעבר שהפצעים על פניה פגעו בביטחון שלה וגרמו לה להתחבא וגם אצלנו, הדוגמנית נטלי דדון שיתפה את העוקבים שלה בקושי עם התמודדות באקנה בגיל 36.

למחלת האקנה השלכות על הביטחון העצמי ודימוי גוף, משום שהיא מלווה במראה עור מגורה ולא אסתטי. בנוסף, ההצטלקות עצמה שנוצרת מהמחלה ונשארת כתוצאה מפצעי בגרות מודלקים שלא טופלו – עלולה לפעמים להביא למצבים בלתי הפיכים של הפנים ושל הנפש.

מדוע מתפתחת להתפתחות אקנה? 

פעילות הורמונלית – הריון, טרום מחזור, הנקה או שינויים הורמונליים בשל גיל המעבר, עלולים להוות טריגר להתלקחות חוזרת מהעבר של אקנה וגם להתפרצות ראשונית. גם בלוטות חלב אשר אינן מאוזנות הורמונלית, תופעה המזוהה בעיקר בגילאי התבגרות, יפרישו שומן המתערבב עם תאי עור מתים ויוצר התלקחות.

מתח נפשי / סטרס – בימי חוסר הוודאות הנוכחים יש ריבוי מתח נפשי בחברה ולחצים, חרדות והתמודדויות נפשיות שמתבטאות על העור שלנו – כאשר הביטוי החמור ביותר הוא התפרצויות של פצעונים ומוגלה.

מסכת היגיינה – ההנחיות מחייבות עטית מסיכה ביציאה לשטח ציבורי כדי לשמור על בריאותנו. גם אם יש לך מסיכה פשוטה או אחת מעוצבת בסטייל, חשוב לשמור על עור הפנים ובפרט לסובלים מאקנה מומלץ להחליף את המסכה פעמיים ביום, להקפיד על שגרת טיפוח עור קבועה הכוללת לחות והזנת העור.

תזונה מחקרים הוכיחו קשר בין אקנה לצריכת מוצרי חלב רזה ומזונות בעלי ערך גליקמי גבוה אך לא מן הנמנע כי מטופל ידווח באופן סובייקטיבי על קשר ישיר של מזון כלשהו, למשל אוכל חריף המכיל חומצות יכולות לשנות את רמת ה-pH של העור ולעורר התפרצויות, אך מלבדו, גם לחם עלול להביא למצב דומה.

זיעה – זיעה מוגברת בעיקר בפעילות גופנית שאינה נשטפת היטב ומתייבשת על העור עלולה להביא לזיהום של הנקבוביות ולגירוי ופצעונים.

ניקוי מוגבר של העור / עודף היגיינה – ישנה הנחה שגויה כי ניקוי העור באופן מסיבי בפילינג, סבונים וקרצוף, הם התשובה לעור נקי. למרות שפילינג הוא דרך מעולה לנקות את העור מתאים מתים, הוא לא אמור להיות חלק משגרת טיפוח יומיומית, אלא פעם בשבוע לכל היותר. שימוש מוגבר יוביל לשריטה של השכבה העליונה של העור וזו דרך לגרום לייצור-יתר של השמנים הטבעיים שלנו ובכך להביא להתפרצות.

צא, פצע, צא ! איך מעלימים את הפצעים?

מחלת האקנה אינה גזירת גורל, לבסוף היא נעלמת וישנן דרכים לטפל ולשפר, אם כי הדרך בה בוחרים חשובה מאוד לתוצאה הסופית. ראשית חשוב לבצע אבחון העור אצל בעל/ת מקצוע, דרמטרפיסטית או רופא עור ורק לאחר לגשת לאופן שגרת הטיפול.

 ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור אסתטיקה ולייזר מסבירה כי השיטות המסורתיות בעולם הדרמטולוגיה בהן ניתן לטפל במחלת האקנה הן תרופות אנטיביוטיות שהאפקט שלהן יעיל לפצעי אקנה בגיל בגרות בעודם מודלקים. תופעות הלוואי הן קלות וניתן לצלוח איתם מקרים של מחלת אקנה קלה יחסית.

דר סיון מרסר מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר צילום: סטודיו ברי

אופציות נוספות הן תכשירים הורמונאליים, כמו גלולות למניעת הריון הפועלים להקטנת תהליך הפרשת החלב ותכשירים המבוססים על נגזרות של ויטמין A כמו ראוקוטן, הנועד לטיפול להפחתת הפרשת בלוטות החלב. תכשיר זה נחשב ליעיל מאוד אך הוא אסור לנשים בהריון ועלול לגרום לתופעות לוואי רבות ועל כן ההתאמה שלו מחייבת במרשם ומעקב קפדני מאוד של רופא העור אל מול המידע הרפואי של המטופל. כיום, במקרים נוספים אחרים, רופאי עור מפנים לרקיחה ומרשמים של חומצות, למשל חומצה רטינואית, גם היא נגזרת של ויטמין A ומטרתה העיקרית היא שחרור פקקי חלב התקועים בתעלת זקיק השערה. היא עלולה לגרום לגירוי, יובש  ודלקת של העור אך משפרת את מצב האקנה ברוב המקרים.

חשוב לציין כי יש לגלות סבלנות לאורך התהליכים המרפאים את מחלת האקנה. ברוב המקרים ניתן לראות שיפור לפחות לאחר 6-4 שבועות של טיפול מוקפד.

ליאת פליסר הלפרט סמנכ"לית הדרכה ופיתוח בדרמלוג'יקה ישראל, מסבירה כי מחלת האקנה אינה גזירת גורל, לבסוף היא נעלמת וישנם דרכים לשפר את המחלה ואף להעלים אותה לגמרי, אם כי הדרך בה בוחרים חשובה מאוד לתוצאה הסופית. ראשית חשוב אבחון העור אצל בעל/ת מקצוע, דרמטרפיסטית או רופא עור כמובן ורק לאחר לגשת לאופן שגרת הטיפול.

הלפרט פליסר מונה נקודות חשובות אליהן יש לשים לב:

מניעה על בסיס קוד גנטי – אם יש אקנה במשפחה, סביר להניח שיהיו תסמינים למחלה בצורת קומודונים ונקבוביות בולטות כבר בגיל מאוד צעיר, לכן חשוב כבר בהופעתן הראשונית – למנוע את ההחרפה של מצב העור וישר ללכת לטפל אצל איש מקצוע, שם יטופל העור בסדרת תכשירים שתפקידם קטילה של חיידקי האקנה עד לדעיכתם, כמובן שבמצב קיצון יש לגשת לרופא עור ולטפל באמצעות תרופות מסוג ראוקוטן.

הקשר בין אקנה להגנה מהשמש– הדעה הרווחת היא שוויטמין D (שמש) משפר אקנה ומייבשו,  זו טעות שעלולה להביא להתפרצות והחמרה ולכן, עור אקנתי צריך להיות מוגן בקפידה מהשמש באמצעות מקדמי הגנה ייעודיים לעור שמן המכילים רכיבים שמעכבים את התפתחות הדלקת, והם למעשה גם תכשיר טיפולי לעור וגם מסנן קרינה ומגן מהשמש. עוד בעניין תכשירים ייעודיים יש לשים לב להשתמש ב תכשירים שאינם מכילים אלכוהול, דטרגנים, חומרי בישום או שאינם ייעודיים לעור שמן. אלו עלולים לייבש ואף להרוס את מרקם העור, מפאת ייצור מוגבר של חלב, ייבוש וחוזר חלילה וזה נזק שמסרב להסתיים.

חדשנות בשוק הקוסמטיקה המקצועית – כיום משתמשים בכל מיני מותגים בעולם ובמכוני קוסמטיקה במנגנון טכנולוגי חדש בתכשירים הנקרא מיקרוביום, אשר בכוחה של התרכובת הזו לקטול את חיידק ה- P.ACNE מבלי לפגוע בחיידקים הטובים בעור.  ברייק אאוט קליריניג בוסטר לבני נוער.

טיפול מקצועי מרגע ההתפרצות- כדי למנוע בעתיד צלקות בעור, חטטים ודלקת חוזרת של אקנה, חשוב לטפל באופן מקצועי בסוגיה הזו שכן מדובר בסוג עור בעייתי ושמן. אך גם בבית, ללא כל תכשיר מקצועי כזה או אחר, חשוב לשמור על היגיינת העור ככל הניתן, כי הסיכוי שלו להזדהם – גבוה משל האחרים ועל כן, ניקוי יסודי והזנה בלחות מתאימה לעור שמן, היא העזרה הראשונה הנדרשת לפני כל טיפול פעיל אחר.

ליאת פליסר הלפרט סמנכלית הדרכה בדרמלוג'יקה. צילום: סלי לוי פראג'

על המדף!

תכשירים ביתיים לטיפול באקנה

DERMALOGICA- קיימים כיום מגוון רחב של תכשירים קוסמטיים מקצועיים לטיפול בפצעי אקנה. אחד החידושים הקוסמטיים הוא מנגנון טכנולוגי חדש הנקרא מיקרוביום, בכוחה של התרכובת הזו לקטול את חיידק ה- P.ACNE, האחראי להתפתחות האקנה, מבלי לפגוע בחיידקים הטובים בעור.  מגנון זה קיים במוצר יהחברה אשר משווקת דרך קוסמטיקאיות שתי סדרות לטיפול :

Active Clearing תמונת קומפוזיציה אקטיב קלירינג
צילום: יחצ
  • סדרת קליר סטארט ה – סדרה ייעודית לאקנה בקרב בני נוער.
  • סדרת אייג' ברייט – סרום אקטיב וסבום תרחיץ לטיפול באקנה בעור בוגר.

להשיג באתר : www.dermalogica.co.il

הכתבה בשיתוף ד"ר מרסר סיון מומחית ברפואת עור אסתטיקה ולייזר וליאת הלפרט פליסר סמנכ"לית ההדרכה והפיתוח  דרמלוג'יקה

הוספת תגובה

הוספת תגובה