עמוד הבית » המקבילות של העברית בשפה האנגלית

המקבילות של העברית בשפה האנגלית

צילום:pexels
בספר "הצופן" נכתב כי ד"ר יצחק מוזסון, מהחוקרים הבולטים בתחום זה, כותב בספרו "המילה" The Word - ) –The Dictionary That Reveals The Hebrew Source of English) לאחר מחקר בלשני מעמיק, שאם עד היום היה ידוע שהיוונית והלטינית הינם בבחינת 'סבים' של השפות בימינו

הרי מתברר שהעברית היא 'אב המשפחה הקדמון' של כל השפות. המחבר אף טוען בלהט כי "אפילו אם מעולם לא הכרת מילה בעברית, במהרה תגלה, כי מעולם לא שמעת מילה שאיננה עברית!" שהרי מספר רב ועצום של מילים בשפות השונות מתקשרות בצורה ברורה לעברית, באופן שניתן להבחין בבירור במקורה העברי של המילה. עוד מציין המחבר בהקדמתו לספר, שמספר המילים האנגליות המתקשרות ללטינית, ליוונית או לצרפתית הינו מעבר לכל דמיון, וברור שעוד מילים רבות שונו במרוצת הדורות ממקורן הראשוני עד לבלי הכר, כך שקשה מאוד למצוא כיום את מקורן. למשל, "אגרונום" לקוח מהמילה "אגרוֹס" שפירושה שדה, אדמה.

צילום:pexels

שאף היא מקורה במילה "אָגֶר", אדמה ביוונית. אולם מקור כולן היא המילה "איכר" בעברית, עובד האדמה, אשר משום אי יכולתם של העמים הללו לבטא את האות כ' בחוזק כראוי, ביטאו אותה רכה יותר כאילו הייתה ג'. דוגמא נוספת: חתול באנגלית הוא: כּת (cat). לכאורה, ללא קשר לעברית. אולם חיפוש אחר שורשי המילה מוביל ללטינית העתיקה בה נקרא החתול בשם "כּאתולוס", או "כּאתוס", ושמו קוצר באנגלית לכּת.

ומעתה הכל ברור. בלטינית האות ח' אינה קיימת, ולכן השתנתה ל-כ' דגושה – כּאתול. וכך החתול הפך ל"כאתולוס" לאחר שבסיום שמו נוספה האות ס', כפי שהיה מקובל באותה תקופה – כמו טיטוס, אנטיוכוס. ומשקוצר שמו בשפה האנגלית, נעשה: "כאת", כאשר ללא החיפוש והבילוש אחר שורשיו, הקשר למקור העברי אינו ניכר בו כלל. כך גם בצרפתית: chat; בספרדית: gato; בגרמנית: katze .

צילום: pexels

להלן מדגם מילים מן השפה הנפוצה בעולם המערבי, השפה האנגלית, בהן ניתן לראות בבירור את זיקתן ללשון העברית (יצויין כי הכוונה ברשימה חלקית זו להציג רק את ההקשר הלשוני למקור העברי, גם כאשר לא מדובר בתרגום מילולי מובהק):

 

המילה בעבריתמקבילתה באנגליתהגייתה בעברית
ארץearthארת'
גאוןgeniusג'יניוס
ילדchildצ'יילד
ישyesיס
מיידimmediatelyאימידיאטלי
מסיכהmaskמאסק
מראהmirrorמירור
סמלsymbolסימבול
עוולevilאיבל
עיןeyeאיי
פירותfruitפרוט
קולcallקול
קושיהquestionקווסטצ'ן
רגילregularרוגלר
שבעsevenסבן
שורשsourceסורס
תורהtheoryת'יאורי
תרופהtherapyת'רפי

 

זוהי, כמובן, רק רשימה חלקית מתוך דוגמאות רבות יותר. היריעה קצרה מלהכיל. דוגמאות אלו מראות מעבר לכל ספק את העובדה שהעברית היא המקור של כל השפות.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה