עמוד הבית » מכללת סמינר הקיבוצים מציגה: "הנפש הטובה מסצ'ואן"

מכללת סמינר הקיבוצים מציגה: "הנפש הטובה מסצ'ואן"

צילום: רועי רווה
אישה מוחלשת שבאה מרקע קשה עומדת מדי יום בפני דילמות רבות והחלטותיה נהפכות להרות גורל. האם למרות הסיכויים תצליח להתגבר על הקשיים ולשפר את מזלה?

בשבוע שעבר ביום שלישי התקיימה הצגה המבוססת על המחזה המפורסם "הנפש הטובה מסצ'ואן", באולם התיאטרון החדש של מכללת סמינר הקיבוצים. ההצגה הייתה בכיכובם של סטודנטים מהפקולטה לאומנויות הבמה של המכללה ובבימויו של סיני פתר.

בדומה למחזה המקורי, ההצגה התחילה כאשר ונג, מוכר מים, מחכה לבואם של האלים העירה ומחפש להם מקום לשהות בו. תוך כדי החיפושים הוא אף פנה מספר פעמים לקהל האם הם מכירים מקום לינה עבור האלים שזה עתה הגיעו. שלושת האלים שהגיעו העירה לאחר מסע ארוך ומפרך, הגיעו במטרה למצוא נפש טובה מכל החמדנות, אנוכיות ורוע שנתקלו בהם עד כה. ונג אשר נראה מותש מן החיפושים, מחליט לבסוף לפנות לזונת העיר שן טה – מהסיבה כי יודע שהיא הרי לא יודעת להגיד לא.

צילום: רועי רווה

שן טה תחילה מהססת וטוענת כי אין לה מספיק כסף לשלם שכר דירה, אז כעת לארח נראה לה כמשימה בלתי אפשרית, אולם לאחר זמן קצר נענית להצעה בחיוב ומקבלת את האלים לביתה. האלים, אשר מעריכים את טוב ליבה של שן טה, מציעים לה סכום כסף נכבד איתו קונה חנות טבק. שן טה שהאמינה תחילה כי בזכות כסף זה תתחיל חיים חדשים ואולי בדרך זו תתנקה מהזנות, מוצאת את עצמה מהר מאוד הופכת לבעלת "מקלט" לפליטי העיר אשר מנצלים את טוב ליבה והופכים את חנות הטבק למוקד פשע.

ברגע זה שן טה מבינה כי אם לא תנקוט בצעד קיצוני, היא תאבד את חנותה ותחזור שוב לרחוב, ומגיעה לתובנה לקרוא לבן דודה הדמיוני שוי טה, או ליתר דיוק נכנסת לדמותו וכעת שן טה משחקת שני תפקידים: בעוד ששן טה מאופיינת בטוב ליבה ותמימותה, בן דודה הדמיוני שוי טה, הוא איש קר וחסר רחמים. בדרך זו מאמינה כי תציל את העסק שלה והמעט שעוד נשאר ברשותה.

בהתחלה שוי טה מופיע רק לעיתים, אך עם הזמן הוא תופס מקום נכבד במחזה בעוד ששן טה נעלמת לתקופות ארוכות. שוי טה מחזיר את הסדר לקינו בכך שמסלק את כל הפליטים שתפסו מחסה בחנותה, וכן דואג לכל ענייני הכספים בכדי להפוך את החנות שנמצאת באזור העני של העיר סצ'ואן לעסק מצליח.

צילום: רועי רווה

בחלוף הזמן, שן טה פוגשת בוונג סון, טייס מובטל, ומונעת ממנו להתאבד. שן טה תוך זמן קצר נשבית בקסמיו ולבסוף מחליטים השניים להתחתן. בניגוד לשן טה אשר מאופיינת כרומנטיקנית ללא מעצורים, וונג סון מנצל אותה ורואה בה רק כארנק. השניים לוקחים את הזוגיות שלהם צעד קדימה, ושן טה מוצאת את עצמה בהיריון. בהתחלה היא עוד מצליחה להסתיר זאת וממשיכה להתחזות לבן דודה שוי טה, אך עם הזמן כאשר הבטן הולכת וגדלת שן טה נאלצת לעשות כל שביכולתה על מנת להסתיר לא רק את בטנה אלא גם את ההורמונים המתפרצים כלפי חוץ ושאינם בשליטתה.

לקראת סוף ההצגה וונג סון שומע בכי מהמחסן שמאחורי החנות ומזהה כי זהו קולה של שן טה, אולם רואה את שוי טה יוצא מהמקום. וונג סון מתחיל לחשוד כאשר הוא מחפש את שן טה ולא מוצא. זמן קצר לאחר מכן מבחין בחפציה של שן טה וחושד כי בן דודה ככל הנראה גרם להיעלמה ואף רצח אותה.

וונג סון קורא למשטרת העיר אשר עוצרת את שוי טה בחשד למעשה, והוא עולה למשפט פומבי בעיר. האלים שהגיעו תחילה העירה, כעת משמשים כשופטים במשפט ומתיחים את האשמה בפני שוי טה שהוא ממשיך להכחיש כל קשר למעשה. לבסוף לאחר תחושת חוסר אונים, שן טה מסירה את בגדיו של שוי טה ואת המסכה וטוענת שזו הייתה היא כל הזמן ונאלצה להתחזות מהפחד שינצלו את טוב ליבה ויקחו לה את החנות – בדרך זו למעשה נאלצה לפנות לחמדנות ולרוע על מנת להינצל שמזה כאמור ניסו להתחמק האלים.

צילום: רועי רווה

ההצגה שהופקה על ידי הפקולטה לאומנויות הבמה של סמינר הקיבוצים נתנה אינטרפרטציה מעניינת למדיי על אודות דמותה של שן טה. את דמותה שיחקו שבע שחקניות שונות, כאשר כל אחת מהן גילמה את דמותה בחלק אחר מן חייה. בדרך זו כמובן שיחקו השבע גם את דמותו של שוי טה בהתאם. דמותה המוחלשת של שן טה מאופיינת בסביבה בה גדלה, כאשר הסדר הכלכלי והחברתי הפכו את סיכויה לשרוד לקלושים. רק בעזרת מזל מן האלים, הצליחה שן טה להתקדם ולעזוב את עולם הזנות.

ההצגה כללה קטעים קומיים רבים שאפילו ברגעים הקשים של הדמויות היה ניכר קול הצחוק של הקהל. התלבושות היו ססגוניות, ולמרות התפאורה הדלה, הצליחו לספק ממש את התמונה המלאה.

הוספת תגובה

הוספת תגובה