עמוד הבית » פסטיבל מנופים ה-12 לאמנות, ירושלים

פסטיבל מנופים ה-12 לאמנות, ירושלים

אסף אמדורסקי צילום בן פלחוב
הפסטיבל הפותח מדי סתיו את עונת האמנות בירושלים, חושף את היצירה המרתקת המתרחשת בעיר, הפסטיבל מתקיים באון ליין בין התאריכים 27-29 באוקטובר 2020.

אירוע פתיחת הפסטיבל  – יום שלישי 27 באוקטובר 2020 בשעה 21:00

הקרנת בכורה חגיגית –  לילה בגן החיות התנ"כי, ירושלים

בשנה שבה וירוס בלתי נראה לעין האנושית שינה את פני העולם ומעמיד בשאלה מחודשת את יחסי האדם עם הטבע, האירוע המרכזי של מנופים 2020 ישודר מגן החיות התנ"כי, השוכן בעמק יפהפה בדרום-מערב ירושלים ומשתרע על שטח של מאות דונמים.

אמנות פלסטית

דנה לוי, הילה עמרם

חיות הלשון: מופע-סיור בגן החיות התנ"כי

טקסט: יונתן לוי

מוזיקה: נועם ענבר

בימוי: יונתן לוי ותלמידי שנה ד' בביה"ס לתיאטרון חזותי

המשתתפים בערב הפתיחה יוזמנו למסע בגן החיות שיתחיל במופע של יצירה אודיו- ויזואלית שנכתבה במיוחד לגן החיות. ומפגש עם האמנית הילה עמרם, שבנתה מיצב מיוחד באחד החדרים המופלאים בגן, שלרוב סגור לקהל הרחב.

גני חיות קיימים כבר מן העת העתיקה. הם מהווים נקודת מפגש מתורבתת בין בני האדם לחיות הבר. בעבר, מטרתם הכמעט בלעדית הייתה בידור האדם, ואולם בעת הנוכחית נוצרו יעדים חדשים, כמו תוכניות לשימור מינים בסכנת הכחדה, חינוך לחשיבות השימור של עולם החי, הנחלת ערכי הגנת הטבע והסביבה לדורות הבאים ומחקרים זואולוגיים. בעולם שמחוץ לגן החיות אנו עדים למערכת יחסי גומלין מסובכת בין האדם לטבע. שהרי, האדם הוא יצור חי השייך למערכת הטבע ואינו חיצוני לה, אך פעמים רבות נדמה כי הוא מנסה לנתק את הקשר ההדוק שלו לעולם זה, לדכא את יצריו החייתיים ולבסס שליטה על הטבע כולו. המורכבות הזאת היא ליבו של הפרויקט

דנה לוי, מסכות של חיות
צילום יחצ

 כנס ירושלים לאמנות #5 | רגע האמת 

שידור און ליין ממכון ון ליר – יום רביעי | 28.10.2020  – בין השעות 9:30-17:00

כנס ירושלים לאמנות #5 יתקיים השנה תחת הכותרת "רגע האמת" – הוא יוקדש לנקודות ההכרעה או לאירועים משמעותיים המחייבים את האדם לקבל החלטה, ומעמיד אותה ואת השלכותיה במבחן.

כנס ירושלים ה- 5 לאמנות, הוא יוזמה משותפת של מנופים וכתבי-העת "ערב רב" ו"הרמה". הכנס נועד לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות

רגע האמת, הוא נקודת הכרעה או אירוע משמעותי, המחייבים אדם לקבל החלטה ומעמידים אותה ואת השלכותיה במבחן. בתקופה הנוכחית, העולם מתמודד עם אינספור פרסומי פייק ניוז, עובדות אלטרנטיביות ודימויים בדיוניים שעובדו כתמונות מציאות, מגפה לא צפויה ובלתי מובנת, דיווחים על אפוקליפסה אקלימית וטענות לבהלת-יתר ואי-הבנה של ניסויים ותוצאות מדעיות. רגעים כאלה, מעמידים את האדם בפני הכרעות שעשויות להיות גורליות. אמנים, הוגים ובני-אדם באשר הם, נדרשים לפעול, לחשוב ולתכנן תוכניות כאשר הם נתונים לאי-אמון מוחלט בתפיסות המציאות ובמתווכיה, ולאי-ידיעה באשר לקיום האנושי בעתיד.

המערבל – הרצועה המוזיקלית של פסטיבל מנופים

הרצועה המוזיקלית שמופקת במיוחד עבור הפסטיבל, ומערבלת בין אמנות ומוזיקה, מזרח ומערב, ישן וחדש. המופעים שיוצגו השנה יפנו זרקור על מוזיקה שנוצרה בעקבות משבר.

אסף אמדורסקי + וולקן אנטרטינמנט

יום רביעי | 28.10.2020 | 21:00

אסף אמדורסקי, נסיך המוסיקה מתל אביב, אשר לאחרונה מכתת רגליו לירושלים לא מעט. מהמוסיקאים והיוצרים המוכשרים בארץ ומולטי אינסטרומנטליסט בחסד, שלא מפסיק לחדש ומחבר את הקהל באופן ישיר ונטול פילטרים במופע סולו משיריו במעטפת אלקטרונית.

היישר מהסצינה הירושלמית דריה לוין, רוחמה כרמל ופיקה מגריק מבשלות אלקטרו פופ מזרח תיכוני עם הרבה חריף. הפרויקט נוסד בירושלים ב- 2015 ומאז טייל ברחבי הארץ ובאירופה. הפסקת הטיסות השביתה את הסיורים העתידיים של ההרכב וכמו כולנו, חברות הטריו מצאו את עצמן נעולות בהסגר. אבל את חגיגת החיים הוולקנים אי אפשר, או יותר נכון – אסור להפסיק. הן עמלות על מופע בכלים אקוסטיים ואלקטרונים, מוסיקה מרקידה ועליה טקסטים חדים ברוסית שגם מי שאינו דובר אותה יכול להתחבר מיידית

וולקן אנטרטינמנט
צילום וניה ומהריק

בלאק ברוזס מארחים את אלה דניאל

יום חמישי | 29.10.2020 | 21:00

Black Bruises הרכב הבלוז של רביד כחלני (ימן בלוז) ועוזי רמירז (האחים רמירז, בום פם), היווה בשביל השניים ציר מרכזי לביטוי בימי הקורונה. לפני המגיפה, כל אחד מהם היה עסוק בקריירה ענפה בארץ ובחו"ל. בזמן הסגר, הם החליפו קבצים ויצרו מוזיקה חדשה דרך מסך דיגיטלי מפוצל. עולם התרבות וההופעות עדיין לא נפתח בישראל, אבל את הבלוז של התקופה הזו אי אפשר לסגור. במופע תתארח הזמרת אלה דניאל (Betty Bears) המחוברת אל סגנון מוזיקלי זה מהמקומות העמוקים ביותר. בלוז של אישה בבית בזמן סגר, קולה העוצמתי והמצולות אליהן היא מגיעה בשירתה, יתערבבו לסשן של מוסיקת נשמה.

 מנופים טורס

במהלך שלושת ימי הפסטיבל הקהל מוזמן להצטרף לסיורים מקוונים מגוונים בעקבות אמנות במקומות לא שגרתיים: סיור בתערוכת הפיסול בגן הבוטני, גרפיטי וציורי קיר בתלפיות ובעקבות אמנים צעירים בירושלים.

עגורנים –  אירועי אמנות וסדנאות לכל המשפחה

חווית התבוננות באמנות וסדנאות יצירה ייחודיות בהשראת תערוכות הפסטיבל.

כל מפגש כולל סיור בתערוכה וסדנה בעקבותיו  – הסדנאות מיועדות לילדים בגילאי 6-10.

עגורנים- המרפסת
צילום רחל קיני

ילד עם כנפיים

בעקבות התערוכה ״ציפור, מה את שרה?" במרפסת של מוסללה

יום שלישי 27.10.20 בשעה 16:00

מבט בתערוכה יאפשר לנו לחקור – מה זה אומר בכלל להיות ציפור? ואם הייתי ציפור, איזו מין ציפור הייתי?במסגרת הסדנה נתעופף אל מחוזות הדמיון והפנטזיה, נתנסה בחיבור חומרים ונרכיב מגדיר חדש ובלתי רגיל מציפורי ילדים מיוחדות במינן

.מי שמביט בי מלפנים

בעקבות התערוכה הקבוצתית ״סלון הקוביה 2020- דיוקן״ בקוביה

יום שלישי 27.10.20 בשעה 18:00

הסדנה מיועדת לזוג- הורה וילד/ה

מהו דיוקן ומה מייחד את החוויה של נקודת המבט החודרת אלינו מתוכו? מה קורה כשאני מצייר את עצמי לעומת כשאני מצייר מישהו אחר, ומה אם בחרתי לצייר רק חלק אחד מתוך כל הפרצוף? נתבונן בדיוקנאות של אמנים שונים ונתנסה בחוויה של ציור דיוקן משותף להורה ולילד/ה.

טיול מסביב לעולם (שלי)

בעקבות התערוכה הקבוצתית ״מציאות באספמיה״ בסטודיו משלך

יום רביעי 28.10.20 בשעה 16:00

נשוטט בגלריה ונפגוש ביצירות המביעות את סיפורן האישי של האמניות.

נתחבר לדמיון ככלי בורא מציאות וניצור מפה שתיקח אותנו לטיול אל תוך עצמנו. לאן נגיע? את מי נפגוש בדרך?מה דרוש לנו כדי לצאת? באמצעות ציור ושרטוט נסמן שביל שרק אנחנו נדע לאן הוא מוביל

 ספר הצורות שלי

בעקבות התערוכה הקבוצתית ״הגדה של פסח״ בגלריה ברבור

יום רביעי 28.10.20 בשעה 18:00

נתנסה בטכניקות שונות של עבודה עם שבלונות, ונתחבר לעולם של צורות. נכרוך לעצמנו סקצ׳בוק (ספר סקיצות) אישי, נתבונן ונוסיף עליו צורות משלנו, רשמים ורישומים בהשראת הצפייה בתערוכה

סינדרלה של חפץ

בעקבות התערוכה "שקיעה" מאת עינת עריף גלנטי בסדנאות האמנים ירושלים

יום חמישי 29.10.20 בשעה 16:00

נשוטט בתערוכה המפיחה חיים בעצמים שנסחפו אל הים ונפלטו ממנו. נתחקה אחר פעולת האמנית וניתן משמעות חדשה לחפצים יומיומיים. נתנסה ביצירת קומפוזיציה ובצילום אובייקט שיחזיר אליו זוהר נושן ויהפוך אותו ליצירת אמנות

אבנים משאירות חותם

בעקבות התערוכה ״נופי בריחה״ מאת עינת אמיר בסדנת ההדפס ירושלים

יום חמישי  20.10.20 בשעה 18:00

נסייר בתערוכה בה משתמשת האמנית באבנים ליצירת נופים חדשים. בהשראתה ובהשראת שיטת ההדפס, נכין חותמות מחומרים אורגניים שיש בכל מטבח. נרכיב באמצעותן תמונת נוף המשלבת קולאז׳, ציור ודימויים החוזרים על עצמם, כל פעם בגרסה קצת שונה

 תור לאמן – המטוטלת

מפגשים וירטואליים אינטימיים עם אמנים הפועלים בירושלים

יום חמישי 29.10.20 בין השעות 18:00 – 21:00

מטוטלת – משקולת התלויה על חוט נעה ללא יכולת מנוחה, ללא מעצור, כמו הנווד אשר עובר מן הקצה אל הקצה במסעותיו. האמנים המשתתפים ב"תור לאמן 2020", עוסקים כל אחד בנדודיו, במסעות האישיים, המשפחתיים והגלובליים בהם הם נמצאים. כל אמן נע במסלול אחר אליו תוכלו להצטרף, לחוויה חד פעמית, זוהי הזמנה לחשוב מחדש את תנועת המטוטלת המלווה אותנו בבחירות היומיומיות המשפיעות על חיינו .

חניתה אילן – הקוסם, הכוהנת ויום הדין. האמנית מזמינה את המשתתף/ת לקריאה בקלפים הלקוחים מגוף העבודות שלה, באמצעותה תעקוף את המשמעויות העובדתיות ותעמיד בספק את ההנחות הראשוניות ביחס לאירועים. דרך דיאלוג משותף ייבנה מבט חדש על היקום.

אגוסטין חאיס – יציאה לסיור וירטואלי ברחבי ירושלים שמתקשר עם הלך הרוח הפוליטי חברתי בדרום אמריקה תוך חשיפת המשתתפים לרגישויות בין שתי נקודות שנראה כי אין ביניהם קשר.

כליל וקסלר "אבא שלי עלה לארץ מארגנטינה כשהיה בן 23, ציוני נלהב שנס בזמן מדיקטטורה בתחילת דרכה. כשהייתי בת אותו גיל דאגו הוריי לכרטיס יציאה מהבור אותו הם טמנו לנו (לדעתם) כשהחליטו לגדל אותנו בישראל: דרכון אירופאי". (ווקסלר). בתוכנית בריחה לתזוזה מהמצב הקיים, נבנה יחד מסלול סיפורים אישיים ומשפחתיים. מתוך אוסף דימויים פרטי של האמנית ושל המשתתפים ניצור דימוי אחד מהסיפורים השונים – תכנית למקום החלומות שלנו אותו נבחן בראי מציאות.

אוריין גלסטר אורן – במפגש עם האמנית נחשוב מחדש על המושג גוף כבית, דרך צילומים של האמנית. צילומים שנלקחו בתקופת הסגר בה המרחב הביתי הפך למרחב העיקרי בו הגוף שלנו רשאי להסתובב. המפגש יעסוק בגבולות טריטוריאלים הפנימיים אותם נגבש יחד לשיחה על בית כגוף וגוף כבית.

אוריין גלסטר אורן 2015
צילום יחצ

אניעם דרעי – בהרצאת-מיצג דרעי תבחן עם המשתתפים את מהות הנדידה, זיכרונות אישיים ותחושת ההיעדר דרך חפצים במעבר, חפצים שעוברים בירושה וחפצים שאין להם דורש, ונותרו ללא בעלים.  השיחה תהיה שזורה בכתבי האר"י, מונחים מילוניים מהשפה העברית והאנגלית וסיפורים תנ"כיים.

אתי אברג'יל – האם חפצים יכולים לספר לנו על המסעות אותם הם עברו?  במפגש ההוליסטי הוירטואלי אברג'יל תבנה מסלול יחד עם המשתתפים דרך בניה סימבולית של המושג "בית".

יש להגיע למפגש עם חפצים אישיים/משפחתיים/נדוניה הקרובים לליבכם.

בן הנטקנט  – במפגש אינטימי וירטואלי הנטקנט יספר את מסעו דרך הצגה של מדיומים שונים. צפייה מונחית בעבודותיו תזמין את הצופה לחוויה מערבלת אמנותית ולשיחה עם היוצר.

יעל סרלין – במפגש וירטואלי ננדוד לטורקיה הרחוקה/קרובה בעקבות דימויים וסיפורים אותם תשתף האמנית עם המשתתפים.

קרול שמואלי – שמרים מתפשטים ומכסים את גופה של האמנית. השמרים המופקים מפטריות מוצאים תפקיד חדש מזה המוכר והיומיומי. בשיחת זום שמואלי מזמינה את הקהל להכיר את עולמה ולצפות בעבודותיה שבהן גופה מתמזג עם השמרים ומשנה את צורתו באופן תדיר.

גבריאל קלזמרלדידו של קלזמר, הציור מתמצת את היקום. המפגש מזמין את המשתתפים לצפות בפעולת הצייר בסטודיו ולראות כיצד היד משמשת את האמן בהלחנה של הציור החדש.

גסטון צבי איצקוביץ –  האתרים אותם  איצקוביץ מצלם, טעונים בסיפורים וכאב, טומנים סודות. דרך הצילום הוא מעביר ביקורת על הדממה הרועשת של הדברים שאינם נאמרים. בשיחה אישית בסטודיו המשתתפים יוכלו לסייר איתו בגבולות ארצנו, להאזין למקומות השונים ולהקשיב לסיפורם יוצא הדופן.

דאנה טנהאוזר ויואב פיש  פותחים "מפעל" לייצור מזכרות. יחד עם המשתתפים הם ינדדו דרך הזיכרונות האישיים אל מקומות, ריחות, ותחושות וייצרו מזכרת ויזואלית ומוחשית לאירועים מכוננים בחיי המבקרים.

דן  רוברט להיאני – מסע הליכה משותף אל בית צפאפא הסמוכה לתלפיות יבחן את המרחק בין השבר לתפר המופיע בתרבויות מגוונות השוכנות זו לצד זו בהפרדה כמעט מלאה.

נדיה עדינה רוז  – אוספת חפצים מלאי זיכרונות והופכת אותם לחלק מיצירתה. במפגש / סדנת כתיבה המשתתפים יוכלו לשכתב יחד עם האמנית את הרגעים השבריריים של הזיכרון האישי שלהם ולספר את סיפורם.

ניב גפני המפגש עם האמן יתקיים ילווה בשיחה ובהאזנה לקטעי סאונד דרכם נעבד את הקול המוזיקלי לסיפור זיכרון שישמש כפס קול במהלך המפגש.

שרה בנינגה – כיצד צייר יכול לצייר דיוקן כשעיניו סגורות והוא אינו יכול לראות את המודל שלו? בסדנת "בליינד דייט", הציירת בנינגה תקיים סשן של ציור שיתחיל עם מצלמה כבויה. בשיחה נאתגר את הפער המתקבל בין המילולי לויזואלי ובין ההבנה לתרגום ונבחן אותם יחד לאחר שהאור יידלק.

תמר שפוני – האמנית תקיים סדנת איזון למילה ״היום״ – שמייצגת זמן הווה נצחי כל פעם שקוראים אותו. במפגש, הקהל ישפיע על פעולת האיזון ויבחר את החפצים מהסטודיו מהם היא תצא אל הפעולה וילמד לאזן חפצים על המצח.

מור גל  – במפגש בסטודיו המשתתפים יכירו את טכניקת ההדפס, פעולת הגריעה מהחומר והחשיפה של ממצאים על הנייר, בדומה לחשיפה בטבע של מחילות ומערות המכוסים בשכבות רבות של הזמן.

רובי אדלמן – מסע חיפוש אחר "הדבר הנכון". בכדי לנוע לעבר אותו יעד חמקמק, אדלמן ינחה את המשתתפים במהלך דדוקטיבי של זיהוי, מיפוי ואיסוף הפעולות, המחוות, התנועות והמחשבות הלא נכונות שאורבות לנו לאורך הדרך ומסיחות אותנו מ"הדבר הנכון". המפגש יערך  מביתם החדש של קבוצת המחול-מחול שלם במרכז הפרסה.

רובי אדלמן
צילום יחצ

רעיה ברוקנטל – מזמינה את המשתתפים לביקור סטודיו אישי ולקחת חלק בעבודות חדשות בהתהוות. המבקרים ייקחו חלק בהחלטות ויסייעו לה להשלים את היצירה במועד.

חמוטל בר כהן  – במפגש עם האמנית באמצעות טקס תה משותף, המשתתפים ייקחו חלק בפעולת התיקון והתפירה של שקיות תה וינדדו לשיח משותף על ביתיות ושימור.

הדר בן אליהו  בסדנת יצירה האמנית תעלה את השאלה מה כל אדם היה חפץ לעשות עם שטח ריק אותו הוא מקבל, האם הוא ירצה ליישב אותו, להשאירו פרטי או להכריז את בעלותו עליו? המשתתפים יקבלו טקסט ודימוי המלווה את עבודתה של האמנית ויצאו למסע כתיבה וירטואלי של שירה.

יוליה ארונסון – משמעות הנדידה של האסתטיקה ביצירות אמנות ממקומות שונים בעולם. המשתתפים יוכלו לבחור יצירה מיצירות האמנית בחלל הסטודיו ודרכה יצאו למסע חוויתי אישי של הגירה ונדידה.

שיר כהן (לונדון) – במפגש חוצה גבולות, האמנית מצרפת את הקהל למשחק של עץ או פלי. ויחד הם יוצאים למסע של שיחות משותפות המשתנות ונעות על פי צד המטבע.

כריסטוף וובר וניקולאוס אקהארד (אוסטריה) – היו אמורים להגיע לסדנאות האמנים כדי לחקור בטון ואבנים, חומרים שנמצאים במוקד העשייה האמנותית שלהם. במפגש הוירטואלי הם ישתפו את המחקר והעשייה שלהם ויזמינו את הקהל להתנסות ביחד באופני שימוש חדשים לחומרים אלה.

ליקה ון דר מאדה  – שלל חפצים עתיקים מוצגים במוזיאונים רבים. מערכת פוליטית של אמנות שנבזזה במהלך ההיסטוריה. האמנית תשתף את מחקרה באמצעות ממצאים שאספה לאורך השנים ותחשוף מערך גניבות בינלאומי ואת השפעתו על שדה האמנות ויחסים בין מדינות.

נינו ביניאשוילי  – במפגש וירטואלי אינטימי נערוך מדיטציה בעיניים פתוחות בה נפעל לשחרר את עצמנו מהמציאות החיצונית בעזרת רישום של ביניאשוילי,  ואולי אף יתגלו בפנינו דרכי מחשבה חדשות.

עינת עריף-גלנטי -במפגש בתערוכה "שקיעה" בסדנאות האמנים, האמנית תחלוק עם המשתתפים את הקטסטרופות ביצירתה, את החיפוש להארה ואת היכולת לתיקון.

נטלי קרטס מאור (ספרד/ישראל)- חוקרת את איכותו של החומר בגלגוליו השונים. המשתתפים יוזמנו לבדוק את השימוש שלהם במערכת החושים בשיחה על נדודים ודרך חקירה של חומרים הנמצאים בסביבה הביתית.