עמוד הבית » רפואת נשים ב360°

רפואת נשים ב360°

רפואת נשים ב360, צילום: באדיבות עינת ברקן
סדנאות הפוריות של ג'ונו360 מיועדות לקבוצות נשים העוברות טיפולי פוריות בכל שלב בו הן נמצאות. מטרת הסדנאות היא הנגשת המידע ודרכי טיפול ב360° לנשים בתהליכי פוריות, על מנת להביא אותן מוכנות ככל האפשר להריון ולידה בריאים.

כל קבוצה מוגבלת למקסימום 10 משתתפות, כדי לאפשר קבוצת נשים אינטימית, בליווי מותאם אישית המקצועי ביותר הנמצא כיום של אנשי ונשות מקצוע מתחום הרפואה והרפואה המשלימה, תוך זמינות של 24/7 לכל שאלה מקצועית ואישית שתתעורר במהלך הסדנא ואחריה.
לסדנאות התגייס גם פרופ' ברי קפלן, פרופ' לרפואת נשים מומחה לפוריות, מנהל מחלקת יולדות במרכז רפואי מעייני הישועה ורכז רפואת נשים מחוזי במחוז דן פ"ת שרותי בריאות כללית.
הבאנו אותו לכאן לראיון מיוחד, כדי לשמוע קצת על נקודת מבטו בנושא.

פרופ' ברי קפלן תודה שהקדשת לנו מזמנך לראיון הזה.

ראשית אשמח שתספר על הרקע שלך ובאילו נושאים אתה מתמחה?

אני רופא נשים. רופא נשים הכוונה כל הנושאים הנוגעים בנשים. בחרתי ברפואת נשים בכדי לעזור לנשים בכל נושא שאוכל בכל הגילאים: החל מאמצעי מניעה, פריון, מיילדות, לידה, גיל המעבר, אוסתיאופרוזיס, בקיצור: רופא הכולל את כל תחומי רפואת הנשים באמתחתו. פעם זה היה מקובל, היום קצת פחות, וחלק מהתחומים עברו לרופאי הקהילה. אבל מאחר ואני כל השנים משולב לפחות בחצי משרה בבי"ח, תמיד עשיתי גם את הצד המנואלי כלומר הניתוחי כמו ניתוחים קיסריים ופעולות כירורגיות אחרות ברפואת נשים, וזה השלים לי את 3 התחומים ברפואת נשים: פריון ואנדוקרינולוגיה, גינקולוגיה ומיילדות, כלומר מכל הכיוונים של תחום הפוריות. אני עוסק בכל התחומים הללו עד גבול מסוים: אני לא עושה סקירת מערכות או הפריית מבחנה, אך עושה הכל עד הפריית מבחנה כולל המעטפת שסביב לה, ועושה הכל עד לסקירת המערכות כולל המעטפת שסביב ודיקורי מי שפיר .

ואתה מלווה נשים לעתים שנים רבות אני מתארת לעצמי

כן יש לי כבר 4 דורות נשים שאני מלווה כשהסבתא ילדה אצלי, האמא, הבת והנכדה.

– מדוע, לדעתך, יותר זוגות היום נתקלים בקשיי פוריות?

זוגות לא נתקלים יותר היום בקשיי פוריות, אבל יש יותר פתרונות להציע להם. בעבר היו יותר מצבים בהם רופאים הרימו ידיים ואמרו לאישה שלא תוכל להרות. זו היתה המציאות כשהתחלתי את ההתמחות שלי כרופא נשים ב1976. היום יש התקדמות גדולה מאד בתחום הפוריות, שמתקדמת כל יום שעובר יותר ויותר. מבחינה רפואית יש אמצעים חדשים שלא היו פעם ושיטות מגוונות שעוברות בעיקר לאישה אך גם לגבר. הגבר די מוזנח במקרה של פוריות וחבל כי חלקו הוא 50%, אבל יש מיקרו מניפולציה וניתוחי וריקוצלה שלוקחים בחשבון גם את הגברים. אנחנו חווים כל יום חידושים בתחום הפוריות, ושיפורים של אותם חידושים, למשל הפרית מבחנה של שנות ה 80 לא דומה למה שיש היום וחשוב להתקדם כל הזמן ולהתעדכן על מנת להיות בשורה הראשונה של הטיפולים הקיימים.

פרופ' קפלן צילום: באדיבות קפלן

 באיזה שלב הכי נכון לדעתך לגשת למומחה פוריות?

כאשר לא מצליחים להכנס להריון. אני לא מבקש מהזוג לחכות שנה, אין לזה גבול מוגדר לדעתי, אלא כשהזוג מנסה להכנס להריון וחווה כשלון אחרי כשלון, ולא צריך לחכות להרבה כשלונות. לעתים, אם אני לוקח דוגמא משומרי מסורת, הוא כשהביוץ מגיע לפני זמן המקווה, ועל הרופא טיפה לדחות להן את הביוץ לזמן הטבילה במקווה, כלומר פעולה קטנה שיכולה לעשות את ההבדל. יש נשים שחוות בעיות בביוץ וניתן לטפל בהן, יש גברים החווים בעיות בזרע ויש לבדוק מהי הבעיה וכיצד לטפל בה, יש נשים עם חסימת חצוצרות אז לא יעזור שיחכו שנה כי הן צריכות טיפול בהפריה חוץ גופית.

 מהו אי פריון לא מוסבר?

זו למעשה הבעיה הגדולה שלנו להתמודדות כרופאים: כל אותם זוגות שלא מצאו אצלם כל בעיה רפואית ועדיין יש כשל בכניסה להריון. זו בעיה מאד מורכבת כיוון שאנחנו לא מכירים את הפתרון במקרים כאלה, כיוון שאין הסבר רפואי.

האם יש "ניסים" בתחום הפריון שאפילו הפתיעו אותך?

יש ניסים רבים שראיתי, למשל בעבר הגעתי לרב של חסידות בחו"ל שנתן לי דולר מנייר ועוד כמה מטבעות, וכשהגיעה אלי אותה אישה עם קשיי פוריות ששייכת לאותה חסידות, וביקשתי שתחזיר לי את המטבע אחרי הלידה. והיא אכן החזירה לי אותה אחרי הלידה, והיו עוד לידות של אותה אישה. ותוך כדי כך היתה לי מטופלת נוספת, עם בעיות פוריות קשות, עם תגובה קשה לתרופות, ונתתי לה מטבע נוסף של הרבי, והיא ילדה תאומים. היה מקרה נוסף של זוג שלא הצליחו להרות 7 שנים, בדקתי אותה ואמרתי לה שהכל אצלה בסדר והיא בטוח תהיה בהריון, נתתי לה טיפול לחודש הבא אם היא לא תהיה בהריון, והיא לא הגיעה לחודש הבא כיוון שנכנסה להריון ומאז הרתה וילדה מספר ילדים. אני מכיר גם מקרה של אישה ששנים רבות לא נכנסה להריון עד שאימצה ילד, ואחרי פחות משנה מהזמן בו אימצה את הילד כבר היתה בהריון עם ילד שלה, כלומר עצם האימוץ שיחרר אותה מלחצים נפשיים גדולים מאד שהיו אולי גם קודם אבל הועצמו עקב הטיפולים שהם עצמם גורמים ללחץ מאד גדול. יש לזכור זאת ולחפש את הדרכים לעזור לאישה להשתחרר מעומס הטיפולים, הבדיקות, הצילומים, ההזרקות, כל מה שהיא צריכה לעבור מתוך הכמיהה לילדים. גם אחרי אובדן של הריון או הפלה, שהוא לא עוד מחזור אלא מלווה באבל גדול לאישה ולסביבתה, אני מאמין שנעזור לה להיכנס מייד שוב להריון נוכל למנוע את השפעת הטראומה מהאובדן.

אתה עתיר ניסיון של שנים רבות בתחום רפואת הנשים בכלל והפוריות בפרט, מה גרם לך לחבור לסדנאות תמיכה וידע בפוריות בחסות רשת ג'ונו360?

אני מאמין גדול במה שעוד אבא שלי אמר כחלק משבועת הרופאים (הוא היה גם רופא נשים): Primum non nocere , כלומר: קודם כל אל תזיק. ואם נוכל להועיל – על אחת כמה וכמה. מאחר ואני יודע בבירור שגוף ונפש הולכים בכפיפה אחת, וכאשר הנפש לא תקינה הגוף לא ירפא מהר וכך גם בענייני הפוריות. ויש שיטות שעשויות להועיל, שאנחנו שרופאים לא למדנו. אנחנו לומדים ומכירים רפואה קונבנציונאלית, אנחנו אמנם נוגעים בהרבה מאד תכשירים טבעיים כי הם תרופות מרשם, אבל אנחנו לא מבינים גדולים בתזונה, אנחנו לא יודעים מה מועיל ומה מזיק מבחינת תזונה ולכן יש לנו תזונאיות.

אנחנו לא מבינים כלום ברפואה מזרחית – סינית ויפנית, שגם להם יש הצלחות רבות בנושאים רבים, ואנחנו לא מבינים בהרבה תחומים אחרים: פסיכולוגיים, פסיכיאטרים, אנחנו מבינים במה שלמדנו ומה שאנחנו עוסקים ולומדים כל הזמן בתחום הרפואי, לכן שילוב התחומים ב360 מעלות סביב המעגל, כי כל דבר שיכול להועיל –יועיל. אני דוגל בכל דבר שלא מזיק ויכול לסייע לאישה ולזוג להגיע ליעד. המטרה שלנו היא ילד בריא, משפחה בריאה, ולכן אני דוגל בשיתוף פעולה מלא: גם לתת את הטיפול הרפואי וגם המשלים, אף טיפול אינו על חשבון השני לכן זה נקרא רפואה משלימה, וזה לא רק רפואה משלימה זה הרבה דברים מעבר, כמו התנהגות שיכולה לשפר או לפגוע בבריאות, פעילות גופנית למשל שיכולה להועיל, וצריך להתאים לכל אדם את הטיפול המתאים לו או לה, וזו הגישה ההולכת ורווחת יותר גם ברפואה כיום. אנחנו משתדלים להתאים אישית את הטיפולים הרפואיים והפרא רפואיים. לכן, בסדנאות שאנו יוזמים יחד, יחד זו מילת המפתח כאן, כשכל אחד תורם את החלק שלו ליחד הזה על מנת להגיע לתוצאה המיוחלת הטובה ביותר.

 מה הערך המוסף עבור מטופלות שיבחרו להשתתף בסדנאות פוריות אלה בהשתתפותך?

מטופלת שתגיע לסדנא, לא רק בהשתתפותי אלא בהשתתפות כולם, תקבל את הפן הרפואי, באופן ישיר ובלתי אמצעי, והסבר מעמיק על דברים פעוטים כגדולים, עליהם אין לרופא הרגיל זמן להתעכב ולהסביר לה. להראות דברים יסודיים, בסיסיים, לענות על כל שאלה שתתעורר, באופן כזה שיקנה הפריה הדדית למשתתפות הקבוצה האחרות. יש קטע מקסים באחד המפגשים בו רואים איך הזרע פוגש את הביצית במעבדה, יש את כל האספקטים שאנחנו מכירים שיכול לעזור לאישה: דיקור סיני או יפני, תזונה, וטיפול באובדן לאלה שחוו כשלונות, ולכל אישה יעזרו נושאים מסוימים יותר ואחרים פחות, ויחד הם ישלימו מעגל של 360 מעלות, בו היא תקבל את כל האופציות מכל הכיוונים ותהיה לה כל הזמן אפשרות לשאול את כל המנחים בסדנא לשאלות, כולל אותי, הטלפון שלי יהיה זמין לשאלות של כל אחת ממשתתפות הסדנא, גם אחרי שבועיים או חודש. אנחנו רוצים שתגיעי למחוז חפצך בהקדם האפשרי, עם משפחה בריאה, אמא ואמא או אמא ואבא או ביחידנות, וילד/ה בריאים. אנו תומכים במטופלת ובמשפחה המטפלת, אנחנו תומכים בכולם ורוצים שיגיעו למטרה בצורה טובה שקטה ורגועה כך שיהיה להם כיף לגדל את הילד, כולל טיפים לאחרי ההריון וכו.

צילום: canva

 מה החזון שלך בתחום הטיפול בפוריות?

קודם כל שנשים ייכנסו להריון כמה שיותר מהר ועם כמה שפחות בעיות. אני מצפה מרופא הפוריות רופא הפוריות צריך להיות קשוב מאד לנשים שמגיעות אליו, הרבה מעבר לעניינים הטכניים של ההפריה, צריך לתת דברים נוספים שניתן בסדנא ונפנה בעת הצורך למקומות נוספים אם יש צורך.

אתה מקושר לאנשים ותחומים רבים ונחשבים בתחום הרפואה. מה המסר שלך לעולם הרפואה?

חשוב שכל הרופאים יהיו בלמידה מתמדת, קריאה וכתיבה והשתתפות בכנסים, כל מה שיכול לתרום להבנה נוספת של הנושא. אנחנו לא יכולים להישאר מאחור ולהסתמך רק על מה שלמדנו באוניברסיטה, כי הידע מתחדש מיום ליום. חייבים להשתלם כל הזמן כדי להיות בשורה הראשונה. חשוב שנדע גם שיש עוד דברים שיכולים לעזור לאישה ולא לפסול אותם או לבטל אותם ולזלזל בהם, כלומר צריך לדעת לקבל גם שיטות אחרות העוזרות למטופלת, אפילו אם בתחומנו אנחנו בשיא הידע. כאן בסדנאות של 360 אנחנו רוצים להנחיל לנשים שאנחנו מקווים שיעבירו לרופאיהן שהן מסוגלות להגיע לדברים באופן יעיל יותר.

המסר שלי הוא להיות כל הזמן מעודכנים, לא להתבייש לשאול מישהו שיודע יותר טוב או להתיעץ, לא להתנגד לכל מיני דברים שיכולים לעזור ולא מזיקים ולקדם כל דבר שיקדם את המטופלת או הזוג לנקודת הגמר עם תוצאה טובה.

מאת: עינת ברקן, מטפלת ברפואה סינית ויפנית ומנהלת רשת ג'ונו360

תגובה

הוספת תגובה

  • בעיני זהו חזון שהתגשם.. שבנות יקבלו מעטפת מחזקת בונה ומעצימה, של 360 מעלות..בדרכן לחלום האימהות…