עמוד הבית » אלף קוצים – הצגה

אלף קוצים – הצגה

אלף קוצים צילום: תאטרון גושן
טאבולה ראסה: הפעם החלטתי להגיע להצגה ללא קריאת התוכן לפני כן. בטח אתם שואלים למה? רציתי להיות נקיה במחשבות, צלולה. לתת למחשבות לעוף ולא להגיע עם דעה מובנת וכך היה.

בואו נדבר על זה:

מי יודע מה זו כת? מהי בכלל? ואיך מקום סגור, שלרוב אפל, מוגדר ככת? איך המדינה רואה בכת מעשה פשע? או איך נשים וילדיהן אמורים להיות חופשיים, לעשות כרצונם – למרות שהם גרים יחד, כמה נשים וגבר אחד שהוא מנהיג כריזמטי.  הוא מבטיח להן עולם יפה יותר והגשמה עצמית – זו השליטה!

הכל צפוי והרשות נתונה או נטולה:

אז זהו, זה לא ממש מדויק. זו לא בדיוק בחירה  שנתונה בידיהן. חופש ההחלטה, במקרה זה, הוא שיפוע תלול לנפילה חדה, תוך כדי הליכה על חבל דק. בישראל כיום קיימות  כ-150כתות ובהן אנשים שנישבו לתוך עולם אחר, שמעולם לא הכירו, ע"י שליטה במוח שלהם, בצורה אבסולוטית ולהתנתק מן העולם כשאין להם יכולת להיאבק ולצאת ממנו.

צילום: תאטרון גושן

ההצגה נכתבה לאחר החשיפה בערוץ 12 של הסיפור המזעזע של גואל רצון. הוא יצר כת משל עצמו  עם 21 נשים וילדיהן. השליטה על המוח הייתה אבסולוטית דרך פחד וחוסר יכולת לצאת משם. הנשים שחיו אצל גואל ובחרו לגור עימו, הן לא אותן נשים כנועות, עניות, מצב סוציו-אקונומי נמוך, שאנחנו חושבים, שהן נקלעו למצב נפשי נמוך. אלה הן סטיגמות. אותן נשים שנשלטות ע"י המנהיג, הן  חזקות, בעלות קריירה, שפשוט דרך שטיפת מוח, נקלעו לסיטואציה ונשאבו לתוך מערכת הזויה שהפחד וחוסר האונים שולט.

גיא הירש ואייל היינה גלי:

לאחר חשיפת הכת הניעו את המצברים, קיבלו השראה והחלו במשימה לכתוב מחזה דרמתי, להעלות את שיח הציבורי בנושא ולנסות, דרך המחזה, לבלום את הבעיה. ההצגה מעלה למודעות את הנושא ומנסה דרך הנוער, ליצור כתיבה ויצירה, כך שהשפה תהיה בגובה העיניים של הנוער היום.

צילום: תאטרון גושן

ההצגה:

נכתבה והוכנה לפני כ – 3 שנים. אז כמובן הגיעה הקורונה, ששיבשה את התהליכים, כמו כל דבר אחר שקרה וכיום הועלתה הפרמיירה ולאחר מכן דיון בנושא תוך כדי הבאת אחת הנשים של גואל רצון לשמוע את מה שקרה.

הסיפור בהצגה:

מסופר על נערה בשם ירדן, בת 16 וחברתה  ליבי שהכירה אותו  דרך האינסטגרם. ליבי פגשה שם גבר העוסק ברוחניות, משם למדה משפטי מפתח על עולם והחיים. שתי החברות נסעו יחדיו לתל אביב, בכדי להכירו. במבט ראשוני ירדן חשה את הצורך ללמוד את קיום ומהות החיים הפנימיים באדם ומצאה את עצמה נמשכת בתת מודע אליו. לדעתה הוא יגשים את חלומה. היא אינה חוזרת לביתה והחלה במסלול חדש של חיים. הגבר, עמנואל, שולט ברגשותיה ובמוחה, יוצר בנפשה וברוחה דרך שטיפת מוח. כתוצאה מכך היא בורחת מביתה לנגד עיניה של אמא שלה. ירדן נשאבת לעולמו של עמנואל והופכת להיות שפוטה שלו, מקבצת נדבות עבורו, ישנה על הרצפה, מקבלת אוכל מתוקצב רק במידה והצליחה לספק את רצונו, הוא מרעיב אותה ומסביר שהכול  לטובה ועליה לשכוח את עברה ומשפחתה. החלום הופך לסיוט ולאלימות.

ליבי חברתה ואמא של ירדן מנסים להציל אותה. רגשות אשם גואים בליבי והיא מוצאת אותה ברחוב, אך ירדן מסרבת בתוקף להכירה. עמנואל מתעלל בירדן ומספח עוד אנשים עימו. הוא מעניש אותה וכולא אותה בחדר במשך תקופה ארוכה. הוא מנצל אותה וגורם לה לגנוב את הכסף של אביה, למען מטרה טובה, לעזור לנזקקים. היא מצליחה לגנוב מאביה את הכסף, עם אחת הנשים מהכת. בזמן הגניבה היא נחבלת ברגליה, מגיעה באפיסת כוחות לבית של עמנואל, לאחר שהייתה עמו כשנה. היא מתחילה לחבוט בו ולהתנגד לו. ירדן מתקשרת לאמא שלה ומצליחה לצאת מהגיהינום.

המציאות וההצגה נפגשות:

ירדן החלה לכתוב ספר ולהרצות לבני נוער על סיפורה המר. משחק בגובה העיניים, ברור, עכשווי, המתאים לתקופה זו.

בסיום ההצגה אני עולה במדרגות וכולי מחשבות תוהות, עד כמה אנחנו צריכים לדאוג לילדינו! הסיוט שירדן עברה, יכול לקרות בכל משפחה. תפקידנו כהורים לפקוח עיניים ולראות האם חלים שינויים בילדינו ולטפל בהם במידית.

הצגה נפלאה עם מסרים מעולמנו החדש.

מחזה: גיא הירש ואיל היינא גלי

בימויי: נתן דטנר

שחקנים: יהודה נהרי, אודיה ירון, מורין אמור, ענת פדרשניידר

תאטרון גושן