עמוד הבית » מוטל שירים תיאטרלי שעתי או יותר – תיאטרון קליפה

מוטל שירים תיאטרלי שעתי או יותר – תיאטרון קליפה

צילום: נעמה משיח כהן
בספרו "פרידה מברלין", כריסטופר אישרווד מתאר את ברלין בימים שבהם מתחילה התמוטטות הדמוקרטיה הגרמנית. ספרו היווה השראה למיוזקל ולסרט האלמותי של הבמאי בוב פוסי – "קברט".

הסרט ממחיש באופן ציורי את הדקדנס, הניוון ואת הקריאה של מנחה הקברט לאורחים – "השאירו את הצרות שלכם בחוץ", אל מול מה שמתחולל ברחוב  – וזו ההשתלטות הנאצית האולטרה שמרנית.

"מוטל שירים תיאטרלי שעתי או יותר", הוא הצגת קברט נפלאה, של פרויקט "עבודת כפיים" של תיאטרון קליפה. קליפה, נוסד כתיאטרון תנועה חזותי, בידי האמן המנוח דמיטרי טולפנוב, יחד עם עידית הרמן, המנהלת האמנותית, כשהשניים, יצרו בסיס לתיאטרון טוטאלי, כזה המזכיר לעתים את ראשיתו של התיאטרון הקדום, והמקהלה בדרמה היוונית – זו המדקלמת, רוקדת, ומגיבה – מעלה את קולו של המצפון של גיבור הדרמה היוונית.

צילום: נעמה משיח כהן

ואכן, כל עוד "מוטל שירים" ותיאטרון קליפה קיימים, אנחנו יכולים להיות בטוחים שעדיין יש דמוקרטיה. שעדיין מדינת תל-אביב, בועטת, סוערת, מציבה מראה בלתי מרוטשת אל מול פנינו כחברה.

הטקסטים של קרנית, נגינת הבס והעיבודים של רונית שחר והנגינה של אלעד שודלר ויפתח לוי הם בעיטה בישבן ואגרוף בבטן. המוסיקה הקודרת מאוד אפקטיבית, בעיקר משום שהיא לא מסיחה את הדעת מן הטקסט אלא מניחה לטקסט להתיישב עליה. הסיטואציה המחתרתית של מועדון הז'אן ז'ק, בבניין הישן ברחוב שונצינו 17 בתל אביב, מזמינה התעניינות סקרנית בשמו של הרחוב.

צילום: נעמה משיח כהן

משפחת שונצינו, משפחת מוציאים לאור, החזיקו וניהלו את בית הדפוס העברי הראשון, ונטלו את שם משפחתם מן העיר סונצינו באיטליה, בה מצאו מקלט, כיהודים אשכנזים אשר גורשו במאה החמש עשרה מבווריה. שמם נודע למרחוק ובשנות העשרים למאה העשרים, נוסדה בברלין של אישרווד "חברת שונצינו של ידידי הספרים היהודיים" כביטוי של היות היהודי, איש המילה הכתובה. ב 1937 פורקה האגודה לאחר עליית הנאצים לשלטון, ומכאן בחזרה לפרידה מברלין של אישרווד, שלא יכולה להיות יותר חיה ובועטת מאשר במועדון הז'או ז'אק ברחוב שונצינו בתל אביב של 2022, עם חוק האזרחות שמשחיר את דפי ההיסטוריה של החברה הישראלית שהיה לה חלום גדול שהשתבש, הכהניסטים בכנסת ותיוגם של התל-אביבים שהולכים לקברטים, כ"שמאלנים בוגדים".

צילום: נעמה משיח כהן

ואם הפלגתי באסוציאציות, התנצלות כנה. קברט, לא יכול שלא לגרום להפלגה כזו, ולא יכול להיוותר נטול הקשר -תרבותי, היסטורי, ישראלי ויהודי.

מופע נפלא – לכו לראות!

טקסט, לחן, ביצוע: קרנית
עיבודים, הפקה מוסיקלית ונגנית אורחת (בס!): רונית שחר
ליווי אמנותי, תנועה ועיצוב תלבושות: עידית הרמן
גיטרה ולופר: אלעד שודלר
קלידים: יפתח לוי
סאונד ותאורה: אפיק פלג- ז'אן ז'אק
שירים נוספים: מירי בן שמחון, איילת נאור

מופעים נוספים:
20 באפריל
16+17+ 9 במאי
מיקום- שונצינו 17

אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה