עמוד הבית » בלעדי: בראיון אישי עם סוהיל זיידן, שומר היערות של המדינה "כי האדם עץ השדה"

בלעדי: בראיון אישי עם סוהיל זיידן, שומר היערות של המדינה "כי האדם עץ השדה"

צילום מערך הסברה קק"ל
מוכנים לחידון לאומי? עד כמה אתם פטריוטים? מי הציפור הלאומית, החיה הלאומית והפרח הלאומי של ישראל? את התארים הנחשקים קטפו הדוכיפת, הצבי והכלנית. כנראה שזה הזמן לבחור גם את העץ הלאומי שלנו.

סוהיל זיידן, שעובד כבר 32 שנים בתור האגרונום ופקיד היערות הראשי של קק"ל, סיפר לנו על התחרות המיוחדת."אנחנו נמצאים היום בעידן של שינוי אקלים עולמי ואחד הדברים שאמורים לתת מענה לכך הוא נטיעת כמה שיותר עצים. קק"ל היא היערן של המדינה-  היא נטעה קרוב ל-250 מליון עצים מאז שהחלה לייער את הארץ. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמאז הקמתה בשנת 1948 יש בה יותר עצים מאשר שהיו בה לפני שהוקמה. בישראל יש עצים בני מאות ואלפי שנים".

אלפי שנים?!

"כן. עץ יכול לחיות אלפי שנים כל עוד אין בו פגיעה פיזית. עץ הוא סמל לטבע ולכן אמרנו שמן הראוי שיהיה עץ לאומי למדינה. בקק"ל נוטעים בסביבות 250 מיני עצים ולכן היו הרבה הצעות איזה עץ צריך להיות העץ הלאומי. החלטנו לאפשר לציבור לבחור מבין שבעה מינים: ברוש, אלה, זית, אלון התבור, אקליפטוס ותאנה".

צילום מערך הסברה קק"ל

למה דווקא אותם?

"כל העצים האלו הם עתיקים, גדלים בארץ ומקומיים, חוץ מהאיקליפטוס שהגיע לארץ ונטעו אותו פה באופן מכוון. הוא חשוב מבחינה היסטורית וליווה את ההתיישבות מאז תחילתה כי עזר לייבוש ביצות. לעצים יש גם סמליות: הזית נמצא ברוב סמלי המדינה, הוא עתיק יומין ובחפירות מקומיות נמצאו בתי בד וחרצנים של זיתים. לאלון התבור יש עדויות שהוא גדל אלפי שנים בארץ. האלה גם נמצאת בארץ מאז ומעולם: יש עץ אלה עתיק ביותר בעמק קדש בגליל העליון. בנוסף, נמצא עץ אלה עתיק ליד קבר ר' חנינא בן דוסא ביישוב עראב שבגליל העליון- הדבר משמש כעדות הסטורית של כמעט 2000 שנה שהעץ קיים כי ר' חנינא בן דוסא נקבר מתחתיו".

צילום מערך הסברה קק"ל

איך הציבור יכול להחליט על העץ המועדף עליו?

"קק"ל הפיצה במערכת הדיגיטלית הצבעה ממוחשבת שנעשית דרך האתר של קק"ל וכל אחד יכול להצביע לעץ שהוא רואה לנכון".

לכבוד מה הפרוייקט נעשה?

"קק"ל נוסדה בשנת 1901 והשנה נציין 120 שנים להיוולדותה, ומה יותר טוב מלחגוג לה עם עץ לאומי? היא מזוהה עם התיישבות וקרקעות ומן הראוי שלמדינה יהיה את העץ הלאומי שמסמל את הסביבה, האקלים והחקלאות, ואת קק"ל שייסדה את החקלאות וגאולת הקרקעות בארץ. מגיע למדינה שיהיה לה עץ לאומי שמסמל מדינה שכאשר קמה לא היו בה כמעט עצים משום שהעות'מאנים ביצעו כריתות המוניות של  יערות לצורך תעשיית העסקת קיטור הרכבות. כיום יש החזרת עטרה ליושנה- לפני 48' המדינה הייתה שממה, וכיום יש הרבה ירוק, יערות ועצים וזו גאווה למדינת ישראל".

יש לך העדפה לעץ מסויים?

"אני יערן ואוהב את כל העצים. הלב אומר ללכת לכיוון האלון, המוח אומר לכיוון הזית. כל עץ הוא חשוב ויש לו את המעמד הראוי לו, ולכן אני מעדיף לחכות לבחירת האזרחים ולראות איזה עץ ייבחר. עכשיו הנושא של העצים הוא בוער- בעידן של שינוי אקלים צריך לטעת כמה שיותר עצים. מתחת לכל עץ יש שינוי מיני אקלים, ומתחתיו יש פחות מעלות מאשר מחוץ לעץ. ביישוב עם הרבה עצים המיקרו אקלים שונה לגמרי. אני עדים לתופעות שינוי אקלים שנוצרה אחרי שקק"ל נטעו יותר עצים בנגב: התחיל לרדת יותר גשם באזור מאשר לפני 100 שנים, והכל בזכות העצים. העץ לוקח את הפחמן ומייצר חמצן, ובעצם ללא עצים אין חיים".

צד ימין סוהיל זדיין
צילום מערך הסברה קק"ל

איחול לכבוד ט"ו בשבט?

"אני מקווה שהקורונה תחלוף כמה שיותר מהר ונחזור לשגרה הרגילה, לשרת את הציבור בפארקים הלאומיים, לטעת עצים ובעיקר לשקם את המערכות האקולוגיות".