עמוד הבית » הורות חושבת קדימה: על שגרת מלחמה ו"אפקט החממה"

הורות חושבת קדימה: על שגרת מלחמה ו"אפקט החממה"

צילום: pexels
כולם מדברים על שגרת מלחמה ועל החשיבות להחזיר את הילדים לשגרה. האומנם אנחנו צריכים להחזיר את ילדינו בדיוק לאותה שגרה? או שמא צריך רגע לבחון את הדברים לעומקם?

כשאנו מדברים על שגרה, צריך להבחין בין שגרה של מסגרות חיצוניות לשגרה הביתית. מכיוון שסביר להניח שלרובנו אין שליטה על התוכן שילדנו נחשף אליו מחוץ לבית במסגרות השונות, המלצתי שבכל הנוגע לשגרה הביתית נעמיק במחשבה ונצא כמה שיותר מהשגרה היומיומית השגורה בביתנו בימים כתיקונם. אם יש זמן לשינוי ואתם רוצים שינוי או רוצים להעצים ולחזק את הקשר עם הילדים, לא תמצאו זמן שיותר מתאים לכך, וזמן שהם הכי זקוקים לכך.

לשיטתי, כל מה שנוגע לשגרה הביתית, צריך להתחיל  ו/או להמשיך לפעול בסטטוס של "הילוך גבוה במיוחד". השגרה החיצונית לעיתים יוצרת אשליה שהכול בסדר, ולא כול הילדים מסתדרים עם הניגודיות הזו, כי הכול עדיין לא בסדר בכל כך הרבה מובנים, גם אם נדמה לנו לפעמים שהילדים זורמים כי הם חזרו לפעילות, הם בעצמם לא תמיד יודעים איך הם מרגישים, כי המסגרות החיצוניות לא בהכרח מספקות להם את הפלטפורמה המתאימה להבין, להכיל ולעכל את המציאות כפי שהיא. יתרה מכך,  הילדים גם מביאים איתם לתוך שגרת הבית את כל המידע שהם נחשפים אליו מבחוץ, מהחברים, מצוותי חינוך, מהרשתות החברתיות, כל מידע שקיבלו תלוי בפרשנות של מי שסיפק אותו והוא לא תמיד מונגש בצורה הכי נכונה עבורם. למשל לשמוע על עוד חייל שנפל בקרב כדרך במהלך הלימודים או לצפות בסרטון קשה שחבר שלח, או לשמוע מהמורה עדכון על החיילים בשטח, בלי לנהל שיח מעמיק על כך, זהו לא מצב נורמלי זוהי שגרה מדומה, כי היא מנרמלת את המציאות ולא מאפשרת מספיק עיבוד רגשי של כל המידע שהם מקבלים, ושגרה כזו יכולה לתעתע גם אותנו ההורים.

צילום: pexels

 

ולכן תפקידנו כהורים שחושבים קדימה היא להיות עם היד על הדופק  עבור ילדנו, עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. ולפעול למען הגברת "אפקט החממה" בבית במובן החיובי שלו. הווה אומר, לעלות את רמת החום והאהבה בכל דרך ואמצעי, לעלות את כמות החיבוקים, להגדיל את כמות המילים הטובות שנאמרות במרחב המשפחתי, להקצות עבורם כמה שיותר זמן איכות על כל המשתמע מכך, זמן שהוא בלי הסחות דעת, מסכים וניידים.

אציע כאן כמה הצעות לפעולות אקטיביות שמעלות את "אפקט החממה" בבית לתקופות קשות ובכלל, אני קוראת להם פעולות שמח"ה: הכוללות שיחות, משחקים, חיוכים והודיה. ככל שנתמיד בפעולות אקטיביות אילו, נרגיש את התוצאות בטווח הקרוב וגם לטווח הארוך בשיפור תחושת הבטחון והחוסן המשפחתי.

שיחות – צרו שיחות יזומות

צרו במכוון רגעים לשיחות יזומות עם הילדים לפחות פעם ביום. בשיחות מומלץ לשאול שאלות מסוגים שונים על מנת שתוכלו לדעת מה הם חושבים ומרגישים בנוגע לדברים ששמעו עליהם או נחשפו אליהם, ואיך המידע הזה פוגש אותם בחיים האישיים שלהם.

אם הילדים חשופים לרשתות החברתיות, בררו איתם במה הם צפו? האם הם ראו סרטון שזעזע אותם? האם הם ראו משהו חריג, האם הם מבינים את מה שהם ראו? וודאו שהם צופים רק בתכנים שמתאימים לגיל שלהם. לפחות פעם ביום שאלו את  הילדים איך הם מרגישים ולא משנה באיזה גיל הם, ואל תסתפקו בתשובה של משפט עם מילה אחת, כיף, סבבה או בסדר. נסו לדלות מהם כמה שיותר מידע, זה הזמן לחפור ולשאול הרבה שאלות, תגלו סקרנות, תתעניינו במה הם למדו היום בגן או בכיתה, דרך המידע הזה, שאלו שאלות והגיעו לעיקר, אל תוותרו להם, שוחחו איתם כמה שיותר על מחשבות ורגשות.

צילום: pexels

משחקים – גלו את חדוות המשחק

אין כמו משחקים משותפים להגברת "אפקט החממה" הביתי, המשחק המשותף מזמן לכם הנאה משותפת, נושאי שיחה חדשים, צחוק ואתנחתא מטרדות היום. תהיו יצירתיים עם המשחקים, יש מלא סוגים, פאזלים, משחקי קופסה, קלפים, משחקי חשיבה, משחקים מאולתרים, משחקי חצר, משחקי ילדות של פעם, הכול הולך.

תנו לילדים הרגשה שאתם נהנים מהמשחק לא פחות מהם, זה לא שאתם משחקים כי אתם חייבים, אלא אתם משחקים כי אתם נהנים לא פחות מהם. בחרו במשחקים שגם לכם כיף לשחק, כול עוד תשחקו איתם בגובה העיניים, ההנאה תהא מובטחת לשני הצדדים. אם משחקים משותפים הם לא חלק מהשגרה שלכם, אמצו אותה בחום, אפשר לרחום ילדים בכל גיל להצטרף למשחק משותף, אם  תראו לילדים שאתם מחויבים לכך ונהנים מכך הם יחברו אליכם. תגלו שזמן משחק קבוע פותח בפניכם אפשריות חדשות של דינמיקה משפחתית חמה ומחברת.

צילום: pexels

חיוכים- פזרו מהם כמה שיותר

חיוך הוא הלך רוח, שאתם מחייכים אל הילדים שלכם למרות העצב, הקושי והתסכול, אתם מעניקים להם נחמה באופן לא מודע, אתם משדרים להם שהכול בסדר איתכם, שהכול בבית. ילדים זקוקים לראות את ההורים כמקור לשאוב ממנו רוגע ובטחון,  שאתם מחייכים אליהם אתם מלמדים אותם באופן עקיף גם על חוסן נפשי. חיוך שיוצא מהלב תמיד יגרום לצד האחר הרגשה טובה יותר, וזהו הרי תפקידנו לגרום לילדים שלנו להרגיש טוב יותר.

ומה קורה עם הילדים שלכם לא מחייכים אליכם בחזרה? היו יצירתיים, דגדגו אותם, תעשו להם פרצופים, חבקו אותם בסוף תצליחו לחלץ גם מהם חיוך.

צילום: pexels

 

הודיה – עזרו לילדים ללמוד להעריך את הטוב

הודיה מעניקה לנו פרספקטיבה מרגיעה, ככל שתתנו להודיה נוכחות בשגרה הביתית תעזרו לילדים לשפר את מצב רוחם.   מצאו את הדרך המתאימה למשפחה שלכם לסגל הרגלים ופעולות חדשות שנותנות ביטוי לדרכי הודיה. עם ילדים צעירים ניתן לערוך תפילת תודה לפני והשינה ולשלב אותה עם הרגלי השינה, עם הילדים הגדולים יותר, אפשר לשוחח על כך במהלך ארוחת הערב, תוכלו גם לנהל רשימת הודיה משפחתית משותפת ולתלות על המקרר. חשוב שתשתפו את הילדים גם בדברים שאתם מודים עליהם בתקופה זו.

צילום: pexels

 

אסיים בסיפור זן קצר על סבתא חכמה מאוד, ששמרה על נכדתה ורצתה ללמד אותה שיעור על החיים. כשביקשה הנכדה לאכול משהו, אמרה הסבתא "הנה קמח אשפוך לך מעט לקערה.", אמרה הנכדה: "סבתא מה קורה לך, אי אפשר לאכול קמח ככה תכאב לי הבטן." אז הסבתא הציעה לה לאכול את אבקת האפייה, אמרה הנכדה: "סבתא את לא מדברת בהגיון היום, אי אפשר לאכול ככה אבקת אפייה", אז אולי תרצי לאכול ביצים טריות או אבקת קקאו? שאלה הסבתא. אמרה הנכדה: "סבתא כל המוצרים האלו לא ראויים כלל למאכל!" אמרה הסבתא: "את צודקת נכדתי, אבל דעי לך שהחיים שלנו הם ככה. הרבה פעמים אנחנו מקבלים טעימה ממרכיב לא אכיל, אך עם המינון הנכון והערבוב הנכון, נוכל לאפות עם המרכיבים הללו עוגת שוקולד טעימה, מנחמת ונימוחה בפה."

כך גם חיינו, גם אם יש פעמים שאנו מתמלאים  ב"מרכיבים" עצובים, כואבים וקשים שאיננו מסוגלים לעכל רגשית, בעזרת המינון הנכון של המידע, הערבוב הנכון, החום והאהבה, נוכל ליצור חממה משפחתית חמה ותומכת. כשאנו קשובים לילדים שלנו, ומעניקים להם הכי טוב שאנחנו יכולים, שיחה טובה, מגע אוהב, מילים טובות, חיוך מאיר עיניים, ומסבירים להם על החשיבות שיש בהודיה בימים קשים, אנו מלמדים אותם שני שיעורים חשובים לחיים והם היכולת לשמוח בחלקנו, גם שהדברים הם לא כמו שאנחנו רוצים או מקווים שיהיו, ועל הכוח של החממה המשפחתית.

כלנית פילו, צילום: רונית לובצקי

 

כלנית פילו, A..M, מתמחה בייעוץ והדרכת כלים לטיפוח מיינדסט חיובי עבור ילדים ומשפחות, ומחברת הספר סוד המילים הקסומות.

ליצירת קשר: calanit@maagalim-m.com

לאתר: www.maagalim-m.com