עמוד הבית » לבושים בגאווה – מבני תפארת ישראל בצבעי הדגל כחול לבן

לבושים בגאווה – מבני תפארת ישראל בצבעי הדגל כחול לבן

בית קפה עמליה, צילום: יהודה סובול
הכחול בדגל הלאום מסמל את השמיים וביהדות הוא משמש כסימן לטוהר ושמימיות עבור העם והמדינה. צבע הכחול מסמל גם את השמיים, את המים, מרגיע ומפיג מתחים ואפילו יעיל נגד עין הרע.

בנוסף, צבע הכחול מסמל את צבע הטלית היהודית המסורתית, ומייצג את הקשר העמוק למסורת ולמורשת היהודית העתיקה. זהו צבע הרוחניות, הנצח והאמונה. לצד צבע הלבן מייצג את הטוהר, השלום והתמימות. הלבן משקף את התקווה והשאיפה לחיים של שלום וצדק. שילובם כחול ולבן במדינת ישראל מבטא את הרצון לשלב בין המסורת העתיקה לבין העידן המודרני, לחבר בין הקודש לחול, ולהפגין כבוד לערכים יהודיים מושרשים לצד חתירה לשלום וצדק ומסמל את הזיקה העמוקה לארץ ישראל כמולדת היהודית ההיסטורית, ואת התקווה לשגשוג ולהגשמה במדינה ריבונית.

השיר "כחול ולבן זה הצבע שלי" מ- 1969 שנכתב על ידי ישראל רשל ממינסק שבברית המועצות לשעבר- נתן ביטוי לגעגועי יהדות ברית המועצות לארץ ישראל. כשאומרים "תוצרת כחול לבן"- ברור שהכוונה לתוצרת שיוצרה במדינת ישראל.

  1. בית קפה עמליה– עם הדלתות הכחולות היוונית שלו. נמצא בכרם התימנים ליד שוק הכרמל בת"א. אזור מתחדש של בתי קפה, מסעדות ובארים.
  2. מגדל הכשרת היישוב– בני ברק. כחלק ממתחם הסיטי של העיר בני ברק. מגדל בן 40 קומות. גווני הזכוכית הכחולים של חלונות המשרדים משתלבים עם המסגרות הלבנות בין הקומות. השמים הכחולים והעננים החורפיים הלבנים מוסיפים את שלהם..
מגדל הכשרת הישוב, צילום: יהודה סובול

 

>>> לחבק את הפחד שמהווה כשער לצדדים היפים של החיים

3. בית עמנואל –  ברח' אאורבך 8 ת"א במושבה האמריקאית- גרמנית בין פלורנטין ויפו בתל אביב. נבנה בשנת  1866 ע"י מתישבים נוצרים             אמריקאים שבאו לכאן כדי להכין את הארץ לגאולה ונטשו כעבור כשנתיים ונרכש ע"י הטמפלרים שישבו אז בארץ. בשנת  1895 שימש                 כמלון הפארק ובשנת 1898 התארח בו קיסר גרמניה וילהלם השני. הבניין שתמיד היה צבוע בכחול ולבן שימש את צה"ל עד 1954.                     ולאחר מכן שימש בין היתר כבית חולים, בי"ס לבנות, מלון וכיום הוא משמש אכסניה ומוזיאון להיסטוריה של המושבה.

בית עמנואל, צילום: יהודה סובול

4. מגדל המידטאון תל אביב– חלק משורת מגדלים חדשים שהוקמו על מתחם תנובה המיתולוגי ממערב לנתיבי איילון.מעטפת הזכוכית                   הכחולה של מגדל המשרדים היפה מאפשר השתקפות של השמים הכחולים והעננים שבשעות מסוימות ובזויות מסוימות, כאילו יוצאים                 מתוך המגדל..

מגדל מדטאון ת"א,  צילום: יהודה סובול

 

5.הקיוסק ברחוב לילינבלום תל אביב– ממש כחול לבן של יוון. כחלק משכונת הבורגנות הישנה של העיר ת"א. הוא מהווה חלק מהנוף                   האופייני של השכונות הוותיקות בעיר ומזכיר את האופי הייחודי של תל אביב הוותיקה.

קיוסק, צילום: יהודה סובול

 

6. שכונת נוה צדק תל אביב-  ההיסטורית משנה פניה כל הזמן אבל הכחול לבן נשאר הגוון השולט על הבתים שרובם שומרים על האופי                  הים תיכוני של השכונה. הבתים בסגנון הבינלאומי: בשנות ה-30 וה-40 כיום התווסף לנוף השכונה סגנון הבינלאומי המודרני, עם בתים                 קובייתיים ומינימליסטיים יותר. הרחובות הצרים והסמטאות היוצרים אווירה כפריית אשר מוסיפים לקסם הייחודי של השכונה.

נוה צדק, צילום: יהודה סובול

 

  1. גשר יהודית החדש (גשר יצחק נבון) תל אביב – גשר להולכי רגל מעל נתיבי איילון, שמקשר את שכונת מונטפיורי במערב ושכונות ביצרון ושארית ישראל במזרח. הכחול של מגדלי המשרדים ברקע והלבן הבוהק של צינורות הגשר הענקיים. העננים האפורים בשמים משמשים תפאורה מושלמת.
גשר יהודית, צילום: יהודה סובול

 

8.סוכת המציל הכחולה בחוף זיקים – הים הכחול המרגיע בימים טובים יותר. חבל שלא היה מי שיציל את מי שהיה בבוקר השביעי                         באוקטובר על החוף.

סוכת המציל, צילום: יהודה סובול

 

  1. פרויקט HYP –  ליד מתחם הדן דיזיין בבני ברק. מגדל בעיצוב מיוחד המתנשא לגובה של 47 קומות שמתחילות רחבות ונעשות צרות ככל שעולים למעלה. קומת מסחר ומעליה מגדל משרדים. המעטפת המיוחדת מאפשרת לשמים הכחולים להשתקף מבעד לזכוכיות .גם כאן העננים הלבנים מרכיבים את הכחול- לבן שלנו.
פרוייקט HYP צילום: יהודה סובול

 

10.פארק העסקים עזריאלי חולון– קירות המסך הכחולים של הבניין הדרומי מתמזגים עם פסי הרוחב הלבנים של הבניין הצפוני.                              ההשתקפות יוצרת תחושה של מיזוג בין הכחול והלבן של שני המבנים.

פארק עסקים עזראלי, חולון צילום: יהודה סובול

 

מאת הצלם יהודה סובול