עמוד הבית » משמעות הביטוי "קח לפי הצורך"- וודאו שאתם מבינים את הנחיות הרופא

משמעות הביטוי "קח לפי הצורך"- וודאו שאתם מבינים את הנחיות הרופא

צילום:pexels
כידוע, קיימת חשיבות רבה להבנה מדויקת של אופן נטילת התרופות. לצד תרופות המיועדות לנטילה יומיומית, קיימות גם תרופות אחרות המיועדות לנטילה רק כאשר מופיע סימפטום ספציפי, כגון כאב או בעיות שינה. במקרים אלה, הוראות השימוש יכללו ביטוי כגון "ניתן ליטול לפי הצורך". עם זאת, הוראה זו אין פירושה שניתן ליטול את התרופה שוב ושוב עד להיעלמותם המוחלטת של התסמינים.

במהלך אחד הייעוציים שנערכו ע"י המומחים של My Medic , המטופל דיווח שנטל תרופה בשם לורזפאם בהתוויה של השריית שינה. ההוראות על גבי האריזה ציינו שיש ליטול טבליה 1 באופן פומי בשעות הערב כנדרש. המטופל אכן נטל את התרופה על-פי צרכו. אך כאשר ניגש לבית המרקחת, על מנת לרכוש חפיסה חדשה, הרוקח גילה שהמטופל הבין את ההנחיה באופן שגוי. המטופל חשב שההנחיות אפשרו נטילה של מספר טבליות בבת אחת- בהתאם לצורך ובהתאם לקושי בהרדמות. כלומר המטופל הבין שהוא יכול ליטול מספר טבליות בכל לילה על מנת להירדם. לעומת זאת, הרופא התכוון לכך שהמטופל ייטול טבליה אחת ללילה ורק אם הוא מתקשה בשינה.

צילום:pexels

למרבה המזל, במקרה שלנו המטופל לא נפגע מנטילה של המינון המוגזם. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי נטילה של מינוני יתר עלולה להוביל לנזק חמור או אפילו למוות. במקרים בהם איש צוות רפואי מנחה אתכם לקחת תרופות "לפי הצורך", וודאו שאתם מבינים את משמעות ההנחיה. המשמעות המדויקת של "לפי הצורך" עשויה להיות שונה עבור אנשים שונים ועבור תרופות שונות.

ל-My Medic מספר המלצות שיעזרו להבין טוב יותר את משמעות הוראת ה- "לפי הצורך" ולמנוע את הסיכונים הכרוכים בנטילה שגויה של תרופות:

  • ראשית, וודאו שאתם מבינים את הסיבה לנטילת התרופה ואת התסמין בגינו היא ניתנה.
  • בררו את מספר יחידות המינון (טבליות/ קפליות/ טיפות/ שאיפות וכד') שניתן ליטול בכל פעם.
  • וודאו שאתם מודעים לתדירות בה ניתן לקחת את התרופה.
  • בררו מהי הכמות המקסימלית של תרופה שניתן ליטול בכל יממה.
  • לפעמים, ההוראות לתרופה עשויות לכלול הנחיות לנטילה קבוע לצד הנחיות לנטילה "לפי הצורך". וודאו באילו מצבים התרופה מיועדת לנטילה קבועה ובאילו מצבים ניתן להשתמש בה "על פי הצורך"
  • בקשו הוראות בכתב עם הנחיות ברורות
  • במידה והתרופה שאתם נוטלים "לפי הצורך" לא עוזרת ולא משפרת את הרגשתכם, אל תיקחו יותר ממה שרשם הרופא. גשו לרופא המטפל והתייעצו בנוגע להמשך הטיפול או לחלופה הולמת.
צילום:pexels

מאת:  ד"ר סאשה ז'וראט, רוקחת קלינית מצוות הרוקחים של My-Medic

" לייעוץ תרופתי אישי ניתן לפנות לחברת" My-Medic – המרכז לייעוץ תרופתי" ,  דרך האתר www.mymedic.co.il