עמוד הבית » תאריכי תפוגה של תכשירים תרופתיים

תאריכי תפוגה של תכשירים תרופתיים

צילום:pexels
תאריכי תפוגה של תכשירים תרופתיים, לרבות תכשירים צמחיים ותוספים, הינם בעלי חשיבות רבה. בעוד שתרופות רבות תשמורנה על יעילותן פרק זמן לא מבוטל לאחר חלוף תאריך התפוגה, תרופות אחרות תאבדנה את השפעתן ואף תתפרקנה לכימיקלים מסוכנים. לכן, מטעמי בטיחות, תמיד עדיף להחליף מוצרים שפג תוקפם.

בתי המרקחת נדרשים לוודא שכל התרופות המוצעות למכירה, הן במרשם והן ללא מרשם, הינן בתוקף. במקרים בהם אתם רוכשים תרופה שתשמשנה אתכם לעיתים רחוקות, בדקו את תאריך התפוגה- על מנת להימנע מקניית כמות גדולה של תרופה שיפוג תוקפה טרם ניצולה.

צילום:pexels

להלן מספר הצעות של My Medic לבדיקה וניהול נכונים של תאריכי תפוגה של תרופות:

  • חפשו את תאריך התפוגה בצד האריזה, בתחתית הבקבוק או בקצה הצינור. שימו לב שלא להתבלבל בין תאריך התפוגה למספר אצווה (מידע על סדרת הייצור המופיע כסדרה של ספרות ואותיות).
  • תאריך התפוגה עשוי להופיע במספר אופנים: MMM-YY, MM-YY, MM-YYYY, YYYY-MM, או YYYY-MM-DD, כאשר M מתייחס ל- "חודש",Y מתייחס ל- "שנה" ואילו D פירושו "יום".

חשוב לציין כי החודש יכול לבוא לידי ביטוי גם כמספר וגם כקבוצת אותיות; לדוגמה, 01, JA ו-JAN כולם מציינים את חודש ינואר.

צילום:pexels
  • במקרים בהם מוצגים רק השנה והחודש של תאריך התפוגה (ללא ציון היום), תאריך התפוגה בפועל הוא היום האחרון של החודש המוצג.
  • בדקו את ארון התרופות באופן שוטף או לכל הפחות מדי שנה וסלקו את התכשירים שפג תוקפם.
  • בדיקת תאריכי תפוגה חשובה במיוחד עבור תרופות המשמשות לטיפול במצבים חמורים או מסכני חיים כגון זריקת אפינפרין (למשל, EpiPen) המיועדת לטיפול באלרגיות מסכנות חיים.
  • החזירו את כלל התכשירים שאינם בשימוש, לא רצויים או אלה שפג תוקפם לבית המרקחת. צוות בית המרקחת ידאג להשמיד את התרופות בבטחה.
  • במידה והתרופה נארזה מחדש בבקבוק/ שקית נייר (למשל כאשר המרשם נופק בחלקו) בקשו מהרוקח להוסיף את תאריך התפוגה לתווית שעל המארז החדש.

מאת: ד"ר סאשה ז'וראט, רוקחת קלינית מצוות הרוקחים של My-Medic

לייעוץ תרופתי אישי ניתן לפנות לחברת" My-Medic – המרכז לייעוץ תרופתי", דרך האתר www.mymedic.co.il או למייל office.mymedic.co.il