עמוד הבית » נשים מרצות אונליין: הכירו את תכלת גינס

נשים מרצות אונליין: הכירו את תכלת גינס

צילום תכלת גינס
סוכנות המרצים והאירועים 'נשים מרצות אונליין' גאה להציג את תכלת גינס – הסטנדאפיסטית החירשת הראשונה בישראל!

כל בוקר מ-'מיוט' גמור אני לוחצת 'ON' במכשירי השמיעה ומתחילה את הסיפור שלי שהוא: מצחיק, מרגש, מפתיע, מעורר השראה ובעיקר – צבעוני (נו מה, עם שם כמו תכלת גינס זה מתבקש:)). מוזמנים לחוות הרצאה שהיא שונה – לא מתאמצת ומקורית שתשאיר אתכם מלאי שמחה, מחבקים את החולשות שלכם יחד עם איזו בדיחה שוברת מוסכמות.

את תכלת פגשתי לראשונה בכנס תסריטאים, אני דיברתי על 'אמינות בסרטי ריגול', היא הייתה בקהל. בזמן שדיברתי, יש בחור עם מחשב נייד, והקליד כל מילה שלי. לצד המסך שהציג את המצגת שלי, היה מסך נוסף שהקרין את תמלול ההרצאה שלי. הרצאה מונגשת. המפגש השני היה וירטואלי. מצאתי אותה ברשתות החברתיות, וכך הגענו לראיון.

תכלת, ספרי לי אך הכול התחיל?

"אי שם בשנות ה- 20 שלי הלכתי למופע סטנדאפ מונגש לכבדי שמיעה ולחירשים. הייתה הנגשה גם בשפת הסימנים וגם בתמלול. אני לא מסמנת וגדלתי עם שומעים אז אני נעזרת בעיקר בקריאת שפתיים, אף פעם לא נהניתי בשלמות מהצגה או ממופע כלשהו, אפשר להגיד שגם בבית ספר לא בדיוק שמעתי בשיעור, כי מספיק שהדובר יזוז מעט ואני מפספסת מילה או אפילו הברה ומאבדת את כל ההקשר של הנאמר.

באותו מופע הצלחתי ליהנות מהסטנדאפ בשלמות, ככה על הבמה, לא רק בטלוויזיה (שם יש כתוביות, גם לא תמיד) והבנתי כל מילה ואיכשהו ישר קלטתי את כל הקטע של בניית בדיחה ואיך מחברים את הקהל לסיטואציה עם הפתעה וחיבור הסוף להתחלה.

צילום יעל בר כהן

עברו השנים קרה שהגעתי כחלק מהקהל לתכנית "צחוק מעבודה" שם הופיע ארז דרזנר, החלוץ, החירש שהופיע באח הגדול וראיתי את הבדיחות שכתבו לו. כבר אז חשבתי שאני גם יכולה לכתוב מצחיק בסגנון הזה. באותו ערב חזרתי הביתה וכתבתי לי בדיחות, ולאחר כ- 5 שנים (!!) היה לי קובץ וורד חמוד עם בדיחות וסיטואציות על השמיעה.

נקודת המפנה הייתה ביום שהבנתי שלא משנה כמה אנסה להדחיק – אני מתחרשת. אני בנאדם סופר חברותי ומבינה כמה התקשורת וחוש השמיעה חשוב ועיקרי בסביבה שלנו.

בתקופה ההיא הייתי בדיכאון עד שמצאתי את הקובץ והחלטתי לעשות עם זה משהו, כתרפיה. התחברתי עם סטנדאפיסט ותיק ומעולה בשם דניאל כהן שעזר לי להגיע לעולם הזה. חשבתי שאעלה פעם אחת, פעמיים, בשביל עצמי. מפה לשם עברה שנה וקלטתי שאני עושה את זה תוך כדי עבודה כמעט פעם בשבוע – עולה על במה פתוחה במועדון 'קאמל'. בן זיידל שהיה שם, כנראה זיהה אצלי משהו ומינף אותי. האמת שפשוט הייתי מעניינת וגם בוגרת יחסית. התחלתי עם הסטנדאפ בגיל 32. נחשב לגיל "עתיק" להתחיל בו.

לאחר זמן לא רב קראו לי לעלות ולהופיע מול נוער. הכנתי הרצאה קומית עבורם ואז פשוט התחילו להזמין אותי להופעות, מפה לאוזן. אחרי הסטנדאפ או ההרצאה המון אנשים היו ניגשים לשאול אותי שאלות על השמיעה, לשתף אותי, או סתם לבקש סלפי … תוך זמן מאוד קצר יצרתי הרצאה ייחודית גם למבוגרים, לחברות ולעובדים ויצאתי לדרך עצמאית."

מה בילדותך הוביל לבניה ותנופה של אישיות יזמית ?

"לא נתנו לי יחס מיוחד בילדות ואולי דווקא בזכות זה יצאתי, יצרתי לי עולמות פנימיים יצירתיים שנוחים לי ומקבלים אותי בהם. ,השלמתי לי בראש משפטים שלא מצליחה, לשמוע ונתנו פרשנויות משעשעות משלי לכל מיני סיטואציות."

מה משך אותך למקצוע? איך את יוצרת רלוונטיות?

"לא תכננתי לעשות מזה מקצוע, ככה יצא, היה ביקוש, מסתבר, אז באתי! ההרצאה שלי מדברת על התמודדות עם קושי. אני לא רק מצחיקה ומספרת על עצמי, חשוב לי גם לתת להם רעיונות קטנים. איך ניתן להתמודד עם חולשות ו'באגים' או בכלל תקופות מבאסות, גם עם הומור כמובן, אבל לא רק."

נקודת המפנה שלך?

"כשעזבתי את עולם הפרסום והחלטתי ללכת לתוכן ולהיות עצמאית, פתחתי בלוג, כתבתי במדור ב-Y, השתתפתי בסלונה ו'חפרתי' בפייסבוק, לקחתי את כל הידע שלי בעולם הפרסום והשתמשתי בו. מה שכן אחרי שעוזבים משכורת קבועה ויפה קשה להיות עצמאי, הייתי מלצרית בגיל 31-32, מאלו שמפנים כי בקופה לא יכולתי לתת שירות מלא. הייתה חוויה תל אביבית מגניבה לגמרי. אני זוכרת שכתבתי פוסטים על הבחורה שמקבצת נדבות ומסתובבת עם פתק ודובי ועושה בשעה אותו סכום שאני עושה בשבוע."

מה יש לך לומר על תעוזה, אומץ ופחד?

תכלת צוחקת ועונה, "הטמטום אתה מתכוון? נראה לי שמאמא." לעניין הפחדים היא מוסיפה: "אין לי פחדים בהקשר של הקריירה. הרגש היותר חזק זו תחושת הבדידות בתחום שלרוב מלווה עצמאים, ובטח גם בסטנדאפ.  חשה שאני לא ממש שייכת לקליקות מסוימות (אימהות, היפסטרים, סטלנים, ערסים וכו') אין, הנכים מפורקים ואין כמעט מהם על הבמה."

תכלת גינס

האם בארץ מיישרים קו עם מה שקורה בעולם?

"לא ממש, הסטנדאפ בחו"ל יותר חופשי, יותר מהודק, יותר אישי והרבה הרבה פחות שמרני. לפעמים אני מקנאה באיימי שומר שיכולה לדבר גסויות או לדבר על ההתקן התוך רחמי, פה לא מקבלים פתיחות כזו ובטח שלא מתמסחרים מזה."  

מה את עושה בימים אלה של הקורונה?

"הרצאות בזום ובעיקר אוכלת, ועושה יוגה פייס, התעמלות פנים כזו, שלפחות ארגיש שאני מזיזה משהו. כמו כן מגדלת כלבה אחת ושני חתולים."

מה העצה הכי טובה שקיבלת?

"ליהנות. כשאני באה לסטנדאפ ולבמה כדי ליהנות. וזה נכון זה הכי חשוב, כי אם לא נהנים לא מצליחים."  

מה הדבר הגורם לך הנאה במקצוע?

"כשמספרים לאחרים ואחרות דברים שאמרתי, קסום בעיניי איך כל אחד מתחבר לנושא אחר מההרצאה הקומית שלי."

מה השיא שלך בקריירה מבחינתך?

"הייתי חלק מאמני הבית בקאמל. אולי היו שיאים אחרים, כמו תשלום על הופעה ראשונה שזה שיא מסוג אחר."

מה הערך שאת מביאה לשוק ?

"אני מדברת על האמצע. מייצגת את הרוב באופן מקורי. אני לא חירשת ולא שומעת, אני בין שני עולמות ושם נמצאים רוב האנשים. להמון אנשים יש ירידה בשמיעה, הסטטיסטיקה אומרת 1 מכל 6 עד גיל 65, ברור שזה יותר, אנשים מדחיקים, לא מטפלים בזה, המון צעירים חווים ירידות קלות בשמיעה בגלל המוזיקה, צבא, דלקות וכו'. מבוגרים בעקבות הגיל וקשה להם. סבתא שלי ז"ל הייתה בוכה לי בגיל 80+ שהיא כבר לא שומעת כלום הייתי צועקת עליה "סבתא אני ככה מגיל 3! מה את בוכה לי!"

תכלת מוסיפה: "בהרצאה שלי אני נעה מהרצינות לצחוק, ומעבר לעיסוק בעצמי אני גם מעבירה רעיונות הלאה".

טיפ למתחילים ?

"לא לחשוב הרבה – קודם לעשות אח"כ לחשוב. לא להיתקע שנים על כתיבה חומרים. לעלות על הבמה, להרגיש איך זה כמה פעמים אפילו אם החומרים לא כאלו טובים. להתמיד. הכי קשה תכלס."

מה לא תסכימי לעשות במסגרת העבודה ?

"כל דבר שמנוגד לערכים שלי, פעם סירבתי להשתתף בקמפיין שמוכר מוצרי חלב כי אני טבעונית – המפיקה העריכה אותי מאוד אחרי שהסברתי לה מדוע איני יכולה."

עד כמה העבודה משפיעה על חיי החברה?

"המון, מכניסה לחיים שלי אנשים נהדרים, נשארת בקשר עם מזמינים שהופכים לחברים, לדוגמה: שתי משפחות מהערבה שקראו לי להופיע אצלם ואירחו אותי ואת בן זוגי ומאז אנחנו בקשר ממש טוב."

מה החזון שלך לעשור הקרוב?

"בימים האלו קצת קשה לי לראות כל כך רחוק. הייתי רוצה שיותר אנשים יצפו בהרצאה שלי, גם נוער. יש לי רעיון לסדנה קטנה שברצוני להקים לתחייה. רציתי לצאת גם לחו"ל, התחלתי ללמוד אנגלית. מצאתי שזה ממש קשה ללמוד לבטא נכון את כל הצלילים שאיני שומעת…  אולי זה יקרה. בא לי גם לעסוק באמנות בדרך כלשהי."

מה היית רוצה שאנשים אחרים ידעו עליך?

"שאני מקשיבה ממש טוב! זו שאלה פסיכולוגית הא, אתה חושב פה על משהו חדש שלא יודעים עליך אז אתה חושב "מה אנשים לא יודעים עליך = מה אתה לא בדיוק רוצה שאנשים ידעו עליך".

אתר הסוכנות: www.womenspeakers.online