עמוד הבית » עוצמתה של מדינה עצמאית

עוצמתה של מדינה עצמאית

צילום: קנבה
במיוחד השנה שכשאומרים את המילה עצמאות היא מקבלת משמעות כל כך שונה מה שהיינו רגילים אליה כל שנה, הרי גם כך זה היה מאתגר כל השנים לחגוג את ערב יום העצמאות.

באותה הנשימה שמציינים את יום הזיכרון, זה הרגיש תמיד מאוד מוזר לעבור מעצב עמוק בלתי נתפס לשמחה מתפרצת ועוצמתית, יחד עם זאת תמיד אמרנו לעצמנו שזו המורשת השאירו אחריהם הלוחמות והלוחמים שלנו שהקדישו את חייהם כדי להגן עלינו ולעשות הכול כדי שנוכל לחגוג את החיים ולמצות אותם עד תום ובכך להוקיר את זכרם ולהודות להם בראש מורם בגאווה ומורכן בעצב בו זמנית על ההקרבה הכי גדולה שניתן לעשות. "כי במותם ציוו לנו את החיים".

והשנה אחרי השבת השחורה ועצם העובדה ש- 132 החטופות והחטופים עדיין שבויים ואינם עצמאים, אנו נושמים עמוק את המילה הזו ומבקשים לקבל כוחות דרך האחדות שלנו כעם על מנת להיצמד לאמונה מלאה ותקווה אדירה שימים שקטים עוד יבואו בקרוב והם ישובו לביתם/ן.

סיכת החטופים, צילום: נירית ארטין

>>> "אמא שומעת? אני יוצא שבת"

ובמיוחד בימים אלו החלטתי לכתוב על המילה העוצמתית הזו והכוח המשחרר של העצמאות שמשפיעה כלל תחומיי חיינו כאינדיבידואל וכמה חשוב לטפח צמיחה באמצעות מחשבה, התנהגות ודיבור. בעולם שופע אתגרים, אינטריגות ולחצים חברתיים, מהות העצמאות, במחשבה, בהתנהלות ובדיבור, ניצבת כמגדלור של אינדיבידואליות וצמיחה אישית. לא ניתן להמעיט בכוח הגלום בחשיבה עצמאית, בפעולה שמבוססת על אוטונומיה וביטוי חופשי. עמודי התווך הללו של עצמאות לא רק מעצבים את זהותנו אלא גם סוללים את הדרך לגילוי עצמי, חוסן והתפתחות מתמשכת.

צילום: pexels

 

כיחידים, המחשבות שלנו מהוות את הבסיס לאמונות שלנו, למעשינו, ובסופו של דבר לתוצאות של המעשים שלנו, אימוץ עצמאות המחשבה כרוך בשחרור אמונות מעכבות שהושרשו בנו, דפוסי חינוך שחונכנו עליהם שתוקעים אותנו, מילים שנאמרו לנו שמנמיכות אותנו והולכות איתנו. זה ליצור ערעור על נורמות ולהעיז לחקור רעיונות מעבר לגבולות המקובלים. על ידי טיפוח חשיבה שאינה קשורה לאילוצים חברתיים, אנו פותחים את עצמנו לעולם של אפשרויות וחדשנות. טיפוח מחשבה עצמאית מאפשר לנו להשתחרר מהמגבלות, להרחיב את נקודות המבט שלנו ולטפח מיומנויות חשיבה ביקורתיות החיוניות לצמיחה אישית ואינטלקטואלית.

 

צילום: קנבה

 

פיתוח ומיקוד עצמאות בסגנונות ההתנהגות שלנו יעצים ויקדם אותנו לעשות בחירות המתואמות עם הערכים, השאיפות והאני האותנטי שלנו. זה כרוך בלקיחת בעלות על ההחלטות, הפעולות והאחריות שלנו, ללא קשר להשפעות או ציפיות חיצוניות למעשים שאנו מאמינים בלב שלם שהם הכי נכונים עבורנו ללא קשר להשלכות ולהאמין בדרך שאנו עושים אותם. על ידי אימוץ האוטונומיה בהתנהלותנו, אנו מטפחים הסתמכות עצמית, יושרה ואומץ לפלס את דרכינו בביטחון ובאמונה שהכול קורה לטובתנו העליונה. טיפוח עצמאות ההתנהגות מאפשר לנו לנווט באתגרים, לעמוד על הגבולות שלנו ולנהל חיים שמבוססים על תחושת שלמות עם מי שאנחנו ושיקוף אינסופי של אותנטיות אישית.

חופש הביטוי הוא אבן יסוד של הדמוקרטיה, אך משמעותו פורצת גבולות מעבר לזכויות החוקיות כדי לכלול העצמה אישית וביטוי עצמי. עצמאות הדיבור מעצימה אנשים להשמיע את דעותיהם, לחלוק את אמיתותיהם ולקיים דיאלוג משמעותי ללא חשש מצנזורה או תגמול. על ידי מימוש כוחו של ביטוי חופשי, אנו מטפחים תקשורת פתוחה, מקדמים נקודות מבט מגוונות ותורמים לתרבות של הכלה והבנה. אימוץ עצמאות הדיבור מאפשר לנו לתמוך בשינוי, לקרוא תיגר על חוסר צדק ולרומם את קולנו בחתירה לחברה שוויונית יותר.

צילום: קנבה

 

ברצוני לשתף אתכם בחמישה טיפים לפיתוח עצמאות אישית:

  1. טפחו כל הזמן מודעות עצמית, זוהי עבודה אינסופית ללא תאריך תוקף, הקדישו זמן להרהר בערכים, אמונות ושאיפות שלכם. הבנת עצמכם היא הצעד הראשון לקראת טיפוח עצמאות במחשבה, בהתנהגות ובדיבור.
  2. תהיו קשובים לקול הפנימי שלכם, סננו רעשי רקע אשר אינם מקדמים אתכם, השתחררו מהנורמות והציפיות החברתיות דרך הטלת ספק בהנחות, חקרו נקודות מבט חדשות ואמצו מגוון מחשבות שמשרתות אתכם ומובילות אתכם למקומות מדויקים יותר.
  3. כשיוצאים החוצה מגלים מקומות מופלאים ואני מדברת על חשיבה יצירתית, צאו מחוץ לאזור הנוחות שלכם, אמצו את חוסר הוודאות והעזו לעשות צעדים שלא הייתם עושים עד עכשיו מחושבים שמתואמים עם המטרות והערכים שלכם. אימוץ אתגרים מטפח חוסן וצמיחה.
  4. קבעו גבולות ברורים בשיח עם עצמכם ועם הסביבה, במחויבויות ובאחריות שלכם במערכות יחסים שונות בחייכם. למדו לומר לא כשצריך וזה מרגיש לכם לא נכון, בחרו את האנשים שיהיו חלק מהאנרגיה שלכם שיעצימו ויכבדו את העצמאות המחשבתית שלכם, והקדישו זמן לטיפול עצמי שחיוני לשמירה על אוטונומיה אישית.
  5. ידע זה כוח אז הישארו סקרנים, חפשו ידע והשתתפו בלמידה כל הזמן על עצמכם, על הסביבה שלכם, על העשייה שלכם, על מי שאתם, ועל מה שאתם רוצים להכניס לעולמכם. אמצו חוויות חדשות, נקודות מבט והזדמנויות שמטפחות צמיחה אישית ומרחיבות את האופקים שלכם כדי תוכלו להעניק לעצמכם ולסביבה שלכם יותר.

לסיכום, הכוח והמשמעות של עצמאות טמון במחשבה, בהתנהגות ובדיבור שנמצאים בלב האינדיבידואליות שלכם משמע הכוח טמון בכם לבחור אם לפתח את ההעצמה העצמית והצמיחה האישית שלכם. על ידי אימוץ ההיבטים הללו של עצמאות, אתם לא רק תכבדו את זהותכם הייחודית אלא גם תתרמו לחברה עם הערכים האדירים שקיימים בכם ותעניקו השראה וכוחות לסביבה הרחוקה והקרובה שלכם להתמודד יחד בימי אתגר ולשמוח יחד ברגעי אושר. זכרו, עצמאות אמיתית מתחילה מבפנים – באומץ לחשוב בחופשיות, לפעול באופן אוטונומי ולדבר באומץ בשפה משוחררת ומוארת יותר. מאחלת חג עצמאות משחרר והלוואי שימים שקטים בדרכם אלינו ובקרוב ממש עם ההחזרה של החטופות והחטופים . לתפארת מדינת ישראל ולתפארת של כל אחד מכם ואחת מכן.

צילום: pexels

מאת נירית ארטין- מנטורית מנטלית, משקפת מסרים, תופרת מילים ומרפאה בצבעים ובדים.