עמוד הבית » על הקשר בין "אשליית המיקוד", תפיסת אושר ומחשבות על הכרת הטוב

על הקשר בין "אשליית המיקוד", תפיסת אושר ומחשבות על הכרת הטוב

צילום: pexels
כמה פעמים שמענו את הילדים שלנו מנדנדים שהם רוצים משהו, כאילו זה הדבר היחידי שיגרום להם להיות הכי מאושרים בעולם? שהם חייבים את הדגם החדש של האייפון, את הגרסה המשופרת של משחק המחשב, את הבגדים הממותגים, את הנעליים כמו של החבר/ה וכיוצא בזה.

הנדנוד הזה הוא בעצם לולאה של מחשבות שחוזרות על עצמן, הקושרת את התפיסה שלהם על האושר, בדבר הספציפי הזה שהם חושבים שחייב לקרות, על מנת שהם יהיו מאושרים ויפתור עבורם את כל הבעיות. הנטייה לחשוב כך, לא פוסחת על אף גיל, אצל קטנים וגדולים כאחד. כמה פעמים גם אנחנו חשבנו כך, שאם נעבור דירה, נחליף עבודה, נרד במשקל, נקנה רכב חדש, נצא לחופשה ארוכה בחו"ל, נרגיש מאושרים יותר והכל יסתדר בחיינו?

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל, מכנה נטייה זו בשם "אשליית המיקוד". "אשליית המיקוד" היא הנטייה שלנו להעביר משקל יתר לסיבה אחת, ולהפריז בהשפעה המיוחסת שלה על החיים שלנו, בשאלה אם יהיו טובים יותר או לא, אם נהייה שבעי רצון או לא, או מאושרים יותר או פחות, למעשה "אשליית המיקוד" משבשת את כושר השיפוט שלנו, כי היא מתמקדת רק בהיבט אחד של החיים וזונחת את כל השאר. כשהאבסורד הוא שלאחר שהשגנו את המטרה ואולי הרגשנו מאושרים לפרק זמן קצר, אנחנו עפ"ר נחזור לאותה נקודה בה התחלנו, ונתחיל לחפש את הדבר הבא להתמקד בו שכביכול יגרום לנו אושר ושביעות רצון מהחיים.  למעשה "אשליית המיקוד"  שמה אותנו במצב צפייה תמידית לתחושת אושר עתידית, כשאנחנו לכודים ב"אשליית המיקוד" זה אומר שכאן ועכשיו, בזמן הווה, אנחנו לא מאושרים.

צילום: pexels

אז איך מנטרלים את האשליה ומחזקים את תפיסת האושר?

הכלי הראשוני והבסיסי הוא להתחיל להנחות את הילדים שלנו וגם את עצמנו, להתמקד במה שטוב כאן ועכשיו, למצוא את הטוב במה שכבר יש להם, למצוא את הטוב בעצמם, במשפחה, באחרים, בסביבה, בטבע, ואז להוביל אותם להבנה מהו הערך בהכרת התודה על הדברים הטובים שיש לנו בחיים. ההתמקדות בטוב והכרת התודה עליו, תמקם אותם באופן אוטומטי בזמן הווה עם תחושות ורגשות חיוביים, הניסיונות לחפש מה טוב, יעזרו  להם לחווט מחדש את המחשבות היומיומיות, ולהתיר בהדרגה את לולאת המחשבות "המנדנדות".

צילום:pexels

מומלץ לייצר הרגלי שיחה העוסקים בהכרת הטוב, הזמן הכי מומלץ למשפחה הוא בשעות הערב, במהלך ארוחת הערב או לפני השינה. בזמן זה כדאי לדבר על הדברים הטובים שקרו להם ולכם במהלך היום ואתם מודים עליהם,  כמו הנאה מפעילות שנחוותה, תחושת הצלחה שהושגה, ליטוף חיית המחמד האהובה, המיטה הנעימה שאפשר לישון בה, הבובה שאוהבים לחבק, המאכל הטעים שאוכלים, המים שאפשר לשתות ועוד ועוד. זהו מצב מנצח עבור כל בני המשפחה,  כך הילדים ילמדו להעריך את הטוב, וגם ילמדו ליצור מחשבות חדשות של הכרת תודה, ואתם ההורים תרוויחו ילדים שלומדים להעריך את מה שיש בבית, ותיצרו תקשורת פתוחה ומחברת יותר, וגם תאפשרו לעצמכם אתנחתא לחשוב על הדברים הטובים שקרו גם לכם במהלך היום.  ייתכן שבהתחלה זה לא יהא קל, לוקח זמן לאמן הרגלים חדשים, גם הרגלי חשיבה צריך לאמן כפי שמאמנים שרירים, בונים תוכנית אימונים, מתחילים בהדרגה פעם בשבוע עם דבר אחד ובהדרגה מוסיפים ימים, ומוסיפים בהדרגה כמות של דברים לרשימה, עד שמגיעים לפעם ביום, לפחות חמישה דברים.

כלנית פילו, צילום: רונית לובצקי

בניית תפיסת אושר חזקה קשורה להרגלי חשיבה מודעת, למסוגלות שלנו לזהות את המחשבות שעוברות במוחנו, וליכולת לבחור במחשבות שמטיבות עימנו. מחשבות של הכרת תודה הם מחשבות מטיבות שייעלו את רמת האושר שלנו, והתמקדות מודעת בדברים הטובים תעזור לבניית תפיסת אושר חזקה, ולשחרור מהאשליה שחסר לנו משהו על מנת להיות מאושרים כאן ועכשיו.

הכותבת היא אמא לשלוש בנות,  יועצת ומפתחת בשיטת FeelO גישה לחיים המקדמת תפיסת אושר מודעת ויישומית, מחברת  "סוד המילים הקסומות" ספר לילדים ולמשפחה העוסק בהקניית ערכים מקדמי אושר ותקשורת מקרבת. www.maagalim-m.com / calanit@maagalim-m.com