עמוד הבית » שיריה הייחודיים של הסופרת והמשוררת איריס כליף

שיריה הייחודיים של הסופרת והמשוררת איריס כליף

המשוררת איריס כליף בתערוכה העוצמה שברכות בבית חיל האוויר בהרצליה, צילום: מירי אוהב ציון
מחברת "בת אלוהים" ושני ספרי שירה נוספים, מככבים בתערוכות רבות המוצגות בבית ציוני אמריקה, במוזיאון תל אביב לאומנות, בבית חיל האוויר בהרצליה ועוד

איריס כליף, משוררת סופרת ורקדנית וחברה באגודת הסופרים העברים ובאקו"ם, משתתפת בימים אלו עם שיריה הייחודיים בתערוכות רבות בארץ. שלושת ספריה של כליף מהווים עבורה סמל וביטוי לניצחונה על האנורקסיה.

כליף: "ספרי הראשון 'בשביל קסום נושפת לוליטה' משקף את דמותי כלוליטה, שהיא אישה-ילדה נצחית החולמת אהבה, בוחרת ונאחזת חיים וצועדת חלומותיה מתהום המחלה ההרסנית שהייתי שרויה בה שנים. ספרי השני 'ירח בר' הוא כמראה לדמותי ומשקף את התהליכיים הרגשים שעברתי, לאחר שבחרתי ונאחזתי חיים משמש, ירח, האהבה, הבריאה והאימהיות שהאירו את עולמי. בכל שיריי הכאב, הקושי והשבר הם אור שנולד מתיקון, צמיחה, עוצמה, הכלה ואהבה, והם מאירים ומנשבים את רוחם בשירתי כאור פרוץ עוצמה, אהבה וחיים".

סיפורה האישי של איריס כליף פורסם בכתבות רבות באתרי אינטרנט, בעיתונים ארציים ומקומיים, כולל ריאיונות ששודרו בתוכניות רדיו וטלוויזיה (ובהם ריאיונות במגוון תוכניות רדיו כגון "זהר צפוני" ברדיו צפון עם גבי זהר ו'נעים לאוזן' בתחנת רדיו קול נס ציונה עם שלמה ברזילי וריאיונות נוספים בתחנות רדיו נוספות בארץ, ריאיון טלוויזיוני בתוכנית "סוגרים חשבון" בערוץ 3 של הוט), במגזין "לאשה", ב"ynet", ב"מעריב" ועוד. שיריה הוקראו בתוכניות רדיו וטלוויזיה, פורסמו בכתבי עת בארץ ובחו"ל, באתרים ספרותיים בעיתונים ארציים ואף קיבלו שבחים ממבקרי שירה רבים.

כליף הופיעה בנעוריה ברחבי הארץ ובחו"ל בהתעמלות קרקע, בלט, מחול והתעמלות אומנותית. היא נשואה לצחי ואם לשלוש בנות. עד כה ראו אור שלושת ספריה: "בשביל קסום נושפת לוליטה" (2001, תמוז), ("ירח בר", 2017) ו"בת אלוהים" (2020, הוצאת חדרים). על "בת אלוהים" נכתבו ופורסמו בעיתונות המודפסת ובאתרי אינטרנט סקירות ספרותיות רבות של מבקרי ספרות נחשבים. זאת בשל כתיבתה, שאחד ממאפייניה הייחודים הוא חידושי הלשון הרבים בשירתה ובשל נשימות ונגיעות רוחניות של עולמות עליונים וקודש נסתר.

השיר רוחין שופרות יונת אהבה מאת איריס כליף, צילום: פרטי

היא מעידה כי כצאצאית לשושלת מקובלים היא התברכה בנבואת הלב וביכולות של תקשור וחיזיון, שבאים לידי ביטוי בשירתה הקבליסטית הפוערת עולמות בשערי שמיים. בימים אלו היא עובדת על ספרה הרביעי שבכתובים. כליף: "בספרי הרביעי, שיראה אור בעזרת בורא העולמות, יאירו שירים של קודש, זוהר וקבלה ועולמות עליונים בנסתר רוח החיים, האהבה, הבריאה, הנשיות והאימהיות ופרוזה מעולמי הרוחני והגופני המחולל בנשימה אחת תוואי להתמכרות ולניצחוני על האנורקסיה. שירתי משקפת את מסעי הפנימי של נפשי המביטה אהבה, חולמת חיים ונושמת עולמות רוח בקודש לב נסתר ומהווה סמל וביטוי להלך ניצחוני על האנורקסיה, כשבחירתי היא אומץ של חיים, בריאה ואהבה ממצול החולי שבו הייתה נפשי שרויה".

כליף השתתפה בתערוכות נוספות ובהן "העוצמה שברכות" שאותה הפיק ואצר שוקי כהן בבית חיל האוויר בהרצליה לרגל יום האשה הבינלאומי, ובה הקריאה עם בתה נועה כליף את שיריהן.

נועה כליף הקריאה את השיר "אדמות הנצח" מספרה "אדמות הנצח" (הוצאת חדרים), ואיריס כליף הקריאה את השיר "אירוס פרח אדם" מהספר "בת אלוהים" (הוצאת חדרים) והשיר "ובנפש ילדה בלט אלוהי אישה" מספרה הרביעי שנמצא בכתובים. שיריהן הודפסו עם תמונות על גבי קאפות, שהוצגו לראווה בין היצירות בתערוכה, ובהם 26 משיריה של איריס כליף: 20 שירים מ"בת אלוהים", שניים מ"ירח בר" וארבעה מספרה הרביעי שבכתובים. נועה כליף הציגה בתערוכה שלושה משיריה המופיעים בספרה "אדמות הנצח", בשילוב יצירות אומנות שלה מעומק דמיון עולמה הפנימי.

המשוררת איריס כליף בתערוכה העוצמה שברכות בבית חיל האוויר בהרצליה, צילום: מירי אוהב ציון

באירוע השקת "העוצמה שברכות" איריס כליף גם חוללה בריקוד ייחודי לצלילי השיר "CARUSO" בביצוע של לוסיאנו פברוטי. "כיום איני עוסקת כבר בריקוד פיזית כפי שעסקתי בנעוריי, אבל אני חיה ונושמת את הריקוד, שהוא עבורי קול מחול, המילים של הלב שמחייה עולמי, רוחי וגופי, ומחוללת וכורעת עולמות נשמתי מתוך האישה ילדה שבי החולמת ושוקקת חיים בצל הנשיות והאהבה", היא אומרת.

שוקי כהן מספר: "בתערוכה ייחודית זו חיפשתי נשים מיוחדות ומוכשרות עם סיפור חיים, שמגולל בתוכו אומץ והשראה מתוך העוצמה שברכות והנשיות על שלל גווניה יופייה ותבונתה. בחרתי באם ובבת שהן משוררות ייחודיות עם שירים יפיפיים. כשקראתי את שיריה של איריס, נפעמתי מכתיבתה הייחודית והקבליסטית שנושמת ופוסעת בעולמות עליונים. על שירתה כתבו מיטב מבקרי הספרות בעיתונות הכתובה ובמרשתת, כשלאיריס יש גם סיפור חיים מיוחד ומעורר השראה והערצה".

השיר של כליף "שדה חסדייך" מופיע כמשוררת יחידה בהצהרת האוצר של "עזה כמוות אהבה":
בְּדָלִיָּה תְּשׁוּקוֹתֵינוּ נִשְׁבֶּרֶת אַהֲבָה פּוֹסַעַת רְגָעֶיהָ בְּגוּפִי הַמַּדִּיר טִפַּת  עֵינֶיךָ
וְהַמַּיִם יַעֲלוּ בִּשְׂדֵה חֲסָדֶיךָ עַל הַמֵּזַח פּוֹרְצִים לְלִבִּי הַצָּמֵא חֲלוֹמוֹת.

 

מדובר בתערוכה קבוצתית, שאותה אוצרות נילי ויצטום ושלי רשקס ומוצגת בבית ציוני אמריקה עד סוף חודש מאי. שתיהן אומניות ובוגרות התוכנית ללימודי אוצרות בסמינר הקיבוצים, יזמו ואצרו תערוכות קבוצתיות רבות העוסקות בנושאים לא שגרתים ומעודדות יצירה מקורית וייחודית. בתערוכה, בהשראת ספרם של פרופ' אליעזר ויצטום ופרופ' רבקה יהב, "עזה כמוות אהבה", משתתפים 31 אומנים המציגים עבודות ציור, פיסול, צילום, רישום, פיוזינג, רידמייד וטכניקה מעורבת, ומביאים לידי ביטוי באופן חזותי את נפתולי האהבה לגווניה מהעת העתיקה ועד ימינו.

השיר "מכתר כאב חג חיים" מספרה של איריס כליף שבכתובים מופיע ב"הקפסולה" – אסופת שירים מקוונת בנושא ריפוי (עורכת ראשית: המשוררת והסופרת ציפי שחרור, מייסדת יום ההשראה: טלי דביר לבנת). ביום רביעי הבא 25.5 תשתתף כליף יחד עם משוררות ומשוררים נוספים באירוע חגיגי של השקת  "הקפסולה" שיתקיים במוזיאון תל אביב לאומנות.

בימים אלו מוצגים ב"טרנפורמציה אומנותית – זרקור" (אוצרת: מירי רחימי לוי, אלכימאית ריפוי בצלילים ותדרים, מטפלת מוסמכת בשיטת מטאיזם ומלווה מקצועית לאומנים ויוצרים) – תערוכת פיוז'ן – תרבות, אומנות ואופנה קישור לשירים של איריס כליף המוצגים בתערוכה "טרנפורמציה אומנותית – זרקור":https://www.inspiration75.com/2022zarcore

נועה כליף, בתה הבכורה של איריס, משרתת בצה"ל ובוגרת תוכנית נחשון המהווה תוכנית מנהיגות-מדעית לטיפוח נוער מוכשר וערכי. בהיותה בת 12 בלבד היא השתתפה בתחרות בינלאומית של בית התפוצות – מוזיאון העם היהודי וזכתה במקום השלישי בעולם. יצירתה "מצודת היהדות" הוצגה לקהל הרחב במוזיאון העם היהודי. בשנת 2019 היא נמנתה בין זוכי תחרות הכתיבה הארצית לבני נוער ע"ש חיים, שושנה ואפיק מליק. בשנה זו ייצגה נועה את תיכון שוהם בו למדה והשתתפה בפרויקט הארצי "שישה מיליון אחים" העוסק בהנצחת השואה לדורותיה. בשנת 2020 ראה אור ספר ביכוריה "אדמות הנצח" בהוצאת "חדרים", המלקט שירים, פתגמים וסיפור שכתבה. שיריה הוקראו בתוכניות רדיו ופורסמו באתרי אינטרנט ובכתב העת "המסדרון".

איריס כליף מודה ליאיר בן־חיים, אומן, משורר, סופר, המו"ל של הוצאת "חדרים" והעורך של האתר "חדרים" המסקר אירועי ספרות ושירה, על הוצאתו לאור של ספרה "בת אלוהים" ועל הוצאתו לאור של הספר של בתה נועה "אדמות הנצח". כליף: "יאיר סקר באופן ייחודי ומופתי את התערוכה 'העוצמה שברכות' ועומל רבות למען קידום רוח ספרות היצירה בשלל קשת אומנות עולמה וגווניה. את הסקירות והתמונות מהתערוכה ניתן לראות באתר חדרים ואירועי ספרות, תרבות ושירה. אני מודה גם לשוקי כהן, אוצר התערוכה 'העוצמה שברכות', שבעשר השנים האחרונות מלווה עם מצלמתו אירועי אומנות ותערוכות. הוא נכנס כשותף ל'אומני ישראל מתאגדים', שבו הוכיח את יכולותיו בהפקת תערוכות ברחבי הארץ והעולם שהפכו לשם דבר. מזה למעלה מ-25 שנה עוסק שוקי בהתנדבות ובנתינה לחיילים בודדים ב'אזרחים למען החייל הבודד' ומשמש מפיק טכני ומנהל במה של אירועים מהגדולים שנערכו בארץ"

 

לספרים "בת אלוהים" מאת איריס כליף  ו"אדמות הנצח" מאת נועה כליף בהוצאת "חדרים": https://hadarim4u.wixsite.com/publishing

 

* כל הזכויות מהכתבים הכלולים בכתבה זו שמורות למשוררת וליוצרת איריס כליף.

מאת: יהורם גלילי