עמוד הבית » תערוכה "אני חיפאי"

תערוכה "אני חיפאי"

סכנה_לחייך צילום הרכיון הציוני המרכזי
חגיגה 100 שנים לייסודו של הארכיון ההיסטורי של התנועה הציונית ומוסדותיה ,תפתח במוזיאון העיר בחיפה התערוכה בשם "אני חיפאי"המספר את סיפורו של הארכיון הציוני מתוך פרשנות עכשווית לאוסף הכרזות והכרוזים החיפאיים השמורים בארכיון. במסגרת התערוכה התבקש האמן, המעצב והמאייר עידו בק לבחור כרזות וכרוזים מהאוסף ולתת התייחסות שונה.

בארכיון הציוני נמצא אוסף כרזות וכרוזים מרשים בגודלו ובגיוונו. זהו אחד מהאוספים המרשימים של הארכיון ההיסטורי של ההסתדרות הציונית העולמית ומוסדותיה – הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד, הסוכנות היהודית לארץ ישראל – ושל מוסדות היישוב היהודי בארץ ישראל. האוסף משקף את התחושות, ההתלבטויות, ההחלטות והמהלכים שנטלו חלק בשלבי ההיווצרות של התנועה הציונית ושל היישוב היהודי  בארץ ישראל אשר, היוו תשתית להקמת המדינה.

במהלך המחצית הראשונה של המאה ה-20, בטרם התפתחות הטכנולוגית המודרנית של אמצעי תקשורת המונים בארץ, שימשו הכרזה והכרוז כאמצעי משמעותי ביותר ליצירת קשר עם הציבור הרחב. היה זה כלי פרסומי יעיל להעברת מסרים ותכנים בצורה מתומצתת, שהכילו מסרים מעבר לתכנים שהוצגו בהם.

פריטים הללו, הקרויים "אפמריים" בלשון הארכיונאי, כלומר זמניים או בני יום, משקפים את ההיסטוריה הצרכנית של תקופתם ומספרים לנו רבות על התקופה שבה נוצרו, בהיותם "הנוף הלשוני" של העיר. הם מדגימים תפיסות שהושרשו בחברה היהודית ובחיי התרבות העירונית במשך עשורים ודרכן ניתן  ללמוד על חיי העיר,תרבות ואופייה.

Ido_Back,_Me_the_stranger,_2019-2020_
צילום עידו_בק
צילום עידו בק

האוספים חושפים בפנינו את הנושאים שעמדו על סדר היום בשיח שהתנהל בין גופים וארגונים שונים לבין הציבור, וכן מאפשרים לנו להתוודע למיטב המעצבים הגרפיים שיצרו במשך השנים פריטים אלו.

חזירים 2016
צילום עידו בק
צילום עידו בק

התבוננות בכרזות ובכרוזים מספקת דרך ייחודית לספר סיפור של מרחב עירוני מתפתח דרך מגוון תחומים והיבטים: שכונות העיר, האוכלוסיות מגוונות , העימותים ושיתופי הפעולה, פעילות בתחומי התרבות והספורט ועוד.

צילום עידו בק

עידו בק: אני, חיפאי

במסגרת התערוכה התבקש האמן עידו בק להתכתב עם אוסף הכרזות והכרוזים החיפאים באופן עכשווי, חדש ורלוונטי, ולתת להם פרשנות משלו. עידו בק (נ. 1988) נולד וגדל בחיפה, הוא בעל תואר ראשון בתקשורת חזותית בבצלאל ותואר שני בתקשורת חזותית מטעם האקדמיה לאמנות וייסנזה בברלין. במהלך לימודיו בברלין פיתח ועיצב בק משחק מחשב בשם "Me, The stranger", המתאר את חייו ואת חוויותיו במרחב העירוני של חיפה. עירוניות היא תמה שחוזרת על עצמה בפרויקטים שונים אצלו. העירוניות הישראלית בכלל והחיפאית בפרט השפיעה מאוד על השפה האיוריות שלו במשחק שיצר – העומס, הצבעוניות, האגרסיביות, התנועה.

למעשה המסע שלו לברלין יצר אצלו גל של נוסטלגיה מהולה בביקורתיות על המרחב העירוני שגדל בו, ובאמצעות משחק המחשב שפיתח הצליח לבטא 31 שנים של חוויה אישית וציבורית כאחד על ההיסטוריה העירונית של חיפה.

לצורך התערוכה התפתח המשחק הלאה ופותחו עבודות מולטימדיה נוספות, שפירקו דימויים מרכזים מתוך  הכרזות והכרוזים והפכו אותן לדינמיות, לחיות ורלוונטיות.

שתי היסטוריות עירוניות אלו – של עידו בק ושל הארכיון הציוני – אוחדו יחד לכדי תערוכה אחת, למרחב, לחוויה אחת כוללת המתארת את מסעו של בק בעיר שבה נולד, ואת המסע המשותף של התושבים המתגוררים בעיר בעבר ובהווה. התערוכה הופכת בחלקה למרחב לילי, שבו אנשי העיר כבר ישנים והחיות יוצאות לשוטט ברחובות – כמעין משמרת לילה בעיר, וכך גם מתגלה אמירה ביקורתית המהולה בסיוטי הלילה של תושבי העיר.

דרך משחק המחשב, עבודות מולטימדיה, הכרזות, הכרוזים דמויות החיות, ועמדות אינטראקטיביות, העיר מתגלה מנקודת מבט חדשה ומקורית. חללי התערוכה חושפים בפנינו מרחב עירוני המגולם באמצעים חזותיים – דו־ממדיים ותלת־ממדיים – ודרכם אנו כצופים מתוודעים במבט מפוכח לעברה של חיפה, להווה שלה ואולי גם לעתידה של העיר.

מוזיאון העיר, שד' בן גוריון 11,  המושבה הגרמנית, חיפה – טל' 04-9115888 -www.hms.org.il

תגובות 2

הוספת תגובה