עמוד הבית » תערוכה "בין החוטים" – רמי זאבי

תערוכה "בין החוטים" – רמי זאבי

צילום: רמי זאבי
ביום חמישי(18.12) נפתח פסטיבל הצילום הבינלאומי ה- 9 במרכז חתירה דניאל תל אביב. לראשונה מציג האמן רמי זאבי את התערוכה "בין החוטים"

רמי גדל ביבשת אפריקה,חבריו היו בני הסמבורו, הטורקנה ובני המסאי. כנער, היה חופשי לטייל טיולים רגליים ארוכים, ולחצות את הסוואנה לאורכה ולרוחבה ברגל,  ברכיבה על סוס, ברכב ובמטוס קל תוך שהוא חווה ומתעד את דו הקיום הנדיר בין השבטים הכפריים לחיות הבר וסביבתם הטבעית.

בתערוכת נקודת מפגש רמי בפעם הראשונה נחשף לאחר כך כך הרבה שנים של תיעוד במצלמה את כל המראות שבהן הוא חווה. רמי מסביר : " אני מצלם שנים, יש לי המון תמונות ואני צלם חובב טבע ואנשים עולם שלישי מעולם לא הוצאתי את האומנות שלי, חיפשתי על הזמן אך להראות את התמונות שלי היינו בטיול בלאוס מזרח אסיה שם צילמתי דרך נול את הבחורה שאורגת דרך החוטים ומשם הגיע הרעיון ולקח כמה שנים לפתח ולהגיע לזה, רמי מוסיף אין דבר כזה בעולם אני היחיד, זה קשה מאוד זה תהליך מורכב בצורת האריזה מיוחדת, הדפסה של המוצר, ייבוש ועוד".

צילום: רמי זאבי

העבודות של רמי מיוחדות מאוד המתבטא על הדפסת חוטים דקים של אריגה היורדים מלמעלה ועד למטה וכאשר מתרחקים מעט ניתן לראות שהעין תוספת את כל השטח ומתגלה מולך תמונה העשויה מחוטים בעבודת יד התוצאה מרשימה וייחודית בעולם.

צילום: רמי זאבי

התערוכה נוגעת במארג השברירי האמור. זאבי מציג כמה מצילומיו שצולמו בתקופות שונות ומציעים נקודת מפגש היסטורית: בין אפריקה של ילדותו לבין אפריקה הנוכחית. ההצבה כוללת שני דימויים שונים המציעים אפשרות לדו קיום בין תושבי אפריקה האנושיים ושכניהם – חיות הבר. הדימוי יודפס על מארג חוטים בשיטה מקורית שפותחה על ידי זאבי.

הבחירה בהדפסה על חומר אורגני, נול שעליו טווים חוטים, אינה מקרית כלל. זאבי, חיפש תקופה ארוכה אחר מצע שיוכל להביא לידי ביטוי באופן מיטבי את נושאי הדימויים שלו שצולמו באפריקה לפני תהליכי התיעוש המואצים. החומר אורגני  – לצד שיטת הדפסה המשלבת craft ידני – פותחו על ידו כדי להתאים עצמם לנושא –  רועי עדרים שחיו בסוואנה ורעו את עדרי חיות המשק לצד חיות הבר שאדמת רכסי הגרניט ועצי השיטה הוא גם ביתם.

בניצב לדימוי "העבר" יוצב דימוי "עכשווי", בגודל דומה, של שוק ובו רוכלים וקונים, כשמאחוריהם מבנה מודרני גדול הנמצא עדיין בתהליכי בנייה וסביב לו – פיגומים. צילום השוק ההומה ואתר הבנייה יודפס על לוח בטון דק, מצע הלקוח מעולם הבנייה כדי להדגיש את החומרים השונים שמשמשים לסביבות המגורים כעת, ומשבצים את הנוף הצחיח בשכונות מגורים אינספור. הצופה, המגיע להתבונן במיצב למעשה ניצב על ציר הזמן בין אפריקה  במצב הטרומי – לפני תהליכי העיור והתיעוש – ואפריקה של זמננו אנו.

צילום: רמי זאבי

בגופו – קוטע הצופה את קשר העין בין החיות הנחבאות לרוכלים ולקונים. באופן מטפורי, ניתן לחשוב על הצופה כעל מי שנמצא על רצף הזמן הנמתח בין  הדימויים של זאבי. לצד מיצב הצילום יוקרן סרט תיעודי שמתאר את שיטת ההדפסה על נול (LOOM).

הדפסת דימויים על נולי אריגה היא שיטת הדפסה אותה פיתח זאבי בעצמו ושכלל לאורך זמן, כחלק ממחקר רב שנים שהוא עורך בנושא הדפסה על חומרים שונים והחיפוש אחר מצע המתאים לדימויים שהם חלק  ממארג טבעי ומסורתי.  בתחילת הדרך הדפיס זאבי את הדימויים על ניירות עבים שהקנו לצילום מראה מחוספס, ולאחר מכן החל בניסיונותיו עם סוגים רבים של חוטים כדי לבדוק אילו יספגו את הדיו באופן מיטבי  עד שהגיע לתוצאה שהשביעה את רצונו.

עבודת הנול של זאבי מפגישה ומאחדת על ציר הזמן טכניקת טוויה עתיקה בת יותר מ-6,000 שנה יחד עם טכניקת הדפסה בת זמננו: מארג חוטי של שתי ללא ערב. לצורך הדפסת קיר הסוואנה , בכוונת רמי זאבי לבנות נול גדול במיוחד ולהשתמש בכ-8000 מטר של חוטים (!) כדי להפיק את הדימוי של הסוואנה בגודל הרצוי.

זאבי הוא גם אקטיביסט סביבתי ומתגייס באופן תדיר למען פרויקטים סביבתיים. בשש השנים האחרונות נלחם זאבי בתוכנית בנייה הרסנית שתוכננה לשטח הבר בין הרצליה לקיבוץ שפיים. לאחרונה, זכו הוא ושותפיו למאבק בפסק דין תקדימי בבית המשפט העליון. להישג זה עשויה להיות השפעה ארוכת טווח על תהליכי התכנון והבנייה במדינת ישראל בכל הקשור לבנייה על אדמות מזוהמות מחד ועשירות באוצרות וערכי טבע מאידך.

צילומיו של זאבי מעטרים את שלטי החוצות והקמפיין למניעת בנייה בשטח. זאבי גם פעיל בארגון הקנייתי  NRT שמשימתו העיקרית היא לאפשר את שגשוג חיות הבר לצד שיפור חייהם של התושבים המקומיים. הארגון פועל באמצעות חינוך, הסברה ומציאת פתרונות כלכליים ברי קיימא לפרנסת התושבים שימנעו הרג בעלי חיים וכריתת יערות.