עמוד הבית » התערוכה הקבוצתית "מוטל בספק"

התערוכה הקבוצתית "מוטל בספק"

נטע מוזס ורוני גינוסר, צילום: אלינור וולנרמן
התערוכה מוצגת בימים אלה במוזיאון יעקב אגם בראשון לציון מתמקדת בתפיסת המציאות דרך נקודות מבט שונות ומעוררת שאלות כמו: האם ניתן לראות את הדברים כמות שהם, האם בכלל אפשר לתעד מציאות, ומה בכלל החשיבות של יכולות אלו בעידן הנוכחי?

אנחנו מטילים ספק כמעט בכל דבר במציאות היומיומית, באמונות, בהנחות ובעובדות ומעמידים לרשותנו נקודות מבט חלופיות. בעולם הדיגיטלי של ימינו המלאכותיות משתלטת על המציאות וגורמת לנו לפקפק במה שאנו רואים או אפילו שומעים למשמע שיר שנוצר אולי ע"י בינה מלאכותית ותופעת הטלת הספק הולכת ונעשית טבעית בחיינו. תערוכה זו מעמידה בפני המבקרים אפשרות להטיל ספק במה שעיניהם רואות, שניה לפני שהמציאות כפי שאנו מכירים אותה הופכת לאשליה.

התערוכה מבוססת על עיקרון עבודותיו של האמן יעקב אגם. אגם, מייסד זרם האמנות הקינטית המבוססת על תנועה גורם להתבוננות בעבודותיו מכמה נקודות מבט ולהטלת הספק.

קרן גלר, צילום: אלינור וולנרמן

בכניסה לתערוכה נעמדתי אל מול מיצבם של נטע מוזס ורוני גינוסר- פני רבים אחרים בה מוצגים כמות רבה של טלפונים ניידים אשר מצלמים את האנשים במרחב. עבודה זו חוקרת את השאלה האם התמונה מראה את המציאות כפי שהיא או מעוותת אותה ומוכיחה כי הטכנולוגיה כבר לא מציגה בפנינו תמונות המשקפות מציאות. פני המצולמים משתנים בכל פריים והפער בין עיבוד בינה מלאכותית למציאות גודל.

דרך וילון שקוף נחשפתי לחלל קטן וחשוך המדמה חדר נטוש וישן. זוהי עבודתה של נעמה רוט – ג'מה וו. כפילות הוילון מתעתעת בנו כאשר קשה להבחין בין המציאות לדמיון. חדר זה סיקרן אותי מאוד. בעודי מסיטה את הווילון נגלה למולי מסך לבן והחדרון שמוקרן דרכו נעלם. תחושתי הייתה שככל שמנסים להיזכר בעבר בבית הילדות, מכירים בכך שאותה מציאות כבר לא קיימת או שאולי עולים זיכרונות מחוקים או מוטעים. חדר זה מעורר הזדהות גדולה בקרב אלה אשר מתרפקים על זיכרונות עבר נוסטלגיים אשר חומקים מידיהם.

נעמה רוט, צילום: אלינור וולנרמן

עבודתה של קרן גלר העלתה בי רצון עז לנפוש בחוף טרופי בקיץ חם זה, רק שלא ממש ידעתי אם מציאותי או מלאכותי… היא מצלמת טבע פראי מלאכותי באתרי תיירות בקנדה. נראה כי קהל המבקרים נהנה להסתובב בחלל הנוף המלאכותי ואף מצלם אותו בנייד שלהם. עבודתה זו עוסקת בטשטוש הגבולות בין המציאות למזויף ומוכיחה בפנינו כי איננו חיים את הרגע באמת אלא מן רגע מדומיין אשר מתועד במצלמת הנייד.

עבודתה המוצלחת של רוני בן פורת – בור אור עוסקת בהשפעה פסיכולוגית של המרחב האדריכלי. בכניסה לחלל לבן קהל המבקרים מתבקש לעטות מגיני נעליים סטריליים אשר הזכירו לי חדר ניתוחים. קרוב לסוף החדר מצאתי בור הבנוי ממסגרות אור ההולכות ונעלמות אשר גרמו לי לצלול אליו למעמקיו והעלו בי תחושה של בין חיים למוות ואף להטיל ספק באותו הרגע עצמו.

רוני בן פורת, צילום: אלינור וולנרמן

התערוכה "מוטל בספק" היא ללא ספק תערוכה המעוררת תהיות עמוקות אודות מציאות נעלמת ודמיון פורח בעולם דיגיטלי.

אמנים משתתפים: יעקב אגם, רוני בן פורת, קרן גלר, נטע מוזס ורוני גינוסר, מלחמאמי תאורה לעד (אסף כהן, יונתן דהן, יוסף משיח, שי דרור)  נעמה רוט, אבינועם שטרנהיים

אוצרת: טל בכלר

תאריך פתיחה : 21.7.23 – 21.12.23

 לכו לראות.

מאת אלינור וולנרמן