עמוד הבית » מה מיוחד כל כך בספר תהילים, ומדוע קוראים בו יותר מכל ספר אחר בתנ"ך?

מה מיוחד כל כך בספר תהילים, ומדוע קוראים בו יותר מכל ספר אחר בתנ"ך?

צילום: pexels
מעלת ספר תהילים
  1.  מזמורי תהילים נכתבו כולם ברוח הקודש – רובם על ידי דוד המלך, וכן על ידי משה רבנו, אברהם אבינו, שלושת בני קורח, אדם הראשון, אסף, ידותון , הימן ומלכיצדק. דוד המלך קיבץ את כל המזמורים ואיגד אותם לספר התהילים.  הזוהר הקדוש אומר: "יש בהם סודות ודברים עליונים בסודות החוכמה, משום שכולם נאמרו ברוח הקודש, שהיה שורה רוח הקודש על דוד והיה אומר שירה,  ולכן כולם נאמרו בסודות החוכמה" (פרשת וישלח, דף קע"ט). תפילה שנכתבה ברוח הקודש טומנת בתוכה צירופים קדושים הפותחים היכלות בשמים. מובן שרצוי גם כן להתפלל ולבקש בשפתנו הפשוטה, כבן הפונה אל אביו, אבל לא כדאי לוותר על תפילות שכתובות ברוח הקודש בהן קיימים סודות עליונים.
  2. תפילותיו של דוד המלך חוצות את הזמן ומתאימות לכל עת, וכל אחד יכול למצוא את עצמו בתוך הכתוב בפרקי התהילים ולהתחבר מהמקום בו הוא נמצא, כפי שמובא במדרש תהילים: "כל שאמר דוד בספרו – כנגדו וכנגד כל ישראל, וכנגד כל העיתים אמרו". חלקם של הפרקים הם דברי תחנונים לה' ובקשה לישועה והצלה, לצד דברי אמונה ובטחון בעת החשכה, וכן חלקם של הפרקים הם דברי שבח, הלל והודיה לבורא עולם. חלקם של הפרקים נוגע לזמנים של נפילה רוחנית, וחלקם מביע ערגה וכיסופים לקרבת אלוקים. פרקי התהילים הם למעשה דיבור אל אלוקים במצבים שונים אותם כל אחד מאיתנו חווה לאורך חייו. באמירתם אנו מתחברים אל הקב"ה מתוך מילותיו הקדושות של דוד המלך לצד רחשי לבנו.
  3. רבי אליעזר יצחק פאפו כתב בספרו "פלא יועץ" על מעלת התהילים" :הרגיל בספר תהילים דוחה כל מיני פורענויות ופגעים רעים, מעליו ומעל בני ביתו ומעל משפחתו ומעל כל בני דורו, ומגלגל עליהם כל מיני שפע ברכות וטובות והצלחות".
  4. רבי אלימלך מליז'נסק, אדמו"ר ומנהיג חסידי בדור השלישי לחסידות ומגדולי תלמידיו של המגיד ממעזריטש, מגלה כי "לכך נקראים שירי דוד מלכנו תהילים, שיכולים לפעול על ידם הכול ואין שטן ואין פגע רע" (מתוך הספר "נועם אלימלך", ליקוטי שושנה).
  5. רבי אברהם טברסקי, המכונה "המגיד מטריסק", כותב בספרו "מגן אברהם": "שעל ידי שהאדם מקדש את עצמו ומייחד את עצמו בקדושתו יתברך באמירת תהילים, על ידי זה מתעורר מקור הברכה העליונה ובכוחו להתפלל לה' להשפיע כל הטובות והברכות על כל ישראל, בכלל ובפרט, ברוחניות ובגשמיות חיי ומזוני ורפואה".
  6. חכמי ישראל מגלים לנו מעלות אדירות שיש באמירת פרקי תהילים, וביניהן: הצלה מיצר הרע, התעוררות של רחמי וחסדי שמים, ביטול קטרוגים שיש על האדם, שפע של הצלחות, אריכות ימים, פתיחת שערי שמים, השפעה של ברכות וטובות ברוחניות ובגשמיות ועוד. וכן המלבי"ם, מפרשני המקרא, כותב כי יש בפרקי התהילים סגולות יקרות ונסתרות, תרופות וסמי מרפא, ומפתחות אל שערי שמים, והנה לשונו: "ספר זה הוא בית קודש הקודשים ואת האוצר היקר הזה מלא יקר קודש מלא הדר כל כבוד ועוז… גם יש בו סגולות יקרות ומטמוני מסתרים מסוד ה' ליראיו, תרופות וסמי חיים, ומפתחות אל שערי שמים" (המלבי"ם בהקדמתו לפירושו על ספר תהילים(.
צילום: pexels

(החיבור באדיבות ארגון "הידברות" בראשות הרב זמיר כהן שליט"א)

לפני קריאת מזמורי תהלים נוהגים לומר שלושה פסוקים אלו:

לְכוּ נְרַנְּנָה לַיְיָ נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ. נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ. כִּי אֵל גָּדוֹל יְיָ וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים.

אחרי קריאת מזמורי תהלים נוהגים לומר שלושה פסוקים אלו:

מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעֻת יִשְׂרָאֵל, בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ, יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל. וּתְשׁוּעַת צַדִּיקִים מֵיְיָ מָעוּזָּם בְּעֵת צָרָה. וַיַּעְזְרֵם יְיָ וַיְפַלְּטֵם, יְפַלְּטֵם מֵרְשָׁעִים וְיוֹשִׁיעֵם כִּי חָסוּ בוֹ.

כיצד ניתן להפוך את ספר תהילים לחלק משגרת חיי?

דוגמה:

אדם המעוניין לקרוא מזמור תהלים כדי להינצל מצרה מסוימת, יפעל כך:

  • יפתח בקריאת שלושת הפסוקים: לְכוּ נְרַנְּנָה לַיְיָ נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ. נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ. כִּי אֵל גָּדוֹל יְיָ וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים.
  • יקרא את המזמור שבו מעוניין, למשל, מזמור כ':

(א) לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד׃ (ב) יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם ׀ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב׃ (ג) יִשְׁלַח־עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ׃ (ד) יִזְכֹּר כָּל־מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה׃ (ה) יִתֶּן־לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל־עֲצָתְךָ יְמַלֵּא׃ (ו) נְרַנְּנָה ׀ בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם־אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל־מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ׃ (ז) עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ ׀ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ׃ (ח) אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ ׀ בְּשֵׁם־יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר׃ (ט) הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד׃ (י) יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם־קָרְאֵנוּ׃

  • יסיים בקריאת שלושת הפסוקים: מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשׁוּעֻת יִשְׂרָאֵל, בְּשׁוּב יְהוָה שְׁבוּת עַמּוֹ, יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל. וּתְשׁוּעַת צַדִּיקִים מֵיְיָ מָעוּזָּם בְּעֵת צָרָה. וַיַּעְזְרֵם יְיָ וַיְפַלְּטֵם, יְפַלְּטֵם מֵרְשָׁעִים וְיוֹשִׁיעֵם כִּי חָסוּ בוֹ.

כמובן, שניתן ורצוי להוסיף מזמורים נוספים.

בספר תהילים ישנם ק"נ מזמורים שהם 150 מזמורים. הספר מחולק בשלושה אופנים:

  • א. מחולק לחמישה חלקים כנגד חמישה חומשי תורה.
  • ב. מחולק לשבעה חלקים כנגד שבעה ימי השבוע.
  • ג. מחולק לשלושים חלקים כנגד ימי החודש.

מומלץ לכל אדם לקרוא לפחות את מזמורי התהילים של כל יום, וכך האדם זוכה להשלים את ספר תהלים פעם  אחת בכל חודש, דבר המצטבר ל-12 ספרי תהלים בשנה, וכל זאת בהשקעה של מספר דקות ביום.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה