עמוד הבית » קרע ברצועה בברך – מה חשוב לדעת ומהן דרכי הטיפול?

קרע ברצועה בברך – מה חשוב לדעת ומהן דרכי הטיפול?

צילום: FREEPIK
קרע ברצועה בברך, או בשמה הנפוץ יותר – רצועה צולבת(ACL ), היא פציעה שכיחה ביותר. אילו סוגי קרעי רצועות קיימים, איך ניתן לאבחן קרע ברצועה – ומתי נוכל לוותר על ניתוח? כל מה שתרצו לדעת בכתבה שלפניכם.

לפני שנתחיל – קצת אנטומיה

המפרק הגדול ביותר בגוף האדם הוא מפרק הברך. מפרק זה, על אף שנראה כמו ציר פשוט למדי, מאפשר לנו לנוע במספר זוויות וכיוונים שונים. בין היתר, מפרק הברך הוא זה שמאפשר לנו לרדת ולעלות במדרגות, לרוץ לצדדים, לפנים ולאחור ואף לקום ולשבת.

לאור כלל הפעולות הבסיסיות אותם אנו מבצעים בעזרת מפרק הברך, ניתן לחשוב שהברך מצויה בעומס משמעותי לכל אורך חיינו. מחשבה זו מתבררת כנכונה, ואותה נסביר באמצעות הפסקה הבאה.

ככלל, נהוג להכיר ביחס בין העומס המופעל על מפרק הברך לבין משקל האדם ביחס של 1 ל – 5, ולעיתים אף יותר. הברך שלנו מורכבת משני מפרקים; מפרק שוק ירך ומפרק פיקה ירך. שני המפרקים האלו יושבים למעשה בתוך מיקום אחד, או כפי שאומרים המומחים – בתוך קופסית אחת. בתוך אותה הקופסית קיים נוזל חשוב בשם נוזל סינוביאלי, המאפשר תנועה חלקה יותר ומשמש כחומר מסכך.   פעילות הברכיים מקבלת חיזוק של מספר רצועות אשר לכל אחת מהן תפקיד.

הרצועות הקיימות בברך הן:

  • רצועה פנימית (MCL)
  • רצועה חיצונית (LCL)
  • רצועה צולבת קדמית (ACL)
  • ורצועה צולבת אחורית (PCL)

הרצועות הללו נתונות לעומסים ולחצים. ישנם לחצים שנוצרים בין היתר בגלל משקל עודף או פעילות ספורטיבית לא נכונה, ועשויים לגרום לקרע ברצועה. במילים אחרות, ככל שאנו מדברים על אדם במשקל 60 קילוגרם, במהלך היום הברך של אותו אדם תהיה חשופה לעומס של עד 300 קילוגרם ואף יותר. משכך, אנו צפויים להיתקל בלא מעט בעיות בברך, ככל שאנו לא דואגים לה כראוי.

קרע ברצועה – אפוסתרפיה מסבירים

קרע ברצועה בברך, המוכר גם כקרע ברצועה הצולבת, יכול לבוא לידי ביטוי כקרע ברצועה הצולבת הפנימית (הרצועה המדיאלית – MCL ) וקרע ברצועה הצולבת הקדמית. רוב הקרעים יבואו לידי ביטוי ברצועה הצולבת הקדמית, והם נובעים בעיקר מפעילות גופנית המאופיינת בעצירות פתאומיות, תוך שינוי כיוון התנועה בצורה חדה. ענפי ספורט פופולריים שעונים להגדרה זו הם כדורגל, כדורסל, טניס וכן כדורעף. ישנם מקרים בהם נקרעת או נמתחת הרצועה הפנימית – מדיאלית, לרב כחלק ממנגנון הקריעה של הרצועה הצולבת הקדמית ובמקרים מסויימים, לרב בתאונות עם טראומה באנרגיה גבוהה, אנו עלולים להיתקל בקרע ברצועה צולבת אחורית (PCL)

נשים – קבוצה בסיכון מוגבר

הסיבה העיקרית לכך שנשים נמצאות בסיכון מוגבר לסבול מקרע ברצועה בברך היא העובדה שהשריר בצדה הקדמי של הירך, הוא שריר הארבע ראשי, חזק יותר מהשריר שמצוי בחלקו האחורי של הירך. מעבר לכך, מבנה האגן אצל הנשים, הזוית בין מפרק הירך לברך (נקראת גם Q Angle ) ושינויים הורמונאליים על פני תקופת המחזור עלולים להביא לירידה בשליטה האגנית ולהעברת עומסים אקססיבית לברך , בעת נחיתה מקפיצה או תנועה חדה אשר תביא לעומסים גבוהים על הרצועה עד כדי קריעה. מבנה האגן אצל גברים, זוית ה Q והיעדר החשיפה לשינויים הורמונליים מורידים את החשיפה של גברים לפציעה.

איך יודעים שיש לי קרע ברצועה בברך?

הדרך הקלה ביותר לאבחן קרע ברצועה בברך, היא לבחון האם שאתם מרגישים כאב חד במהלך משחק או בעת סיבוב הרגל. ייתכן שתשמעו גם קול פצפוץ בזמן ההתרחשות.

כמו כן, קרע ברצועה בברך ניתן לאפיין על ידי מספר כאבים עיקריים. ראשית, אנו צפויים לראות נפיחות באזור הברך. מעבר לכך, ניתן לצפות לקושי משמעותי בנשיאות משקלים על הרגל, וכן חוסר יציבות או חוסר ביטחון בברך הפגועה. לרב, נדע שעברנו פגיעה משמעותית בברך, אך במקרים מסויימים הכאב הינו מינורי, השליטה בברך אינה עובדת וייתכן שלא נדע על הפגיעה.

מתי מנתחים, ומתי מטפלים בדרכים אחרות?

בוודאי תשמחו לשמוע שלא כל קרע ברצועה הצולבת מחייב ניתוח. ככלל, לאחר בדיקה ראשונית אצל מומחה, אשר יבחן את טווח התנועה של הרגל ומידת היציבות, הוא יוכל להכריע האם פיזיותרפיה או כלים טיפוליים אחרים לבדם יכולים לעזור בטיפול בקרע ברצועה בברך.

לציין כי מליוני אנשים בעולם כולל ספורטאים מקצועיים מתפקדים היטב ללא רצועה צולבת אנשים אלו מכונים בספרות המקצועית Copers ויש האומרים שבאמצעות התרגול הנכון כמעט כולם יכולים להגיע למצב שליטה טוב מאוד בברך ללא צורך בשחזור.

עם זאת, ככל שמדובר על ספורטאי מקצועי, או על אדם שעיסוקו כולל תנועות רוטציה\סיבוב המעמיסות על הברכיים או על אדם צעיר ימליץ המנתח על שחזור רצועה. ,

אפוסתרפיה: הפתרון לטיפול בקרע ברצועה בברך ללא טיפולים פולשניים

כאמור, הרגליים הם האיבר עליו מופעלים העומסים הגדולים ביותר בגוף.  ומשכך, אלו מועדות לפציעות ופגיעות רבות. כאשר אנו כמפעילים לחץ שאינו טבעי על הרגליים או שנוגד את הזוויות של הגוף, אנו יכולים לגרום לקרע ברצועה בברך.

טיפול אפוסתרפיה יכול לסייע לסובלים מקרע ברצועות הברך. הטיפול מבוסס על התאמה אישית של מערכת הליכה ייחודית ופורצת דרך, המבוססת על מחקר מקיף שנעשה במעל ל- 50 מחקרים בארץ ובעולם. המחקרים הוכיחו כי ניתן להפחית את הכאב (85%) ולשפר את התפקוד ואיכות החיים (92%) באמצעות הטיפול באפוסתרפיה. מערכת ההליכה מסייעת בשיקום הברך ובתרגול השליטה השרירית וזמני התגובה של השרירים השולטים בברך. הטיפול מסייע לשרירים בעבודתם המתואמת ובמקביל מאפשר את הסטת העומס מהאיזור הפגוע. המטופלים זוכים למעקב אישי וצמוד אחר התקדמותם, מפיזיותרפיסטים מנוסים בעלי הכשרה מיוחדת.

אם כן, במידה וחשתם בכאב באחד מצידי הברך, חוסר יציבות, תחושת בריחה או שאובחנתם כסובלים מקרע רצועה קדמית צולבת, רצועה מדיאלית או רצועה אחורית צולבת בבדיקת הדמיה, אנו מזמינים אתכם להגיע לאחד ממרכזי הטיפול של אפוסתרפיה, על מנת שנוכל לבדוק אתכם להתאים עבורכם מערכת הליכה ייחודית מותאמת אישית. כל מטופל ומטופלת עוברים אבחון ובדיקות על מנת לוודא כי ההתאמה של מערכת ההליכה מבוצעת באופן אופטימלי.

מערכת ההליכה הייחודית שלנו מיועדת לשימוש שגרתי ויומיומי; המטופלים והמטופלות שלנו צריכים ללכת עם מערכת ההליכה עד שעה ביום.

במידה ואתם סובלים מכאבי ברכיים, גב, ירך או קרסול – חשוב שתכירו את הטיפול באפוסתרפיה ותסייעו לעצמכם להיפטר מהכאב ומהמגבלה התפקודית.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה