עמוד הבית » תוכן ממומן ע"י ישראכרט: שיפוץ מתוקצב: איך לתכנן נכון את תקציב השיפוץ שלנו

תוכן ממומן ע"י ישראכרט: שיפוץ מתוקצב: איך לתכנן נכון את תקציב השיפוץ שלנו

צילום:shutterstock
הישראלים משפצים את דירתם פעם ב-15 שנים בממוצע – וזו בדרך כלל ההוצאה הגדולה ביותר שיוציאו בחייהם מלבד רכישת הדירה עצמה. מאחר שמדובר במהלך כה יקר ומשמעותי, מומלץ מאוד לבוא אליו מוכנים

מאת: רז מור

הסטטיסטיקות מלמדות כי הישראלים משפצים את ביתם בממוצע פעם ב-15 שנים, ושזו בדרך כלל ההוצאה השנייה בגודלה שיוציאו בימי חייהם, אחרי רכישת הדירה עצמה, אבל לפני רכישת רכב חדש, טיול מפנק עם המשפחה או החלפת הרהיטים בסלון.

שיפוץ דירה קטן, מוגבל וחלקי ככל שיהיה, יעלה לנו לכל הפחות אלפי שקלים. רוב השיפוצים, בעיקר אם מגיעים אליהם לא מוכנים, עלולים "להתגלגל" לעשרות ואף למאות אלפי שקלים. זה לא אירוע שאתם יכולים להרשות לעצמכם להשאיר ליד המקרה.

בפעם הראשונה שאשתי ואני שיפצנו את דירתנו המקסימה, הקפדנו להיצמד לשני כללי יסוד ישראלים מרשימים: "בערך" ו"יהיה בסדר". התוצאה הייתה חריגה כואבת ביותר של כ-60 אלף שקל מהתקציב, שלא נשכח לעולם. לשיפוץ הבא, כעשר שנים מאוחר יותר על ציר הזמן, כבר באנו מוכנים. הפעם היו לנו תוכנית ותקציב – והם שמרו עלינו.

לפני הכל, חשוב להדגיש, ניגשנו לשיפוץ עצמו רק לאחר שהחלטנו על תקציב ברור לפרויקט, הבנו כמה כסף אנחנו יכולים להביא מההון עצמי שלנו, כמה מעזרה מהמשפחה וכמה נצטרך לשקול להשלים בהלוואה ללקוחות כל הבנקים* – הלוואה שלקחנו רק לאחר שבדקנו מיהו הגוף המלווה, מהם התנאים והריביות ואיזו הלוואה תתאים לנו בדיוק ושייתכן ותעזור לנו להגיע מטרה – להיכנס לתהליך עם תקציב שמגדיר חריגה של עד 20% מהיעד ההוצאות הראשוני. וכך עשינו.

למען האמת, לא התחלנו ממש בתקציב, אלא בתכנון כללי של האזורים בדירה שחייבים לעבור שיפוץ. לדוגמא, הסלון שלנו אמנם לא נראה והרגיש מושלם, אבל כשהבנו כמה עבודה מצפה למשפצים במטבח ובחדר האמבטיה החלטנו להתמקד בהם. חשבנו שעדיף לשפץ בצורה מעולה חלק מהבית מאשר לשפץ בצורה בינונית את כולו.

עם היד על הדופק

מיד לאחר קביעת התקציב עברנו לבחירת נותני השירות, ובהמשך לבחירת החומרים שישמשו אותנו בשיפוץ. לאחר בחירה מדוקדקת למדי של מודדים, מעצבי פנים וקבלנים בשוק, החלטנו לשנות כיוון ולשכור את שירותיה של חברת שיפוצים, שקיבלה אחריות מלאה לכל תהליך השיפוץ ולהעסקה והפעלה של בעלי המקצוע שהזכרנו כאן. בחירה בחברת שיפוצים מקצועית ומנוסה עשויה להיות פתרון מצוין למי שאין לו זמן או יכולת לתפעל במקביל כמה אנשי מקצוע בתחום הבניין. תפעול מקביל שכזה, במיוחד אם הוא מבוצע על ידי אנשים שלא מבינים דבר וחצי דבר בשיפוצים, עלול להידרדר בקלות לכשלים בשיפוץ, אי עמידה בזמנים וחריגה בתקציב. הקפדנו שזה לא יקרה.

אגב, החלטנו על זהות החברה המשפצת רק לאחר שבדקנו לפחות ארבעה חברות מובילות בתחום זה – ובחרנו בזו שנראתה לנו המקצועית ביותר, וגם קיבלה את ההמלצות הטובות ביותר מחברים קרובים, אתרי דירוג מקצועיים ו"חוכמת ההמונים" במדיה החברתית.

חשוב להדגיש: גם אם תבחרו לנהל את השיפוץ דרך חברת שיפוצים, אתם חייבים להישאר עם היד על הדופק בכל הנוגע לעלויות הקבלן המבצע, עלויות החומרים וכמובן עלויות הרהיטים, מוצרי החשמל והאקססוריז שתרצו בביתכם המשופץ. כל זאת, תוך מעקב צמוד אחר הוצאות השיפוץ שעלולות, כאמור, לגלוש די בקלות לחריגה של יותר מ-20% מהתקציב שקבעתם. אל תאפשרו בשום מקרה חריגות מוגזמות בתקציב, אף שיפוץ לא שווה שקיעה בחובות.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.